Någon som ska börja på computer graphics?

Kurser, länkar, skolor, mm.
Användarvisningsbild
Knylen
Kontakt:

Inläggav Knylen » 2006-maj-11 1:40

numse, vad är det som är dåligt? skälet till att jag söker är att jag vill ha kontakter och praktik. fick ni ut nåt av den?
THE DOCTOR SAID I NEEDED TO BE MENTALRAYED, AND AFTER SOME MEDICATION I MIGHT EVEN ME MAXWELLED!!!
Msn:pinnnkottazoo@hotmail.com

Användarvisningsbild
numse
Kontakt:

Inläggav numse » 2006-maj-11 9:33

Börjar praktiken efter sommaren. Om du bara är ute efter praktik så kan du ju gå här, för det har vi gott om, men resten suger.

Uppläggen är helt sjuka. T.ex. så hade vi 10 veckor efter jul där vi gick en dag i veckan och gjorde absolut ingenting, sen direkt efter det började projekten och de är så förbannat ihoptryckta så att man hinner inte göra något som är värt att se. Nu har vi vårat sista projekt och det är 3 veckor kort!? Men jag gör som jag har gjort hela året, skiter i vad lärarna sätter för gränser, så att man får ut något man kan vara stolt över istället. Det bästa är att de verkligen tror att vi kan göra så bra ifrån oss på 3 veckor så att de kan visa dem på festivaler o.s.v.

Anyway.. förutom det extremt dåliga schemat så har de lagt alla kurser lite hur som helst, aftereffects t.ex. som man behöver kunna INNAN projekten för att greja efterarbete, eftertext m.m. började vi lära oss strax innan sista projektet, och de lektionerna, och all läxa inom kursen, fortsätter under projekttiden tillsammans med andra dåligt lagda kurser så som företagsekonomi och bildperception, så att man egentligen får en arbetstid på 1.5 vecka på projektet.

Förutom detta så lär vi oss mycket onödigt och hoppar över en massa som vi behöver. T.ex. lär vi oss biped och physics men inte karaktärsrigg och skin. Sen har vi VR där vi lär oss ett program som heter EON som är helt onödigt. Jag hade velat sett att de undervisar i combustion, shade eller fusion och zbrush! Men neeeeej... zbrush är tydligen bara en hobby...
"There is some wicked mojo going on in there, so i recommend just leaving it on the default setting for now."

Användarvisningsbild
Stormraider
Kontakt:

Inläggav Stormraider » 2006-maj-11 10:37

Nu är det såhär. För varje år en utbildning går så finns det nästan alltid 10 historier om hur dåligt vissa tycker utbildningen är. Finns flera andledningar till detta.

En utbildning är där för att undervisa elever med sin vision av vad dom tycker är vad som behövs i branchen. Om du som elev räknade med något annat är risken stor att man blir besviken. Kunskapen man får är dock aldrig onödig, den finns ju där oavsett om man använder den eller ej. Jag kan ju inte direkt säga att jag haft någon användning av matte över matte C på gymnasiet, ändå har jag läst upp till E.

Utbildningar är inte ställen där man får allt serverat, även om man kan tro det. Mer än hälften av syftet med en 3d inriktad utbildning är att träffa personer med samma intresse och göra saker tillsammans på fritiden. Det man inte får göra i undervisningen lär man sig själv på fritiden. Detta kan man se på att det oftast inte är lektioner varje dag. Som numse sa 10 veckor med 1 dag i veckan med lektioner, dom resterande dagarna är inte ledighet, det kallas självstudier.

Att kursplaner kan var lite stökiga med kurser som kommer efter dom man skulle behövt dom är inte heller så konstigt. Ibland kan man inte få tag i lärarna man behöver just då eller så är det ett medvetet val. Inlärningsforlmen crash and burn var väldigt populär där jag gick. Dvs du får i uppdrag att göra något samtdigt som du lär dig detta på lektionerna. Största uppgiften blir då att förstå sina begränsningar och försöka minimera misslyckande, för lyckas är nästan omöjligt dom första gångerna. Att misslyckas är dock inte alltid dåligt, du kan analysera vad som gick fel och hur man undviker det igen. Visst kan man läsa om andras misstag men jag kan garantera att du faktiskt inte vet hur du skall undvika det om du inte gjort det själv minst en gång.

För att summera så skulle jag säga att en utbildning blir inte bättre än vad du själv gör den. Ta eget ansvar för det du vill lära dig och se till att du lär dig det, om inte utbildningen är villig att hjälpa till lite så gör det själv på fritiden. Räkna inte heller med att det man gör under utbildningen kommer vara material bra nog att söka jobb med. Materialet du gör där är gjort av ett speciellt utbildningsyfte, vilket oftast betyder att man inte sitter på tillräcklig kunskap och med för korta deadlines. Dom bästa sakerna gör man direkt efter utbildningen vilket visar att man faktiskt lärde sig något trots att man kanske inte trodde det.

Hoppas detta hjälpte någon, jag har inte just gått på denna skolan men på en annan. Men detta är ganska allmännt för alla 3d utbildningar då jag har hört historier från flera av dom.

edit: hAiu hitta ett litet stafel som ändrade betydelsen ganska mycket :)
Senast redigerad av 1 Stormraider, redigerad totalt 2006 gånger.

Användarvisningsbild
petere
Moderator
Kontakt:

Inläggav petere » 2006-maj-11 11:02

Jag håller med stormraider till fullo. Mycket bra skrivet.

-P
“Indeed rays, properly expressed, are not colored.” Design Police!

Användarvisningsbild
cilia
Moderator
Kontakt:

Inläggav cilia » 2006-maj-11 11:33

Jo det var bra skrivet, men om nästan alla på en utbildning tycker samma sak så tror jag att det är något fel och då är det inte lätt att se till ordspråket att en utbildning blir inte bättre än vad du själv gör den till.
Ibland är det utbildningen som inte är den bästa...
-Save me Jebus-

Användarvisningsbild
petere
Moderator
Kontakt:

Inläggav petere » 2006-maj-11 12:33

cilia skrev:Jo det var bra skrivet, men om nästan alla på en utbildning tycker samma sak så tror jag att det är något fel och då är det inte lätt att se till ordspråket att en utbildning blir inte bättre än vad du själv gör den till.
Ibland är det utbildningen som inte är den bästa...

Det låter väldigt allvarligt.

Men det är även en större grej än vad man kan behandla här.

En fråga bara, har ni inte gjort några löpande kursutvärderingar och så? Har ni någon kår eller så?

-P

Användarvisningsbild
numse
Kontakt:

Inläggav numse » 2006-maj-11 13:59

Om man vill gå på ett överklassdagis där temat är "lär dig själv" så kan man väl nöja sig, och att nöja sig med medelmåttighet och "Jag är bara glad att utbildningen finns till" är inget jag rekommenderar. Jag kan säga många saker som är enkla att ändra i utbildningen och skulle ge en klar förbättring. Det är mitt tycke om utbildningen, take it or leave it..
"There is some wicked mojo going on in there, so i recommend just leaving it on the default setting for now."

Användarvisningsbild
numse
Kontakt:

Inläggav numse » 2006-maj-11 14:00

@petere
Vi orkar inte bry oss, iaf inte nu under projektet, vi har gått ett år nu och nästa är typ bara praktik.. så för oss spelar det ingen roll vad de gör med utbildningen. Men det är klart att vi kommer säga vad vi tycker i slutet.

Användarvisningsbild
petere
Moderator
Kontakt:

Inläggav petere » 2006-maj-11 14:01

Vad förväntar du dig av en utbildning? I korta drag?

Jag anklagar dig inte, jag vet ingenting om utbildninen i fråga.

Men jag vet du är duktig på 3d och så. det är intressant att höra vad någon som är duktig vill ha ut av en utbildning och kurser.

-P

Användarvisningsbild
numse
Kontakt:

Inläggav numse » 2006-maj-11 14:28

Ja visst, ja kan säga vad jag vill ska ingå o.s.v.

Innan kursstarterna så bör man ju hålla minst en lektion där man går igenom 3D i största allmänhet. Anyway, därefter först och främst en visualiseringskurs, som de har i början av den här utbildningen, men en aning annorlunda. Här går de t.ex. mycket på modifiers och visar inte editable poly över huvud taget, eller ljussättning. Jag vill att de först går igenom hela programmet grundligt och sen går på olika viktiga delar mer övergripande, så som editable poly, ljussättning och renderare, förslagsvis Mray eftersom den finns i max. (Här håller de stenhårt på scanline, vi har inte ens haft uppe Mray). I början ska man få uppgifter varje vecka där man måste använda det man lärt sig och hela tiden hålls ett högt tempo. Sen när man gått igenom det viktigare delarna så ökar man uppgifterna och går på kortare projekt där man måste använda det man lärt sig tillsammans med nya saker så att man får tänka till själv och är tvungen att ge sig ut på nätet för att leta upp information. Det är förresten något de missat här, att verkligen få alla att bli aktiva på nätet och lära sig 3D där ifrån.
Angående ljussättningen så har studium en fotoutbildning våningen under oss, varför inte sammarbeta med dom och lära sig att ljussätta i verkliga livet till att börja med?
En positiv sak som de lyckats få in på senaste är ett sammarbete med ljudteknikerna.

Efter visualiseringen går man på animering och gör samma sak där. Här visar man snabbt upp biped och physics, vilket inte tar lång tid att lära sig, och sen lär ut rigg, skin, skinmorph, skinwrap ordentligt! Detta förståss efter all grundlig genomgång om animation och riggning. Sen går man ingenom karaktärsanimation, alltså inte bara studsande bollar, vilket de bara gör här. Förutom footsteps med biped =/..

Mellan dessa kurser trycker man in partikelsystem och effekter.
Man tar också in folk från arbetslivet som föreläser i samband med det man lär sig för tillfället, t.ex. en modellera som går igenom karaktärsmodellera eller en animarera som visar hur de löst en animationen som deras företag jobbat med ett bra tag. Alltså speciallister, som går igenom sådant som lärarna kanske inte har haft möjlighet att fördjupa sig i.

I slutet har man ett stort projekt på 2 månader där allt detta skall ingå. Ett kortfilmsprojekt, som skolan sen kan visa upp och som man kan ha i portföljen för att söka jobb.

Andra program att ta upp i andra kurser är t.ex. adobes kit med photoshop, audition och after effects. PS bör man ha samtidigt som visualiseringen och after effects och audition innan animationen.
Photoshop är ju ett måste, tycker jag, men audition och AE går att byta mot andra program. AE mot combustion t.ex. som är mer lämpat till 3D, eller shake eller digital fusion (har dock ingen koll på prisskillnaderna här). Audition tycker jag är utmärkt.

Man bör också trycka in en kurs typ som vår bildperception där man går igenom allt artistiskt, eller vad man skall kalla det. Och tekniska detaljer så som färglära som är jätteviktigt, vilket vi inte gått igenom.

Hmz, nu har jag garanterat missat halva innehållet i utbildningen som handlar om just 3D, men jag tror detta räcker för att ni ungefär skall se vad jag vill ha.

Användarvisningsbild
numse
Kontakt:

Inläggav numse » 2006-maj-11 14:31

Förutom allt detta grundliga så tycker jag att man skall satsa på att lära ut Zbrush som bara går framåt hela tiden, och som väldigt många företag har börjar använda. Förutom detta så skall man ta sig en titt på olika plugin, t.ex. hair och cloth som just kommit till max 8.

Vi har maya 1 månad nu innan vi slutar. Jag vet inte om det är positivt eller negativt. Det går bort dyrbar tid, men det är klart att det är bra att få titta på ett annat 3D-program. Det återstår att se vad jag tycker om det.

Användarvisningsbild
Stormraider
Kontakt:

Inläggav Stormraider » 2006-maj-11 15:30

Poängen var numse att bara för att du tycker utbildningen är dålig betyder inte att den är sämre än någon annan. Utbildningar görs för att passa så många som möjligt och givetvis så passar det inte alla, ibland inte ens majoriteten. Tycker inte man skall måla fan på väggen bara för att det finns saker att förbättra för det kommer det alltid att göra.
Jag kan nästan garantera att vi på vår kurs har gått igenom samma saker om inte värre då vi var förstaårselever och ändrade i stort sett hela kursplanen efter att vi lämnade där. Betyder fortfarande inte att det var en värdelös utbildning, visst det fanns massor att förbättra men vi lärde oss fortfarande viktiga saker, vilket visas genom att flera får jobb efter utbildningen.

Användarvisningsbild
numse
Kontakt:

Inläggav numse » 2006-maj-11 16:31

Poängen är att de är självklara fel i kursplanen som de bör ha ändrat på de här fem åren (eller vad det är) som de har haft utbildningen. Enkla fel som att man lär sig after effects efter projekten.. vem som helst förstår att man skall lära sig det först för att sen kunna använda programmet.

Nej, den kanske inte är sämre än andra, och om det är så så är det konstigt. Sen finns det helt säkert utbildningar som är sämre. Jag "målar fan på väggen" när jag känner att det behövs, och i det här fallet gör det det. Det är helt enkelt för mycket som är dåligt. Men det kan ju hända att de ändrar mycket i utbildningen tills nästa år, vem vet, de bör iaf ta våra åsikter på allvar.

Ett råd är att ifall ni vill söka till utbildningen, kolla då detta årets kursplan och jämför den med hur de kommer lägga upp den för nästa år. Och kolla upp vad det är för kurser som utbildningen innehåller och väg de dåliga mot de bra.

Det finns två saker som är väldigt positivt med utbildningen, tycker jag, och det är klasserna blir riktigt tajta och alla har förbannat kul! Och att visualiseringskursen är väldigt bra i början.

Användarvisningsbild
cilia
Moderator
Kontakt:

Inläggav cilia » 2006-maj-11 18:04

petere skrev:En fråga bara, har ni inte gjort några löpande kursutvärderingar och så? Har ni någon kår eller så?

-P

Klart vi har det...
Det funkar inte för fem öre.
Vi har under 2 år berättat exakt vad vi tycker om vissa lärare... Det fungerar tyvärr inte, för lärarna håller varandra om ryggen antagligen
-Save me Jebus-

Användarvisningsbild
petere
Moderator
Kontakt:

Inläggav petere » 2006-maj-11 18:30

cilia skrev:
petere skrev:En fråga bara, har ni inte gjort några löpande kursutvärderingar och så? Har ni någon kår eller så?

-P

Klart vi har det...
Det funkar inte för fem öre.
Vi har under 2 år berättat exakt vad vi tycker om vissa lärare... Det fungerar tyvärr inte, för lärarna håller varandra om ryggen antagligen

Men det är där som kåren kommer in eller ja, någon studentförening eller så. Men de kanske inte är så bra,eller jag vet inte hur det fungerar.

Låter väldigt allvarligt det där.

-P

Återgå till "Utbildning - Böcker - Skolor"