Online studier inom ESS/EU (Hjäälp)

Kurser, länkar, skolor, mm.
Navelludd

Online studier inom ESS/EU (Hjäälp)

Inläggav Navelludd » 2014-feb-10 13:28

Hej Animate!
Har lurkat runt lite på detta forum senate året eller så och skulle nu behöva lite hjälp, chansen att nån suttit i samma situation är nog inte helt utesluten och skulle vara intressant att veta hur ni ev. löst problemet :)

Tanken var att jag skulle söka till Nackademin/Digital Graphics (ligger bra till då jag bor i Mälardalen), dock så är det tydligen oklart om det blir något att söka till då dom inte fått utbildningen förlängd om jag förstog det rätt, så jag söker då alternativ till detta.
Finner inte många utbildningar här i Sverige som verkar passa in på det jag efterfrågar, främst media/film animering, inte spel. Kikat lite på möjligheterna att köra online studier istället och där finns det massor som verkar passa mig bättre (ianimate, animationmentor samt gnomon). Problemet är dock att dom två sistnämda ligger utanför ESS/EU, så att söka CSN under studietiden är tydligen bara att glömma. iAnimate kunde CSN inte svara på om i dagsläget, ska testa skicka in en förfrågan men chansen är nog rätt liten.

Kan det vara så att jag missat någon skola, alla tips är välkomna (utöver att en portfolio och kontakter inom yrket är bland det viktigaste i slutänden).
Vet att många lovordar Gscept men dom går bort för det är för långt att pendla, flytta är dessvärre inte ett alternativ i dagsläget. Även HyperIsland ska vara bra, men det verkar inte heller matcha det jag söker riktigt.

Användarvisningsbild
Johannes Lindqvist
Moderator
Kontakt:

Re: Online studier inom ESS/EU (Hjäälp)

Inläggav Johannes Lindqvist » 2014-feb-10 14:07

Hej. Välkommen till forumet! :-)

Ska man hitta en riktigt givande utbildning inom en så pass smal branch får man vara beredd att flytta en bit för att hitta en bra skola. Finns flera bra skolor i "närheten" (skandinavien) men som sagt, man måste offra sig lite för att komma någon vart. Har man inte så höga krav finns ju desto fler skolor att söka till, men ska man ägna flera år och massa studiepengar på en utbildning, ska man göra det ordentligt kan jag tycka.

Gscept är ju min första tanke, annars har jag förstått att danmark också har väldigt bra utbildningar, inget jag är särskilt insatt i, dock.
Johannes L Visualisation
http://www.JohannesL.se
hej@JohannesL.se
0703 12 66 97

Navelludd

Inläggav Navelludd » 2014-feb-10 14:31

Tack.
Jo, Danmark har bland annat Animation Workshop som skall vara bra. Har egentligen inget emot att flytta, dock så finns sambo och två barn med i bilden och därav blir valmöjligheterna lite mer begränsade.

Online studier är som sagt bara ett alternativ i brist på annat, skulle föredra att ha en skola att åka till ur en ren rutin/social -synpunkt men man måste ändå befinna sig i nuvarande situation kontra alternativ.
När jag pratat med dom på CSN så verkar det inte vara något problem med att få studiestöd för online studier, kravet är som sagt att skolan befinner sig inom ESS/EU (inkl. Schweiz).

Användarvisningsbild
Johannes Lindqvist
Moderator
Kontakt:

Inläggav Johannes Lindqvist » 2014-feb-10 23:56

Då förstår jag varför du inte vill/kan flytta :) Studiebidrag vid online-utbildningar visste jag inte, kan ju vara värt att kolla upp även för mig.

Ja å andra sidan, vänder man på det så gör man ju det mesta av jobbet på en högskola/universitet på "fritiden". Många sitter ju på skolan långt in på nätterna och jobbar och det jobbet gör man precis lika bra online hemifrån. Så varför inte :)
Johannes L Visualisation
http://www.JohannesL.se
hej@JohannesL.se
0703 12 66 97

Återgå till "Utbildning - Böcker - Skolor"