Skapa portfolio

Nyheter, frågor och svar om detta forum!
Santis

Skapa portfolio

Inläggav Santis » 2012-dec-22 12:15

Hej!
Kanske en naiv fråga, men tänkte höra vad folk har att säga här, då de flesta har en portfoliosida :)
Jag tänkte höra om ett snabbt och bra sätt att skaffa en på, skulle verkligen behöva en nu, och börja söka lite jobb i branschen.
Jag har i princip inga kunskaper inom webbsideutveckling och vill hyffsat fort få ihop en professionell sida.
Tips? :)

Användarvisningsbild
pwrdesign
Kontakt:

Re: Skapa portfolio

Inläggav pwrdesign » 2012-dec-22 17:21

Santis

Inläggav Santis » 2012-dec-22 17:37

Hmm, ja, kanske är intressant det med. Men tänker mig mer en personlig hemsida. Har ju tex redan en sida på CGsociety, men det känns inte riktigt som att det räcker :/

Användarvisningsbild
pwrdesign
Kontakt:

Inläggav pwrdesign » 2012-dec-22 19:03

Tycker behance uppfyller alla krav på en portfoilio, men behöver du något egetsnickrat så skaffa en wordpress-blogg och köp lämpligt "portfolio-tema" på t.ex Themeforest.net

En wordpressblogg är lätt att hosta själv eller så har tex hostingföretag som Loopia "one-klick-install" för wordpress.

Med vänlig hälsning, Patrik

Santis

Inläggav Santis » 2013-jan-11 14:08

Tack så mycket för tipset, uppskattas :)
Så, har kollat runt lite och faktiskt hittat en template som tilltalar mig. Måste jag skaffa Dreamweaver eller dylikt för att kunna byta ut grafik osv i sidan, eller finns det ännu enklare alternativ?

Användarvisningsbild
pwrdesign
Kontakt:

Inläggav pwrdesign » 2013-jan-11 14:11

Antar att du letat här? http://themeforest.net/category/wordpre ... /portfolio
Finns mkt snygga teman.
Jag körde mkt gratis-teman till en början, men nu när min tid har blivit "dyrare och dyrare" (heltidsjobb + egen firma vid sidan om + farsa) så är det lätt värt 30-40 dollar att få ett färdigt tema. Istället för att lägga 8-16 timmar på att rodda ihop ett tema själv.

Om du hittat ett wordpress-tema på themeforest eller ett gratis-tema någon annan stans, så behöver du bara:

1. Antingen lägga upp en wordpress-installation på egen webserver

eller

2. Köpa ett privat-paket hos lämåplig webhosting-firma, typ Loopia.se eller liknande, de flesta sådana har "one-klick-install för wordpress, vilket gör det skitenkelt att installera en wordpress-sida på din blogg.

När du har en default-wordpress-blogg upplagd så laddar du ner temat du köpt/hittat, loggar in som admin på din wordpress site och installerar det temat.. sedan är det bara att börja rodda, bygga menyer, fylla på med info osv!

Finns mkt bra dokumentation till wordpress här: http://codex.wordpress.org/Main_Page

MvH Patrik

Santis

Inläggav Santis » 2013-jan-11 14:40

Ah, tack :)
Japp letade där och hittade en sida som jag gillar hur den ser ut, fast vill då ha min egna lilla tappning på det.
Men HTML-kunskaper är alltså inte ett måste?

Användarvisningsbild
pwrdesign
Kontakt:

Inläggav pwrdesign » 2013-jan-11 14:54

Jo man roddar kanske om menyer, lägger på egna widgets osv...

Kan ta ett exempel...

Min sidoverksamhet: http://www.dinvelo.se
Temat jag köpt: http://themeforest.net/item/wordpress-s ... me/3059355

Nej du behöver egentligen inte några HTML kunskaper.. det som är det fina.
Om du vill göra lite större förändringar så kan du behöva gå in i PHP och CSS filer.. Då kan det vara bra att kunna lite kodning, så ett tips är att hitta ett tema där du behöver göra så lite förändringar som möjligt (förutom färg, bilder osv)

För att testa på wordpress så regga en blogg här:

http://wordpress.com/

Det är gratis och jag TROR att du kan ladda upp köpta teman där, eller så är det så att de bara har ett urval gratis-teman du kan välja mellan.

MvH patrik

Santis

Inläggav Santis » 2013-jan-11 15:23

Trevlans! Bra jobb med sidan där :)
Så att byta ut lite grafik, eventuellt ta bort någon knapp och meny gör man utan kod?

Användarvisningsbild
pwrdesign
Kontakt:

Inläggav pwrdesign » 2013-jan-11 15:25

Absolut! Det som är grejen med CMS (content management system), vem som helst ska kunna uppdatera!
Men regga en temporär blogg på wordpress.com så kommer du fatta hur det fungerar på direkten!

Santis

Inläggav Santis » 2013-jan-11 15:59

Tack för hjälpen, ska regga mig och börja läsa på! :)

Återgå till "Forumrelaterat"