Är detta forumet död eller?

Nyheter, frågor och svar om detta forum!
Användarvisningsbild
vofff

Är detta forumet död eller?

Inläggav vofff » 2010-nov-20 0:31

Hej hej, jag tror jag har vaknat ur koma sen i 2004 tills nu. Fortfarande ser jag inga förändringar alls, är det för att folk inte känner igen detta forumet? Ingen som gör åt orsaken? Alla svenskar har typ stuckit till polycount eller grafisktforum. Kan nån blåsa liv i detta forum?

Användarvisningsbild
Paulo Kiefe
Administratör
Kontakt:

Re: Är detta forumet död eller?

Inläggav Paulo Kiefe » 2010-nov-20 1:08

Vad förväntar du se på Animate för att du inte skall uppleva det som "död"?

Användarvisningsbild
bloodboy
Kontakt:

Inläggav bloodboy » 2010-nov-20 1:48

what is the point of making the forum looking like a french lady from the 1800... i don't come here to be to be WOW i am NEO and this is the matrix... ... look at all the green blinking lights and the green text and black backgrounds...

i like it here bacuse its simple, non of the really kool stuff that you really done need.. post a question you get an answer... someone post a question i give an answer... nice and simple.... maybe we are not here because i looks kool, maybe its just a group of profs that work and learn and don't need all the bells and BS that you find on those other places....

but who knows.....

i am just MENTALLY RAYED out right now...

Användarvisningsbild
Undersky
Moderator
Kontakt:

Inläggav Undersky » 2010-nov-20 10:41

Det fanns högt flygande planer för Animate 2.0 kommer jag ihåg... Skulle hända mycket, men vi fick Animate 1.5 och en högst temporär logga uppe till vänster, som har stannat kvar. Hjul-loggan har väl inte synts till på ett par år...

Det ironiska är att vi i irc-kanalen påbörjade en julanimation för...hmm... tre år sedan, som hade med det att göra =) Tyvärr blev det aldrig klart (som så många andra såna projekt), men vi snackade förra året om att posta de filer vi gjort.. kanske blir en julklapp i år =)

Anyhow, forumet i sig lider ju i övrigt av folkbrist. Jag själv tittar in då och då och har det i Google Reader, men tröttnade på forumet efter någon tråd om att alla måste vara så snälla mot varandra och inte komma med några kommentarer som man kan ta illa upp av. Folk slutade kommentera eftersom de inte visste hur personen skulle ta det. Det känns som att någonstans då började folk droppa av, och det som är kvar nu är snarast en spökstad, där man kan se tumble weed som blåser förbi.

Användarvisningsbild
Paulo Kiefe
Administratör
Kontakt:

Inläggav Paulo Kiefe » 2010-nov-20 14:57

Jag har sett flera trender och vågor komma och gå i forumet. Just Animate, precis som alla andra forum i världen, "drabbas" av trender. Det handlar allt från att individer kommer och går till att större övergripande trender tar över folks intresse. Jag minns t.ex. när WOW-spelet blev populärt var det som en damsugare som sög upp många forummedlemmars tid. Likaså har sociala medier och inte minst Facebook även tagit mer tid från folk.

Det som dock kvarstår är att Animate.se är ett öppet forum för vem som helst att besöka där man kan umgås med andra likasinnade artister.

Det som också kvarstår är min fråga till dig vofff om vad du förväntar dig av Animate.se. Vad är det du vill skall hända mer konkret för att det skall uppfattas mindre dött?

shaolinfidde

Inläggav shaolinfidde » 2010-nov-21 12:08

Tja, vad gäller Grafiskt Forum så är sanningen för 3d-avdelningen denna: "Det har inte postats några inlägg de senaste 30 dagarna i det här forumet. Försök att använda funktionerna nedan för att söka efter äldre inlägg som eventuellt kan finnas. "

Om animate sitter i rullstol, så är ju grafiskt forum inkopplat i respirator...

Kan inte alla i branschen knuffa lite försiktigt på sig själva och sina kollegor att bli mer aktiva på animate.se? Glömma gammalt groll och försöka ta nya tag. Jag tror att alla vi som jobbar med 3d har stor nytta av ett svenskt forum. Åtminstone jag uppskattar animate.se

Med vänliga hälsningar
Fredrik Simu
3d-Illustratör
Tengbom
Fredrik Simu
3D-Illustratör
Tengbom

Användarvisningsbild
Paulo Kiefe
Administratör
Kontakt:

Inläggav Paulo Kiefe » 2010-nov-21 13:11

Det ligger mycket i det som du säger Fredrik. Det är upp till användarna att göra något så att det blir mer aktivitet. Personligen skall jag försöka lägga mer tid på Animate och driva fler tävlingar. Det har nämligen alltid varit något som uppskattats. :)

Användarvisningsbild
mgraphix
Kontakt:

Inläggav mgraphix » 2010-nov-21 14:17

Tyvärr är det väl så kanske att, när nåt är nytt är man aktiv och vill dela med sig, samt snappa upp från andra. Ju duktigare man blir och får mer och mer jobb desto mindre tid eller snarare vilja att dela med sig till ev konkurrenter har man. Det är ganska naturligt, men synd samtidigt. Lek och tävlingar låter hur kul som helst:)

Santis

Inläggav Santis » 2010-nov-21 16:52

Har tänkt på detta nyligen själv då jag genom en sökning på forumet råkade komma in på lite gamla trådar med betydligt fler inlägg och bättre stämning...
Jag tror att en tävling faktiskt skulle göra väldigt mycket :)

Användarvisningsbild
Caroline
Kontakt:

Inläggav Caroline » 2010-nov-24 0:06

Undersky skrev:kanske blir en julklapp i år =)

*tar till hundögonen* :3

Användarvisningsbild
Joakim Svärd
Moderator

Inläggav Joakim Svärd » 2010-nov-26 14:21

Jag tror också att det är ett tecken på att 3d och datorgrafik börjar mogna som business och som teknik. Ett sån't här forum behövs inte (i lika stor utsträckning) enl. mig när svaren och erfarenheten finns på bloggar, on-line-hjälp och tutorials i överflöd.
Man söker sig dit det blir snabbast svar, och för egen-utbildning finns det oändligt med material på tusentals siter. Så var det inte när animate hade sin storhetstid.
Däremot tycker jag Paulo erbjuder nå't mycket trevligt med CT's blogg:
http://www.creativetools.se/
Och gissningsvis måste CT svara upp till blenders (och open source-3d) framgångar snart, så det kommer säkert nytt från CT. Animate är ett trevligt komplement, men inte huvudsaken längre, om jag får ge min syn på det hela...

.

Användarvisningsbild
Paulo Kiefe
Administratör
Kontakt:

Inläggav Paulo Kiefe » 2010-nov-26 15:16

Joakim Svärd skrev:A - Jag tror också att det är ett tecken på att 3d och datorgrafik börjar mogna som business och som teknik. Ett sån't här forum behövs inte (i lika stor utsträckning) enl. mig när svaren och erfarenheten finns på bloggar, on-line-hjälp och tutorials i överflöd.
B - Däremot tycker jag Paulo erbjuder nå't mycket trevligt med CT's blogg: http://www.creativetools.se/
C - Och gissningsvis måste CT svara upp till blenders (och open source-3d) framgångar snart, så det kommer säkert nytt från CT.
D- Animate är ett trevligt komplement, men inte huvudsaken längre, om jag får ge min syn på det hela...
.

På A svarar jag: Jag håller med... trender kommer och går och Internetanvändning förändras/mognas.
På B svarar jag: Tack för de fina orden. Det är kul att blogga och det kommer mera från oss.
På C svarar jag: Nya tankar och planer smids ständingt om detta. Vi håller t.o.m. på att utveckla och skall släppa mjukvara och hårdvara under öppen källkod! :)
På D svarar jag: Jag tycker att Animate.se tuffar på lagom fort och fungerar som diskussionsforum för den som vill mötas och prata om 3D på svenska. Även har har vi några utvecklingsplaner.

:)

Användarvisningsbild
Joakim Svärd
Moderator

Inläggav Joakim Svärd » 2010-nov-26 15:40

Paulo Kiefe skrev:På A svarar jag: blablabla
På B svarar jag: blalblabla
På C svarar jag: blablabla-reklam-blablabla
På D svarar jag: blabla-reklam-blabla

Tack för vi-i-femman-svaren. :D

Måste kommentera C. Det låter spännande, kan du ge oss någon hint? Lite Hype, eller så? ;)

.

Användarvisningsbild
Paulo Kiefe
Administratör
Kontakt:

Inläggav Paulo Kiefe » 2010-nov-26 15:45

Joakim Svärd skrev:Måste kommentera C. Det låter spännande, kan du ge oss någon hint? Lite Hype, eller så? ;)

.

Hårdvara och mjukvara för automatiserad fotografering, mätning, 3D-scanning och dokumentation av produkter och prylar. Det släpps helt under öppen källkod - både hårdvara och programmet. :)

Gustav Göransson
Moderator
Kontakt:

Inläggav Gustav Göransson » 2010-nov-26 20:19

Tror man kan stirra sig blind på avancerade tekniska lösningar, men i grund och botten handlar det om att komma ur den negativa sprial animate är i. Problemet är inte att det är för lite medlemmar, vi har över 9000 registerade medlemmar och bara under denna månad har det tillkommit 27 nya personer. Problemet ligger det är alldeles för få som är aktiva. Är det färre som postar (intressanta) inlägg så kommer allt färre personer besöka forumet vilket i sin tur ger ännu färre inlägg, och dör forumet helt. Jag tror animate skulle behöva ett rejält återupplivningsförsök.

*Reducera antalet forumkategorier ordentligt, mindre kategorier skulle få forumet att se mer aktivit ut (har ju ändå ikonerna för att sära på programspecifia trådar)
*Rör om lite bland moderatorerna, väldig många (inklusive mig själv) som inte är så aktiva längre. Få fart på de som fortfarande vill vara moderatorer och ersätt övriga med nytt blod.
*Kategori(er) endast för branschfolk/proffs (syftet skulle vara att locka tillbaka många av duktiga personer som funnits på forumet, är de aktiva så följer nybörjare och amatörer automatiskt. Det här kan ju diskuteras om det skulle ha effekt, möjligt att det finns bättre sätt)
*Uppmärksamma intressanta trådar på CT-bloggen
*Ny logga, banner högs upp på sidan med nått intressant (poster, artiklar från CT-bloggen)
*Piffa upp layoutet, så man ser att det är nått som har hänt (Minns jag fel eller var det inte massa teaser om ny layout ett gång i tiden)
*Plus allt annat som går att göra som jag inte kommer på nu :)

Lansera allt med buller och bång, mejlutskick, tävling/utlottning, förslagsvis allt på en gång för största effekt, stäng ner sidan nån dag á la Apple och genomför ändringarna (fast då krävs nog layoutändringar, annars blir folk besvikna ;). Förhoppningsvis skulle

Återgå till "Forumrelaterat"