Bra skolor inför hösten 2012! TIPS?

Kurser, länkar, skolor, mm.
MBoman

Bra skolor inför hösten 2012! TIPS?

Inläggav MBoman » 2012-jan-12 23:00

Hejsan Allesammans! Januari redan (ja usch va tiden går fort minsann) och snart släpps ju arbetsproverna till alla utbildningar (i början februari som jag fattat det).

Jag lägger i dagsläget ner en 5 timmar per dag (eller mer) på olika böcker/Digital tutors/youtube för att lära mig så mycket som möjligt inför arbetsproverna. Har hittat ett sjukt stort intresse för ZBrush, vilket är det roligaste jag jobbat med hitills kreativt faktiskt. Så att jobba som 3D modellerare skulle inte sitta fel allt! Har läst runt mycket här på forumena och har märkt att de flesta säger att det inte riktigt spelar roll vart man pluggar, utan det är studenten själv som lägger ribban. Och det fattar man ju såklart, att det här är en bransch där man måste pusha gränsen till 110% om man vill jobba med sin dröm. Men vill lixom inte hamna på en crap utbildning där lärarna har dålig motivation till vad de lär ut (Såg på nyheterna nyligen där man intervjuade studenter som gick SUs spelutbildning, som sa att det var ett totalt waste med crap lärare och allt= ICKLO PICKLO SÄGER JAG FÖR SÅNT). Har kollat runt lite på olika utbildningar och tror jag kommer lägga upp det såhär!

1a val. Digital Graphics Stockholm
2a val. Future Games Stockholm
3e val. Gscept Skellefteå
4e val. IAA Eksjö
5e val.? tips?

Vilka fler val finns det där ute? (rada gärna upp alla utbildningar sverige har vetja!)

Vad är plus och minus med de olika utbildningarna?

Vad jobbar man med för program varor?

Det jag inte vill är att få in kurser som inte är relevanta, har hört vissa berätta om kurser som de inte tjänar nått på osv, vill bara ANDAS 3D/2D KREATIVT ARBETE under utbildningen för att kunna utvecklas så mycket som möjligt för att kunna landa på dröm jobbet sen!

Och tror somsagt att det är många andra som är i min sits i dagsläget, och undrar som galningar vart man ska rikta sig nån stans!

ALLA TIPS ÄR VÄLKOMMNA! TACK PÅ FÖRHAND MICKE!

Användarvisningsbild
apq
Kontakt:

Re: Bra skolor inför hösten 2012! TIPS?

Inläggav apq » 2012-jan-13 13:57

Tjena Micke!

Jag kan säga att jag hade exakt samma prioriteringslista när jag började söka. Jag kom in på Digital Graphics och hade även chans på Futuregames. Efter att snart ha gått klart Digital Graphics kan jag säga att jag valde rätt från första början :)

Maya används av de flesta Stockholmsföretagen men även Softimage och 3ds Max förekommer vad jag vet. Utöver det används både Zbrush och Mudbox för sculpting och Nuke och After Effects för comp resp. motion graphics. Lär du dig ett 3D-program så är det inte svårt att gå över till ett annat då grundkoncepten är de samma.

Omnipotent
Kontakt:

Inläggav Omnipotent » 2012-jan-16 17:46

apq skrev:Tjena Micke!

Jag kan säga att jag hade exakt samma prioriteringslista när jag började söka. Jag kom in på Digital Graphics och hade även chans på Futuregames. Efter att snart ha gått klart Digital Graphics kan jag säga att jag valde rätt från första början :)

Maya används av de flesta Stockholmsföretagen men även Softimage och 3ds Max förekommer vad jag vet. Utöver det används både Zbrush och Mudbox för sculpting och Nuke och After Effects för comp resp. motion graphics. Lär du dig ett 3D-program så är det inte svårt att gå över till ett annat då grundkoncepten är de samma.

generallisara inte så om du inte har erfarenhet av dem all själv så att du vet.

och grund koncepten är inte alls desamma i alla 3d program många av dem har ett helt olikt och många gånger onaturligt sett att tackla sin UI så ditt påstående ovanför är både skrattretande och amatör mässigt.

Santis

Inläggav Santis » 2012-jan-16 19:18

Klart att grundkoncepten är de samma i tex 3DsMax, Softimage och Maya, eller Zbrush och Mudbox.
UI tillhör inte grundkonceptet, utan är en fråga om smak, hur man föredrar att arbeta. En Maxanvändare kan ju snabbt bli en Mayaanvändare, handlar bara om att lära om lite programteori :)

Omnipotent
Kontakt:

Inläggav Omnipotent » 2012-jan-17 13:45

Santis skrev:Klart att grundkoncepten är de samma i tex 3DsMax, Softimage och Maya, eller Zbrush och Mudbox.
UI tillhör inte grundkonceptet, utan är en fråga om smak, hur man föredrar att arbeta. En Maxanvändare kan ju snabbt bli en Mayaanvändare, handlar bara om att lära om lite programteori :)

intressant att du bara nämner autodesk produkter.
och enlight vem? dig? zbrush är väldigt olikt de andra du nämde.

oavsett står min orginal påstående kvar "bara för att du lärt dig 1 3d program betyder det INTE att du lär dig ett annat snabbare/lättare"

Santis

Inläggav Santis » 2012-jan-17 14:23

Haha, då nämner jag lightwave och C4D också! ;)
Nej, Zbrush har samma grundkoncept som mudox, däremot inte samma som de andra jag nämnde då de inte intriktar sig på skulptering.

Användarvisningsbild
Peder K
Moderator
Kontakt:

Inläggav Peder K » 2012-jan-17 20:49

Det spelar ingen roll vilket program man lär sig.

1. Lär dig programmet du väljer, ordentligt.

2. Fatta att det du gör i 3D programmet ska bli snyggt för att du ska få jobb efter du är klar (om du vill bli artist)

3. Var ödmjuk och inse att det ALLTID finns MER att lära sig.

Skolan bara är en hjälp och att ansvaret ligger på dig om du ska få jobb.

Sund attityd du har tycker jag MBoman, det finns säkert många har som gått utbildningarna du nämner och som kan ge bra input på det positiva/negtiva med dom.

Användarvisningsbild
Tw0tw0

Inläggav Tw0tw0 » 2012-feb-13 0:57

Tja folks!
Mboman, Är det placeringen av skolan som gör att du väljer Gscept som trea? Jag tycker själv den utbildningen känns som en klar 1a!

MBoman

Inläggav MBoman » 2012-feb-14 10:38

Tw0tw0, har ändrat inställning nu när jag mer sett vad folket leverar från de olika skolorna, så satsar på GScept nu för fullt, men du går där själv eller?

Användarvisningsbild
Tw0tw0

Inläggav Tw0tw0 » 2012-feb-14 14:11

Nej inte än, Men förhoppningsvis till hösten. ;) sitter i samma sits som dig! Ja dom levererar finfina grejer och dom verkar läsa vettiga kurser och ha roliga grupparbeten!
Jag har tänkt söka Gscept som första och Dt som andra. Vad tycker du om arbetsproverna? Har du börjat? :)

MBoman

Inläggav MBoman » 2012-feb-16 23:20

Cool cool! Kanske vi ses då mannen!;) Jo precis, skulpteringskursen ser ju tokigt rolig ut ;) Ok! Jag tycker arbetsproverna är bra roliga men lite av en utmaning, är lite för mycke perfektionist när det gäller såna här uppgifter också, blir aldrig riktigt nöjd men lär bli klar inom nån månad med GScept arbetsproverna iallafall. Satsar på att göra klart dom helt oh hållet oh vara nöjd oh sen köra DG ;)

Användarvisningsbild
Tw0tw0

Inläggav Tw0tw0 » 2012-feb-17 10:58

Haha ja! får hoppas på det! :)
Jo det är exakt samma för mig, blir aldrig riktigt nöjd! Man vill ju så gärna bli antagen, man vill ge 100 och lite till.
Låter som en bra plan, vara klar till början av April och va nöjd!
Lycka till man!

MBoman

Inläggav MBoman » 2012-feb-21 11:39

Haha ja! får hoppas på det! :)
Jo det är exakt samma för mig, blir aldrig riktigt nöjd! Man vill ju så gärna bli antagen, man vill ge 100 och lite till.
Låter som en bra plan, vara klar till början av April och va nöjd!
Lycka till man!

Mest det att när man gör det på papper och är klar så brukar iallafall jag ofta vilja ändra på små detaljer, vilket e lite svårt när man varit på med permanenta pennor :P
Ah desamma man! Kanske vi ses till hösten då ;)

Användarvisningsbild
Tw0tw0

Inläggav Tw0tw0 » 2012-feb-21 12:40

Jo, känner igen mig. Ibland Sitter man och tänker "Ctrl+Z.. ctrl+z"... Dock så vet man att det går bra när man sitter och tänker " Ctrl+S... ctrl+S" ! Dataskadad.lol

Yes, hoppas verkligen det!
Undra hur många det är som söker iår?

MBoman

Inläggav MBoman » 2012-feb-23 21:04

Haha jo men precis!

Hörde nångång att det var en 400 som sökte Digital Graphics, oh bara en 60 som sökte GScept, beror nog lite på läget på skolan, många kompisar tycker jag e smått pantad för jag vill börja plugga i Skellefteå men men xD

Kommer ju inte finnas nått att göra där till skillnad från Stockholm så man kommer ju bara jobba med intresset lixom

Återgå till "Utbildning - Böcker - Skolor"