Animate.se

Din mötesplats för 3D-grafik!
Aktuellt datum och tid: 2010-sep-03 7:08

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny trÃ¥d Svara pÃ¥ trÃ¥d  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vill studera i USA! ..lÃ¥ng läsning..
InläggPostat: 2010-jan-07 21:17 

Hej! Jag går ut gymnasiet (it-media) snart och har lite funderingar.

De senaste 2 åren har jag försökt klura ut vad jag egentligen vill hålla på med. Utbildningen jag går nu, valde jag för att jag ville hålla på med film och bli regissör.
Sen ville jag hålla på med skådespeleri. Men insåg sedan att min gamla barndomsdröm förmodligen inte är så omöjlig som den verkat. Karaktärs animatör. Den kombinerar ju trots allt regi och skådespeleri.

Så först kollade jag på utbildningarna i Sverige. Bland annat gscept och sofe. Men utbildningarna är korta och väldigt breda (om jag inte har fel) och jag vill gärna studera så många år som möjligt för att få in så mycket som möjligt.

Jag kollade då in animationmentor.com, som är en onlineskola för karaktärsanimation. Där fokuserar man ju endast på skådespeleriet, i princip. Men jag är lite rädd att jag kommer bli sittandes inne hela dagarna och inte göra så mycket som kan vara nyttigt för min mognad. När man går i en skola så möter man ju folk, blir sporrad av sina kamrater, lär sig ögonkontakt, får mer disciplin och allt sånt. Sen vet jag inte om onlineskolan är csn berättigad?

Att utbildningen är på engelska är en fördel, då jag vill jobba i USA.
Jag kollade upp utbildningarna i USA efter den tanken.

Då finns det bland annat Ringling College of Art and Design http://www.ringling.edu/ som sägs vara den bästa. Jag har kollat på andra skolor också, men det är mitt mål att komma in på den. Eftersom de ska ha ett bra kontaktnätverk, är fyrårig och jag råkar gillar elevernas arbeten.
Men när det gäller animationsutbidlningarna i USA (säkert alla skolor med den standarden), så behövs det särskilda kunskapsprov för att komma in. Då bland annat kroki och andra konstnärliga verk som visar vad man har förmåga att "se".
Visst jag har tecknat lite då och då hela mitt liv. Men när jag såg andras ansöknings-portfolion, så tänkte jag "nu måste jag lägga manken till".

Jag började då se mina möjligheter att hinna bli bättre på bl.a. kroki. Jag ska t.ex. gå ett par kurser nu under våren. Då kanske jag skulle kunna söka till Ringling och ett par andra skolor i USA innan nyår.
Men om jag inte kan få upp mina färdigheter innan dess? Ska jag behöva vänta ett år till för att kanske komma in då istället?
Så jag kollade jag upp konstnärliga utbildningar här i Sverige som är "eftergymnasiala" och "förberedande inför högre studier". Då finns det massa ettåriga och tvååriga utbildningar. Men man håller tydligen inte endast på med kroki eller liknande, utan då provar man på alla medier osv. Jag vill inte gärna gå en utbildning i två år och skicka in arbetsprover med en nivå jag skulle kunna nå upp till på kortare tid, om jag övade på fritiden. Men det kanske är en bra grej att öva se, även om det är olika medier? Eller ska jag försöka hitta kurser som endast fokuserar på det jag behöver? Och som inte är CSN berättigande?

Oj, vad långt detta blev. Som ni kanske märker har jag tänkt väldigt mycket på det här. Men när man tänker så mycket på en grej, får man till konstiga slutsatser som kanske är helt tokiga. Vill därför ha synpunkter på vad jag ska/kan/borde göra. Jag är otroligt tacksam för er som orkat läsa igenom mitt mindfuck.

Fotnot.
Jag har en tendens att sikta högt med mina drömmar. Drömjobbet är såklart på Pixar. Men inte bara för att jag gillar deras filmer, utan mer för att deras arbetsmiljö verkar vara ett paradis. Men hittar jag ett jobb som har liknande miljö och följer samma etik, så kvittar det vart jag hamnar. Bara jag håller på med karaktärsanimation.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik: Re: Vill studera i USA! ..lÃ¥ng läsning..
InläggPostat: 2010-jan-08 16:13 
Användarvisningsbild

Det låter som du även har ett visst intresse för att leva i USA? Finns ju andra länder med utbildningar plus att det även finns fler i sverige än sofe och gscept. Annars är det väl bara att sätta igång och lära sig animera det skadar ju inte!

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 2010-jan-09 7:27 
Moderator
Användarvisningsbild

Tjena.

Det som väl är värt att tänka på med studier i USA är att det är dyrt, du kommer att behöva ta stora lån för att genomföra 4 års studier i USA.

Men kan man leva med det är säkerligen Ringling bra, skulle jag själv gå en utbildning i USA skulle jag gå Gnomnon eller Vancouver film school (Kanada visserligen). Fanns någon tredje skola som också var riktigt bra. Kan inte komma på namnet på den dock.

http://www.gnomonschool.com/
http://www.vfs.com/

Får väl säga att visserligen är utbildningarna i Sverige breda, men pratar man med lärarna och berättar vart man är på väg och varför kan man säkerligen få sin utbildning mer inriktad även om det kräver mycket eget arbete.

Lycka till oavsett vilken väg du väljer att gå.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 2010-jan-09 16:08 

Linus Karlsson skrev:
Det låter som du även har ett visst intresse för att leva i USA? Finns ju andra länder med utbildningar plus att det även finns fler i sverige än sofe och gscept. Annars är det väl bara att sätta igång och lära sig animera det skadar ju inte!

Hej!
Jo, det är nog lite så att jag gärna vill uppleva hur det är att bo i ett annat land. USA har alltid varit en dröm"ort". Vill gärna gå på en skola där kontaktnätverket är bra, så jag kollade upp lite kända skolor. Då fanns de flesta i USA, Indien och någon i Danmark :/

Jag har hållit på med animation inom allt UTOM 3d-program, hehe :O Men det är ju bara ett verktyg (som jag inte har hunnit lära mig på egen hand). Ska ta tag i det när jag är klar med alla mina andra projekt.
Tack för svar!

Björn Albihn skrev:
Tjena.
Det som väl är värt att tänka på med studier i USA är att det är dyrt, du kommer att behöva ta stora lån för att genomföra 4 års studier i USA.
Men kan man leva med det är säkerligen Ringling bra, skulle jag själv gå en utbildning i USA skulle jag gå Gnomnon eller Vancouver film school (Kanada visserligen). Fanns någon tredje skola som också var riktigt bra. Kan inte komma på namnet på den dock.

http://www.gnomonschool.com/
http://www.vfs.com/

Får väl säga att visserligen är utbildningarna i Sverige breda, men pratar man med lärarna och berättar vart man är på väg och varför kan man säkerligen få sin utbildning mer inriktad även om det kräver mycket eget arbete.

Lycka till oavsett vilken väg du väljer att gå.

Hej! Jag har kollat upp de skolorna. Men vfs har för kort program (6 månader) och på Gnomon kan jag tänka mig att grupparbeten inte sker så ofta?
En annan anledning till att Ringling är attraherande, är för att elever har bra möjligheter att ordna klubbar och föreläsningar osv på campuset.

Jag kan definitivt leva med att behöva ta stora lån. Visserligen är utbildning i Sverige gratis (alla utom de privata och förberedande?) men kan man välja att betala tillbaka ända tills man nästan blir pensionär. Varför då inte utnyttja det? Så ser jag det i alla fall.

Tack för svar!

Fler frågor:

Finns det någon skola i sverige som inte verkar fokuserar på det tekniska? Dvs, även möjligheter till traditionella verktyg, (teckning/skulptur)?

Och en annan fråga, som kanske ingen kan svara på. Räcker CSN-lån till Ringling eller ska man låna på annat håll också? Jag kommer från en fattig familj, så det är en viktig fråga.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 2010-jan-10 16:07 
Användarvisningsbild

Här kan du se hur mycket pengar du kan få för utbildningar i USA: http://www.csn.se/utomlands/olika-lander/usa

Tänk på att skolorna ofta vill ha pengar långt innan du tidigast kan få något av CSN (tidigast tre veckor före skolstart). Och ofta för hela första året på en gång.

Enligt PDF:n "Fast facts" på Ringlings hemsida så kostar det ca 184 000 kr per år att gå där. Slår man ihop det med vad man max kan få av CSN per år (säg 40 veckor utbildning per år blir 208 960 kr, inkl levnadskostnader) så verkar det svårt att klara sig med enbart CSN.

Om pengafrågan är viktig så rekommenderar jag att du läser igenom all info om kostnader noga, både på Ringlings hemsida och på CSN. Kolla ifall det finns stipendium att söka (vanligtvis på ambassadens hemsida). Har du som målsättning att studera utomlands rekommenderar jag att du börjar spara redan nu.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 2010-jan-12 0:09 

Nocchi skrev:
Här kan du se hur mycket pengar du kan få för utbildningar i USA: http://www.csn.se/utomlands/olika-lander/usa

Tänk på att skolorna ofta vill ha pengar långt innan du tidigast kan få något av CSN (tidigast tre veckor före skolstart). Och ofta för hela första året på en gång.

Enligt PDF:n "Fast facts" på Ringlings hemsida så kostar det ca 184 000 kr per år att gå där. Slår man ihop det med vad man max kan få av CSN per år (säg 40 veckor utbildning per år blir 208 960 kr, inkl levnadskostnader) så verkar det svårt att klara sig med enbart CSN.

Om pengafrågan är viktig så rekommenderar jag att du läser igenom all info om kostnader noga, både på Ringlings hemsida och på CSN. Kolla ifall det finns stipendium att söka (vanligtvis på ambassadens hemsida). Har du som målsättning att studera utomlands rekommenderar jag att du börjar spara redan nu.

Hej och tack för svar!
Jag har frågar runt lite och jag har fått intrycket att Academy of Art University i San Francisco, också är en bra skola. Enligt deras hemsida, ska det kosta 186 000 kr och då är det inräknat tuition, kursavgifter, material, boende och mat. De är även mycket vänligare vad gäller "finansiell hjälp". Och Ringling ska kosta 184 000 bara för tuition? Om jag inte klurar ut hur jag ska fixa pengar så blir det nog AAU. Det ligger ju även lite bättre till med industrin på västkusten.

Nu till en lite långsiktig fråga. Jag kommer nog vilja gå ännu djupare efter att ha studerat klart. Animation Mentor är det jag tänker på då. Hur är det med CSN, med tanke på att det är en onlineskola? Ska jag stanna kvar i USA för att få stöd till det? Och får jag stanna kvar i USA med tanke på (i så fall) mitt BFA? Eller är det bara när det gäller jobb/giftemål?

Tackar i förväg för svar!

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 2010-jan-23 1:04 

Jag pluggade i USA (inte 3D eller natt dock) och det blir ganska knapert efter att man betalat alla avgifter med mera. Man kan dock som student jobba inom campusomradet (20h/vecka).

Nar det galler CSN sa maste du bli antagen pa en skola som ar godkand av just CSN och jag ar tveksam att en onlineutbildning finns pa deras lista men det basta vore nog att skicka dom ett epost och fraga.

Om du har fler fragor om att plugga i staterna sa kan jag forsoka besvara nagra. Du kan na mig pa prettyboydesign at gmail.com eller xensamvargx pa AIM. :)

InläggPostat: 2010-feb-19 14:28 

Hej! Vad intressant att vi har samma ambition.
När jag var liten och folk frågade mig vad jag ville bli så var det alltid ritare för Disney. Jag har alltid varit ett Disney-freak, tittar fortfarande på Disney Channel. Jag gav också upp den om att bli animatör, som så många andra. Jag tänkte mig att jag skulle bli AD istället, och började titta på Berghs-utbildningar. Efter ett tag kollade jag även in BFA, den där man hamnar i San Francisco på AAU. Jag hade hört talas om skolan, men aldrig kollat upp den ordentligt. När jag såg deras animatör-program väcktes drömmen till liv igen, och jag tittar nu febrilt omkring mig efter lösningar. Skolan verkar perfekt - jag älskar San Francisco och lärarna, skolan och utbildningen verkar perfekt. Sen är ju finansieringsfrågan självklart essentiell. Men om det är så bra som det verkar, så täcker ju CSN det här. Vore kul att höra mer om dina planer och andras åsikter!

Felicia

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 2010-feb-19 16:51 
Användarvisningsbild

Mm, riktigt intressant att läsa i USA. Har varit fär i fyra och läste skådespeleri. Nu vill jag fördjupa mig inom 3D. Men efter att jag har kollat det CSN ger för studier så blir det väldigt svårt med AAU. Eller?
Hittade en skola som heter Institute of Art i Vancouver (het stad att leva in i om man vill bli en 3d grafiker), och där tänkte jag läsa 3D modelering och animation och kanske lite webdesign (eftersom webbdesign börjar luta mot 3D). Man kan söka jobb över hela världen men som sagt, man måste träna mycket själv och bli så bra man vill bli tills man har en bra portfolio.

Men om ni har räknat ut nåt jag har missat eller vet fler skolor i USA man kan klara med CSN, skriv gärna ned det.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 2010-mar-20 19:04 
Användarvisningsbild

Jag sökte till AI i Miami för 2-3 år sedan. Kom igenom 1a + 2a arbetsproverna.
Innan detta kollade jag upp om skolan var ackrediterad (vilket skolan måste vara om du ska få med CSN)
Så det skulle egentligen bara vara att sätta igång.
MEN CSN täcker bara halva studiekostnaderna. Så jag fick stryka den utbildningen.

Skolan finnes här:
http://www.artinstitutes.edu/miami/

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny trÃ¥d Svara pÃ¥ trÃ¥d  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]