Någon som ska börja på computer graphics?

Kurser, länkar, skolor, mm.
Användarvisningsbild
numse

Inläggav numse » 2006-maj-11 20:03

Mh, allvarligt är det tycker vi. Jag vet inget sånt om lärarna dock.
"There is some wicked mojo going on in there, so i recommend just leaving it on the default setting for now."

Användarvisningsbild
cilia
Moderator
Kontakt:

Inläggav cilia » 2006-maj-11 21:02

Nej jag vet inget om lärarna heller.
Vissa är riktigt bra, vissa är mindre bra.
Jag står gärna för vilka jag tycker är det också för jag har ganska bra anledningar till det...
-Save me Jebus-

Användarvisningsbild
numse

Inläggav numse » 2006-maj-11 21:40

Jo det gör du väl, du sa ju det nyss :)
"There is some wicked mojo going on in there, so i recommend just leaving it on the default setting for now."

Användarvisningsbild
Rossifumi
Kontakt:

Inläggav Rossifumi » 2006-maj-11 22:14

Numse skrev:Mh, allvarligt är det tycker vi. Jag vet inget sånt om lärarna dock.

Ni har Hasse i det mesta inom 3D eller?
Vi hade Björn, vem som är att föredra? Gissa :D

Användarvisningsbild
numse

Inläggav numse » 2006-maj-11 22:48

Hans var bra i början, men han har tyvärr inte riktigt hängt med i tekniken. Björn är duktig men har också sina brister. Däremot är Björn riktigt bra på att lära ut.

Thorulf

Inläggav Thorulf » 2006-maj-11 22:53

oj, vad det svarades i denna tråd nu! jättebra med så mycket info som nu har kommit fram om programmet även om det var rätt mycket negativt. en kort fråga bara - är det ingen praktik under första året?

Användarvisningsbild
numse

Inläggav numse » 2006-maj-11 22:58

Ingen praktik första årat, andra året är nästan bara praktik. Tvåorna var i skolan typ 2-3 veckor i början innan vi kom och sen tio veckor till efter jul där de gjorde ett projekt.

Användarvisningsbild
cilia
Moderator
Kontakt:

Inläggav cilia » 2006-maj-12 8:19

Numse skrev:Jo det gör du väl, du sa ju det nyss :)

Nej jag skrev väl att jag antar att dom håller varandra om ryggen eller?
Jag har absolut ingen aning hur det egentligen fungerar, men dom lärarna vi har klagat på i 2 år har inte försvunnit från skolan iaf
-Save me Jebus-

Användarvisningsbild
numse

Inläggav numse » 2006-maj-12 8:48

Nej försvunnit har de inte gjort och lär inte göra. Men jag vet inte riktigt hur de fungerar på skolan.. jag är bara less på utbildningen.

Användarvisningsbild
WizardExt
Kontakt:

Inläggav WizardExt » 2006-jun-13 11:46

Jag måste faktiskt hålla med lite. Utbildningen var väldigt lovande från början, men säg en utbildning som inte är det..

Jag måste bara säga att jag är en av dom som innan utbildningen inte hade använt program som Maya och 3d Studio Max. Bara lite Lightwave. Mina kunskaper låg mer i att jobba med Leveldesign. Jag kom in för min kreativitet och mitt brinnande intresse för digital design.

Utbildningen är en bra språngbräda för den som vill lära sig modellering och animering, tillsammans med adobe produkter. Man blir bred i sin kunskap, men långt ifrån komplett. Man vet någorlunda mycket och i många program. Detta är inte tillfredställande för en del, i det här fallet Numse som kom in i utbildningen med redan ganska djupa kunskaper i många program. Frustrerande för honom, inspirerande för oss andra.

Ju längre utbildningen löpt, ju sämre har den blivit. Efter årskiftet såg vi klara brister. Jag vet inte om planeringen ens fanns. Vi var utan uppgifter och lektioner ofta. Självklart arbetade man enskilt för bättra på kunskaper inom något område, men för mig var denna perioden väldigt negativ. Efter "x" antal tillfällen utan någonting, så kom i princip en flogvåg över oss. I all denna kaos, så fick vi uppleva hur olika ämnen krockade med varandra istället för att flyta ihop/hjälpa med varandra. Eftersom ämnena i utbildningen är väldigt dåligt samspelta, så blir det för oss elever mer av en prioritering i vad vi hinner.

Och jag måste hålla med om att projekten är lite väl tidspressade i vissa fall. Jag tycker är bra med denna typen av uppgifter, fast inte genom hela utbildningen. Klart att det är en förberedelse inför arbetslivet, men hur skall vi nå dit, när vi inte får chans till en bra portfolio? Många av oss i klassen har långt ifrån en bra sådan, jag inkluderar mig själv i den skaran.

Men visst, det är lätt att rabbla upp enormt mycket brister i en utbildning man inte är fullt nöjd med. Kanske borde många av oss gjort en bättre undersökning av vad Computer Graphics Design utbildningen egentligen innehöll. Jag själv är väldigt glad att jag kom in. Jag har lärt mig enormt mycket och känner ett enormt intresse för 3D.
in dreams people can fly

3dfx_sweden

Re: Någon som ska börja på computer graphics?

Inläggav 3dfx_sweden » 2011-jun-16 21:12

-:Bump:-

Sorry att väcka en väldigt gammal tråd till liv, men gäller i princip exakt samma sak som vad tråden innehåller.. fast nu 2011 istället för hur den var 2006..

Kort och gott.. någon som gått på Computer Graphics Design i Göteborg väldigt nyligen och vet hur skolan är nu för tiden? Fick brev från skolan idag att jag är antagen men efter massa kommentarer (gamla men många negativa) så börjar jag fundera på om man verkligen borde satsa på denna skola..

Användarvisningsbild
ScHnAiLy

Inläggav ScHnAiLy » 2011-jun-19 15:44

Det värsta är nog upplägget och en del ämnen där det känns som man lärde ut för gymnasie elever.

Om du sökt någon annan skola så ta den. Här fokuseras det mer på att lära sig jobbiga omvägar i 3d studio max än att t.e.x lära sig hur man ljussätter. Animation, ja samma där. Gå den om du vill ha studiemedel så du kan lära dig på egen väg eller med polarna man får där.

Upplägget och tankesättet är under all kritik.
-- 3DSM, Vray, Maya, AE --

3dfx_sweden

Inläggav 3dfx_sweden » 2011-jul-03 14:09

Tack ScHnAiLy,

Har sökt ett par andra skolor som iaa och liknande.. då jag sitter en del på fritiden med det så följer nog ditt råd och väntar tills jag fått svar från de andra och har CGD som sista val så man har något.. dock synd de inte får i ordning på utbildningen så den blir bra och attraktiv..

Användarvisningsbild
Near

Inläggav Near » 2011-aug-11 13:32

Lyckades komma in på CG denna gång, antagligen på grund av att alla andra skrämts bort genom att läsa denna tråd.

Antar att ingen annan som ska börja där i år?

Återgå till "Utbildning - Böcker - Skolor"