Hej! Jag går ut gymnasiet (it-media) snart och har lite funderingar.
De senaste 2 åren har jag försökt klura ut vad jag egentligen vill hålla på med. Utbildningen jag går nu, valde jag för att jag ville hålla på med film och bli regissör.
Sen ville jag hålla på med skådespeleri. Men insåg sedan att min gamla barndomsdröm förmodligen inte är så omöjlig som den verkat. Karaktärs animatör. Den kombinerar ju trots allt regi och skådespeleri.
Så först kollade jag på utbildningarna i Sverige. Bland annat gscept och sofe. Men utbildningarna är korta och väldigt breda (om jag inte har fel) och jag vill gärna studera så många år som möjligt för att få in så mycket som möjligt.
Jag kollade då in animationmentor.com, som är en onlineskola för karaktärsanimation. Där fokuserar man ju endast på skådespeleriet, i princip. Men jag är lite rädd att jag kommer bli sittandes inne hela dagarna och inte göra så mycket som kan vara nyttigt för min mognad. När man
går i en skola så möter man ju folk, blir sporrad av sina kamrater, lär sig ögonkontakt, får mer disciplin och allt sånt. Sen vet jag inte om onlineskolan är csn berättigad?
Att utbildningen är på engelska är en fördel, då jag vill jobba i USA.
Jag kollade upp utbildningarna i USA efter den tanken.
DÃ¥ finns det bland annat Ringling College of Art and Design
http://www.ringling.edu/ som sägs vara den bästa. Jag har kollat på andra skolor också, men det är mitt mål att komma in på den. Eftersom de ska ha ett bra kontaktnätverk, är fyrårig och jag råkar gillar elevernas arbeten.
Men när det gäller animationsutbidlningarna i USA (säkert alla skolor med den standarden), så behövs det särskilda kunskapsprov för att komma in. Då bland annat kroki och andra konstnärliga verk som visar vad man har förmåga att "se".
Visst jag har tecknat lite då och då hela mitt liv. Men när jag såg andras ansöknings-portfolion, så tänkte jag "nu måste jag lägga manken till".
Jag började då se mina möjligheter att hinna bli bättre på bl.a. kroki. Jag ska t.ex. gå ett par kurser nu under våren. Då kanske jag skulle kunna söka till Ringling och ett par andra skolor i USA innan nyår.
Men om jag inte kan få upp mina färdigheter innan dess? Ska jag behöva vänta ett år till för att
kanske komma in då istället?
Så jag kollade jag upp konstnärliga utbildningar här i Sverige som är "eftergymnasiala" och "förberedande inför högre studier". Då finns det massa ettåriga och tvååriga utbildningar. Men man håller tydligen inte
endast på med kroki eller liknande, utan då provar man på alla medier osv. Jag vill inte gärna gå en utbildning i två år och skicka in arbetsprover med en nivå jag skulle kunna nå upp till på kortare tid, om jag övade på fritiden. Men det kanske är en bra grej att öva se, även om det är olika medier? Eller ska jag försöka hitta kurser som endast fokuserar på det jag behöver? Och som inte är CSN berättigande?
Oj, vad långt detta blev. Som ni kanske märker har jag tänkt väldigt mycket på det här. Men när man tänker så mycket på en grej, får man till konstiga slutsatser som kanske är helt tokiga. Vill därför ha synpunkter på vad jag ska/kan/borde göra. Jag är otroligt tacksam för er som orkat läsa igenom mitt mindfuck.
Fotnot.
Jag har en tendens att sikta högt med mina drömmar. Drömjobbet är såklart på Pixar. Men inte bara för att jag gillar deras filmer, utan mer för att deras arbetsmiljö verkar vara ett paradis. Men hittar jag ett jobb som har liknande miljö och följer samma etik, så kvittar det vart jag hamnar. Bara jag håller på med karaktärsanimation.