Animate.se

Din mötesplats för 3D-grafik!
Aktuellt datum och tid: 2010-sep-03 7:06

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny trÃ¥d Svara pÃ¥ trÃ¥d  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: FrÃ¥n renderad bild till stor skylt?
InläggPostat: 2010-mar-17 12:07 

Hej!

Jag har renderat en bild över en stadsmiljö. Bilden har storleken 1000 x 600 pixlar. Personer som ska skicka bilden vidare till skyltillverkaren vill att bilden ska vara 300dpi och när detta görs blir bilden bara 8 cm enligt personen. Skylten ska vara 2,4 meter bred. Någon som har tips på hur man ska gå till väga för att göra om bilden så att den inte blir pixlig i formatet 2,4 meter?

Skulle ett alternativ vara att rendera ut den i en större storlek? Fast då blir väl bilden så "tung" att den knappt kan hanteras på en vanlig kontorsdator som jag har :(

Tacksam för tips.

Inläggsrubrik: Re: FrÃ¥n renderad bild till stor skylt?
InläggPostat: 2010-mar-17 13:20 
Moderator
Användarvisningsbild

DPI mäter bara koncentrationen av pixlar på en fysisk yta, så ökad upplösning är egentligen lösningen.

Du kan till exempel i Photoshop specificera 2,4 m bred bild med en 300dpi och se hur många pixlar dokumentet kräver. Om 300dpi är ett krav är det antalet pixlar du får det du måste rendera i.

FÖR BÖVELN! TÄNK PÅ SÄRSKRIVNINGEN DIN!
http://skrivihop.se/

InläggPostat: 2010-mar-17 13:32 

Tack för svar. Det finns inget annat sätt att förstora upp en bild som samtidigt minskar pixligheten?

InläggPostat: 2010-mar-17 13:59 
Moderator
Användarvisningsbild

Nej, rasteriserad grafik kan inte uppskalas och automagiskt skapa ny information, åtminstone inte på ett snyggt sätt.
Vektorgrafik till exempel jobbar inte primärt med pixlar för att skapa bilden och är därför upplösningssjälvständig.

Mitt tips är att rendera ut i mindre segment och sammanfoga dem till en större bild i efterhand.

InläggPostat: 2010-mar-17 16:46 

Swahn_Kung skrev:
Mitt tips är att rendera ut i mindre segment och sammanfoga dem till en större bild i efterhand.

Jag ska också rendera en stor bild (4,5m bred) så jag undrar hur man renderar ut i mindre segment? Jag har provat nåt script som gjorde det men då fanns det bara möjlighet att spara som JPG och jag vill ha Tiff med Alpha-kanal

InläggPostat: 2010-mar-17 17:24 

Kanske inte smidigaste sättet, men kan man inte bara köra med render region och meka lite i PS sen? Nått script som automatiserade eländet vore ju att föredra så klart.

InläggPostat: 2010-mar-17 17:32 
Moderator
Användarvisningsbild

Backburner har funktioner, men Render Region ger oftast mest kontroll om du inte har för många indelninga vill säga.
Väljer du Render Region och samtidigt använder Final Gather eller Global Illumination, se då till att spara ner och återanvänd informationen mellan renderingarna annars kommer du se skillnader på det indirekta ljuset mellan varje 'region'.

InläggPostat: 2010-mar-17 20:41 

Det är ju 30.000x20.000 pixel !!!. Fråga honom om han verkligen behöver det. Borde räcka gott med hälften. Så stora skyltar ser man ju inte på 50cm håll direkt. Sen kan väl han interpolera upp storleken själv om han vill. Tveksamt att det ska krävas 60 megapixel när det gått bra med 10-20 hitills...

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 2010-mar-17 21:22 
Moderator

Jag håller med. Vilket avstånd ska skylten synas ifrån egentligen? 300dpi används till tycksaker så som foton, broschyrer etc. Det skulle då kännas lite overkill om man man ändå ska stå 5m meter ifrån.

Sen ska man inte blanda ihop begreppet DPI (dots per inch) med PPI (pixel per inch). En skrivare behöver fler punkter (lite beronde på typ) för att återskapa en pixel eftersom de har betydligt färre färger att jobba med:

Bild
Wikipedia

InläggPostat: 2010-mar-18 11:59 
Moderator
Användarvisningsbild

mgraphix skrev:
Det är ju 30.000x20.000 pixel !!!. Fråga honom om han verkligen behöver det. Borde räcka gott med hälften. Så stora skyltar ser man ju inte på 50cm håll direkt. Sen kan väl han interpolera upp storleken själv om han vill. Tveksamt att det ska krävas 60 megapixel när det gått bra med 10-20 hitills...

Precis, somliga tryckerier säger 300dpi av gammal vana utan att tänka på att det blir sinnessjukt mycket pixlar för större ytor.
Som Göransson skriver är det sällan man går så nära större skyltar så man måste ha 300dpi.
Skyltar ska synas på avstånd, inte på nära håll för då ser man ju inte hela skylten.

300dpi för en nästan tre meter stor bild tycker jag också är på tok för mycket.

InläggPostat: 2010-mar-18 12:17 

Hej igen!

Dom säger att bilden måste renderas ut i 8000 x 4800 pixlar för att funka det ska funka med 300dpi, men jag tycker också 300dpi låter sjukt mycket för något som ska ses på avstånd.

Dock har jag ett problem, när jag ställer in 8000 x 4800 får jag bara ett felmeddelande, typ "Failed to create buffer" och Can't create file". Förmodar detta beror på brist på minne? Det verkar som om gränsen för min dator ligger på 3000 x 1800 pixlar.

Själva upplösningen, dpi och sånt där är väl inget som går att justera i 3ds max?

Vad skulle ni rekomendera för upplösning i dpi?

Tacksam för tips.

InläggPostat: 2010-mar-18 13:58 
Användarvisningsbild

Stämmer upp i kören här, 300 dpi är totalt onödigt för en så stor skylt. Verkar vara ett företag som ger sig på nya områden och inte verkar ha koll?

För att rendera större bilder kan du, om du använder Vray, kolla upp Vray Raw Image (http://www.spot3d.com/vray/help/150SP1/vfb_index.html)

Annars finns det script på www.scriptspot.com som delar upp bilden i X antal rutor så kan du slänga ihop det i Photoshop senare.

Slutligen kan du rendera till strips via backburner, dvs. bilden delas upp i ett gäng långsmala bilder och sätts sedan ihop.

DPI kan du ställa in om du kör den där Print file-guiden... tror du hittar den i Rendering-menyn. Annars är det väldigt lätt att göra det i Photoshop. Ändra DPI kan du göra hur mycket som helst utan att påverka själva bilden, så länge du inte har kryssat i det, vill säga =) Det är bara ett värde som säger åt skrivaren hur många punkter den ska klämma in på en tum.

150 DPI räcker gott och väl, förmodligen är även det overkill. Drog ut en 70x50cm stor tavla nyss och körde den i 200 DPI och det ser hur bra ut som helst.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 2010-mar-19 2:09 
Användarvisningsbild

En god vän till mig renderar ofta ut bilder som ska tryckas på stora skyltar (10 meter och över) och om jag minns rätt är 72 DPI absolut max för honom. Vissa jobb har han till och med renderat i 25 DPI.

/Anders

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny trÃ¥d Svara pÃ¥ trÃ¥d  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]