Animate.se

Din mötesplats för 3D-grafik!
Aktuellt datum och tid: 2010-sep-03 7:07

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny trÃ¥d Svara pÃ¥ trÃ¥d  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Korrect HDRI rendering i MR?
InläggPostat: 2010-mar-17 15:44 

Kan nån förklara hur man gör en korrekt rendering i MR när man enbart använder en HDR bild till ljuset för att få det korrekt?

Som jag förstått det ska man ställa in gamma till 2,2. Även på material editor och colour selector så att färgerna man väljer på material ser likadana ut när man renderar ut. Bockar man i det på image output så sparas den renderade bilden med 2,2 "inbränt" i bilden? Kan någon förklara det? Vad gör image input gamman?

Lägg hdri bilden i environment slotten, skapa en skylight som använder scene environment som färg. Hur ska man importera HDR bilden? Ska man välja 16 bit/chan linear och ställa vit och svartpunkten så att grafen ryms inuti? Hur påverkar resultatet beroende på hur man ställer in vit och svart punkterna?

Gå in på HDR bilden och ställ in RGB level på samma värde som dess linjära vitpunktsvärde.

Får man rätt ljusvärden om man gör på det här sättet och har skylightvärdet på 1.0? Om jag gör så här med en utomhus dagsbild, och ställer in exposure settings på daylight, blir det rätt då?

Inläggsrubrik: Re: Korrect HDRI rendering i MR?
InläggPostat: 2010-mar-17 16:17 

Det här verkar funka rätt bra för mig när det handlar om ljusstyrka osv.

HDR bildens rgb värde till samma som dess linjära vitpunktsvärde, skylight 1.0 och ändra sedan exponeringsvärdena tills det ser bra ut. Jag antar att HDR bildens ljusvärden beror på hur man sparat den och inte följer nån slags standard? (En utomhus HDR bild som är fotat vid ett visst klockslag har inte nödvändigtvis samma ljusvärden som ett daylight system).

Om man vill blanda in nån extralampa i en sån här scen, följer man ovan nämnda steg och ställer in lampans styrka tills det ser bra ut? Eller om man kör med en viss slags lampa, kan man ställa in exponeringen efter den, och sedan ändra bildens RGB värde eller skylight värdet för att det ska bli korrekt i nån bemärkelse? Finns det nån poäng med det?

InläggPostat: 2010-mar-17 16:53 
Moderator
Användarvisningsbild

HDR-bilder är lite trixiga.
För att högdynamiskt format ska fungera ska det innehålla linjär gamma, fast oftast presenteras det innehåller ändå som sRGB i slutändan, alltså 2,2 (för 99% av alla monitorer visar sRGB.)
Lågdynamiskt material måste däremot läsas in som 2,2 för att återges 'korrekt' i en scen.

När du laddar in högdynamiskt format ska du se till att det är 32bit float och läses in linjärt, såvida formatet i sig har någon speciell gamma man ska förhålla sig till.
Hur kraftigt det linjära ljuset ska belysa scenen får du nog kontrollera själv tror jag.
Släng dit ett daylight system och se vad för exponering solen kräver för att visas ordentligt (tror det är EV 15, alltså Exposure Value) sedan ser du bara till att ditt skylight ger samma styrka på ljuset om det nu är sol du ska belysa scenen med.

Annars brukar jag bara skapa en sfär av något slag och mappa ett självlysande material på det vilket ger mig mer kontroll på var ljuset kastas ifrån, kanske en smaksak.

Men man ska egentligen alltid förhålla sig till realistiska ljusvärden och ställa 'ljusheten' genom att exponera med kameran. Detta eftersom olika energi ljus sprids olika mycket, om det är realism man är ute efter.

Tänk också på att exponeringsinställningen i Mental Ray har en vitbalansering också, precis som en riktig kamera har. Vad vitbalansering handlar om är att hantera var åt färger ska balanseras.
Vit är ju egentligen lika lite färg som svart därför att vitt egentligen bara är en kraftig blandning av olika färger, så beroende på om man balanserar mot en högre eller lägre färgtemperatur så får man varmare (gulare) eller kallare (blåare) ljus.
Denna vitbalansen kan du också ställa in på de flesta fotometriska ljuskällorna i 3dsmax, till exempel självlysande material om du använder mr Arch Design-materialet.

FÖR BÖVELN! TÄNK PÅ SÄRSKRIVNINGEN DIN!
http://skrivihop.se/

InläggPostat: 2010-mar-17 17:10 

"När du laddar in högdynamiskt format ska du se till att det är 32bit float och läses in linjärt, såvida formatet i sig har någon speciell gamma man ska förhålla sig till."

Menar du "Real Pixels (32 bpp) - Compresses the luminance selections into a color space with 32 bits per pixel. Premultiplied Alpha and Motion Blur do not work with this option.", alltså inte "16 bit/chan Linear (48 bpp)" som manualen rekomenderar? På vilket sätt märker man skillnaden vilken man väljer?

Hur ökar man ljuset i skylighten? Ökar man skylightens värde, eller ska man in och öka rgb värdet på hdr bilden? Om du lägger ett självlysande material på en scen, kör du ett standardmaterial, eller arch & design eller vad kör man?

InläggPostat: 2010-mar-17 17:29 
Moderator
Användarvisningsbild

Nu är det lite svårt att sätta fingret på exakt vad det är de menar med 'premultiplied alpha' och 'motion blur', men själv har jag aldrig haft något som helst problem när jag använder hela HDR-bildens 32bitars float-läge.
Den gamla HDR-laddaren är skriven för .hdr och radiance-filer vilka inte stödjer alphainformation i sina bilder till exempel.

Som det står i manualen rekomenderas man att använda OpenEXR istället om man har tillgång till det.

Angående din fråga om skylightvärdet, om du sätter din HDR på 32bit och kryssar i 'Def' kommer alla färger att läsas in utan någon form av 'remap' som det står i manualen. Det innebär då att du kan ställa in intensiteten av bilden via Intensity-värdet på skylighten.

FÖR BÖVELN! TÄNK PÅ SÄRSKRIVNINGEN DIN!
http://skrivihop.se/

InläggPostat: 2010-mar-18 10:50 

Jag måste göra nånting fel.

Gamma 2,2 i scenen. Jag skapade en skylight och hade en hdri bild på nån strand på eftermiddagen, ställer in white point på 15,2 linear, black på 0,002 så att grafen hamnar innanför (utom de där små kurvorna som typ ligger utanför grafen men sträcker sig jättelångt utanför huvudkurvan). Real pixels (32 bpp) def exposure.

Kör jag utan någon exposure control så ser det bra ut. När jag kör med exposure control, daytime clear sky preset så blir det helt svart. Jag sänker exposure till 12 eftersom det inte är mitt på dagen, men jag måste dra upp skylighten till 6000 för att få tillräckligt med ljus. Fast då syns inte bilden i reflektionerna alls.

Även när jag höjer HDR bildens rgb till 15,5 (samma som dess linjära vit clamp värde) så blir förhållandet mellan ljus och reflektioner helt fel.

Vad har jag missat? =/

InläggPostat: 2010-mar-18 10:53 

HDR bilden är inställd på "use image´s own gamma".

InläggPostat: 2010-mar-18 11:15 
Användarvisningsbild

Under exposure:

Prova att ändra physical scale till unitless och dra upp värdet till 80 000...

InläggPostat: 2010-mar-18 11:36 

Ska testa. Vad exakt är det man gör då och varför?

InläggPostat: 2010-mar-18 11:39 

Gött, ser ju rätt ut. Har ingen aning om varför :-o

InläggPostat: 2010-mar-18 11:43 
Användarvisningsbild

Macko-San skrev:
Gött, ser ju rätt ut. Har ingen aning om varför :-o

Man behöver inte alltid veta varför, jag bara vet... att det är så :D

InläggPostat: 2010-mar-18 12:00 

Oki, gött =) Men blir det lixom rätt om man kastar in ett photometric light av nått slag då?

"Note This value does not affect apparent illumination of the rendered scene with photometric lights. However, it does affect the apparent illumination cast by non-physical (standard) lights. For predictable results, illuminate the scene only with photometric or standard lights (not a mix), and use Physical Units or Unitless, respectively."

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny trÃ¥d Svara pÃ¥ trÃ¥d  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]