Förbättringar på forumet - (synpunkter och förslag)

Nyheter, frågor och svar om detta forum!
Användarvisningsbild
Paulo Kiefe
Administratör
Kontakt:

Förbättringar på forumet - (synpunkter och förslag)

Inläggav Paulo Kiefe » 2004-aug-02 10:04

I strävan om att ständigt förbättra vårt lilla forum vill jag gärna ta emot förslag om vad vi kan förbättra.

Det kan röra sig om allt från smidiga funktioner som ni har sett på andra forum till synpunkter på forumets formgivning, funktion och struktur.

Alla förslag är välkomna... och inom kort skall vi implementera dem som är bra och praktiskt genoförbara. :)

Skriv gärna en rad eller två om vad du vill att Animate.se skall bli bättre på ;)

Användarvisningsbild
raden
Kontakt:

Inläggav raden » 2004-aug-02 11:37

1. vi har precis på eeye.us infört ett bra system för att lägga upp artiklar utan att behöva en frontsida, kolla in rubriken interview with avatar.

2. rensning av delarna, känns som att man kan göra forumet lite mera komprimerat bl.a. tycker jag karaktärsanimations ska tas bort eftersom vi har ett forum för animering och ett för animation.

3. en chat som man kan ansluta till, vi hade en chat på en sida jag och några drev för länge länge sen kallad svea3d (nån som varit där? ) det va väldigt populärt då och vet att en del utav dom som är bra idag va där då.

4. En resurs avdelning, kanske göra om länkar till en resurs sida där man kan posta allt från tutorials, sidor med bra info t.ex. ior värden och texturer

5. Större restriktioner i upladdningen, t.ex. ska man inte kunna lägga upp en bild som är 500kb på en bild som är 800*600. Slöseri med bandbredd speciellt då det är så pass enkelt att komprimera.

6. En liten faq i varje avdelning, letar man efter en tutorial ska man ha letat själv först, skriver små sök tips hurman söker, länkar till ett par sökmotorer

det jag kom på just nu, finns inte så mycket att göra bättre annars den är redan så pass bra ;)

Användarvisningsbild
Paulo Kiefe
Administratör
Kontakt:

Inläggav Paulo Kiefe » 2004-aug-02 11:46

Tack för snabbt svar och goda förlsag :) När allas förlsag är inne och det är tid att göra ändringarna då gör vi en i taget tills det blir perfa! ;)

Användarvisningsbild
Anders Bergh
Moderator
Kontakt:

Inläggav Anders Bergh » 2004-aug-02 12:28

tycker att det är ett mycket fint forum nu.

raden hade ju många fina tips.

det jag har och känner att det behövs är en updatering av tutorials och gallerian.

dels att man delar in v.tutorials i olika kategorier (underkategorier), vi har haft diskussionen innan..

sen att man kanske kan dela in gallerian för nybörjar och de mer exkusiva bilderna. vet inte om det är så bra iof. då det är svårt att avgöra vad som r nybörjarbild och proffs.... såvidare vi moderatorer inte selecterar... fast då kan det bli att någon kanske känner sig särbehandlad om man vill ligga i exklusiva tråden men blir flyttad..
alt. att man har för olika typer av 3d bilder typ.
Cars/Abstrakt/nature.........o.s.v.
Bild Sök, innan du postar

+---------------------------+
Where ever you are, ANIMATE
+---------------------------+
::http://www.AndersBergh.se:: - MultimediaIngenjör

Användarvisningsbild
raden
Kontakt:

Inläggav raden » 2004-aug-02 13:21

känns väl bara att om man har ett nybörjar och ett forum på högre nivå... vilka kommer att besöka nybörjar delen?

Kanske dela upp det efter hur lång tid bilderna tar, om en bild ser ut att ta 5 min så ska den hamna där, sen om det tar en nybörjare 2 månader för att få ihop det är ovesäntligt. Dömma efter utseendet?

tror det kommer bli svårt det där att få något bra system så det kanske funkar bäst med nybörjar och pro bilder :)

tjoff

Inläggav tjoff » 2004-aug-02 13:37

Jag tycker att det är lite många uppdelningar i forumet. Surfar man runt så är det ju inte ovanligt att man har 8 underforum uppe och så några trådar för varje. Det blir ganska rörigt. Men det har å andra sidan sina fördelar också, fasst främst om aktiviteten på forumet är hög.

raden skrev:3. en chat som man kan ansluta till, vi hade en chat på en sida jag och några drev för länge länge sen kallad svea3d (nån som varit där? ) det va väldigt populärt då och vet att en del utav dom som är bra idag va där då.

Svea3D :)
Den sidan gillade jag mycket. Synd att den lades ner.

Användarvisningsbild
Paulo Kiefe
Administratör
Kontakt:

Inläggav Paulo Kiefe » 2004-aug-02 13:52

En tanke som jag har och skall försöka förverkliga är att göra galleriet och tävlingsavdelning till helt separata områden (undersidor eller flikar...) som man kan titta in på...

Där skall man dessutom genast kunna se alla bidrag i thumbnail-läge (eller något smidigt sätt).

Tutorials-avdelningen kommer att vara på en helt annan databas där man kommer att kunna söka, bläddra och se allt innehåll efter olika kriterier. Man kommer även att kunna ladda upp filer till servern för att bidra med egna tutorials.

Filarean kommer att ha en liknande funktion i form av databasstyrdt innehåll. :)

Användarvisningsbild
David H

Inläggav David H » 2004-aug-02 14:35

Forumet är ju som de flesta andra i utformining, vilket är bra man känner igen sig.

Men det finns lite små buggar. När jag söker för nya posts så visar den så gott som alltid fel antal, tiden stämmer inte (vilket jag nämnt till Paulo innan) och "View posts since last visit" skulle vara bra att ha synlig på varje sida. Filmer som visas i posten funkar väldigt dåligt på min dator iaf, (bilden försvinner om man scrollar, vägrar spela upp osv). Jag tycker det känns konstigt att man inte kan lägga upp bilder som är bredare än 640 när dom kan vara 1600 i höjd.

edit:
"Animates videotutorials är jättebra men om man laddar ner ett helt gäng så blir det väldigt frustrerande att zippa upp. Och av någon anledning så blir just dom filerna upp o ner när dom spelas upp i winamp (5). Vilket är synd för winamp är oändligt mkt smidigare än WMplayer och mPlayer2. Andra filer och wmv filer går hur bra som helst. "

Indelning av forumet i stora delar:
Lära - den del där man letar information själv, tutorials m.m.
Visa - WIP, Galleri, här delar man med sig
och
Övrigt - läggs allting som inte passar in i de andra två delarna

Visa är en "reference" klon av Lära, delarna i Lära har en motsvarande del i Visa.
Bättre sortering i breda kategorier ex. modellering, texturering, animering, med subkategorier som organiskt, icke organiskt, riggning, och effekter. Nån slags enhetlighet.

Sen tycker jag att man kan rensa trådar som varit inaktiva en längre period, inte genom att ta bort dom utan genom att antingen flytta trådarna till ett "Arkiv" åtkomligt för alla (utformat även det som en klon av huvudforumet), eller genom att ge användare möjlighet att filtrera bort äldre trådar så att de inte syns. En tråds skapare borde få möjligheten att ge en moderator tillåtelse att ta bort den via en liten kryssruta eller liknande. Vid eventuella felpostningar osv.

Vet inte hur mkt ni kan göra med forumet, verkar vara ett slags standard interface. Har ju sett ett antal andra som ser exakt likadana ut : ) Det spelar ingen roll, det är ju bra som det är, Men ni ville ju ha förslag på förbättringar och då tycker jag ni ska få det också : )
Senast redigerad av 1 David H, redigerad totalt 2004 gånger.
Ny på forumet? Kolla igenom nedanstående länk innan du deltar ...den är faktiskt kul
http://www.albinoblacksheep.com/flash/posting.php

Användarvisningsbild
raden
Kontakt:

Inläggav raden » 2004-aug-02 14:37

en sak till är att ofta i trådarna vill jag kunna gå in på profiler, se dom har hemsidor m,m men såvida det inte är trådstartaren eller den som sist skrev ett inlägg så måste man söka upp namnet
vore skönt om man i trådarna kan klicka sig vidare :)

tjoff hehe det va tider det ;)
kommer inte ihåg mycket av det men gillade den chatten, tyvärr hade inte han som hade huvudansvaret tid och en okänd fick ansvaret och la ner det :(
synd att man inte själv kunde html då

Petter
Kontakt:

Inläggav Petter » 2004-aug-02 14:50

Tycker det är alldeles för mycket underrubriker.

Användarvisningsbild
janzak
Kontakt:

Inläggav janzak » 2004-aug-16 19:10

I varje forum måste det finnas minst en klistrad tråd med nybörjarhjälp.
Det finns alltid trådar som "vill ha hjälp!!!!!!!!!" eller "tutorials??" på varje forum, man orkar inte plöja igenom samma grejer hela tiden. Inte minst så tar det onödig plats.

Klistra en tråd med länkar till lite tutorials, svar på vanliga frågor och en liten ordlista. Lås den, så hjälper ni många nybörjare utan att behöva svara på samma saker varje dag.

Aji Enrico
Moderator

Inläggav Aji Enrico » 2004-aug-17 12:49

ligger nåt i de janzak säger

Användarvisningsbild
Joakim Svärd
Moderator

Inläggav Joakim Svärd » 2004-aug-17 13:10

Aji Enrico skrev:ligger nåt i de janzak säger

Funkar sisådär, eftersom man sällan läser klistrade trådar...

Vad sägs om detta då?
- Varje användare får automatiskt en länk eller tre längst ner i sina inlägg, eller lite diskret i sin egen "info-del" i inläggen.

Kanske borde vi moderatorer komma överrens om ett gemensamt utseende för denna del, och i den lägga länkarna till FAQ, tutorialsammanfattning etc...?

Användarvisningsbild
Björn Albihn
Moderator
Kontakt:

Inläggav Björn Albihn » 2004-aug-17 14:02

Gflargh, jag tycker lite grann tvärtom ;)

Äldre trådar tycker jag inte ska tas bort. finns massor med infomation här som vi kommer få säga om och om igen om vi tar bort gamla trådar...

Sen är anledningen till bredden att texten drar iväg utanför skärmen om du har för breda bilder och det är inte bra någonstans.

det är inget personligt, bara min åsikt :)
Björn Albihn - http://www.albihn.net - Sök innan du frågar... On the other hand, you have five fingers.

Användarvisningsbild
Paulo Kiefe
Administratör
Kontakt:

Inläggav Paulo Kiefe » 2004-aug-17 17:26

Kul att ni tycker till :)

Vill bara säga att jag uppskattar att ni pratar igenom olika förslag som kan implementeras i Animate.se i framtiden. :)

Återgå till "Forumrelaterat"