Vray-kamera ljusproblem

Allmänt om ljussättnings- och renderingsteknik. Här kan du ställa frågor om alla tänkbara renderare till Max (Scanline, Light Tracer, Radiosity, Mental Ray, finalRender, V-Ray, MaxwellRender, Brazil, mm).
Användarvisningsbild
christian3d

Vray-kamera ljusproblem

Inläggav christian3d » 2012-apr-26 10:16

Hej!

När jag använder VRayPhysicalCamera så får jag helt olika exponeringar beroende på avståndet till objektet. Använder jag 3dsmax egen kamera så uppstår inte detta problem.
Jag har gjort ett hus och har en animerad Vray-kamera som åker fram och tillbaka från exempelvis helbild till en närbild av en detalj på fasaden. När kameran har stort avstånd till huset så blir exponeringen bra, men när jag kommer nära huset så blir det jättemörkt. Ljussättningen består endast av en VraySun.

Jag har forskat lite om problemet och läst att det är själva exponeringen i Vray-kameran som spökar och likt en verklig kamera exponerar olika beroende på vilken plats kameran befinner sig även om det är samma ljusförhållanden i scenen hela tiden. Detta problem upplever jag dock inte i verkligheten, men låt oss säga att det är så ändå.

Men vad jag skulle vilja veta är om det går att gå runt detta problem på något sätt utan att behöva animera bländare/slutare varje gång Vray-kameran flyttar på sig? (i min scen åker kameran runt väldigt mycket....)

/Christian

Användarvisningsbild
Undersky
Moderator
Kontakt:

Re: Vray-kamera ljusproblem

Inläggav Undersky » 2012-apr-26 10:47

Har aldrig stött på det där. Kör hela tiden med physical cameras utan problem. Kolla så du inte råkat animera något värde? Lätt hänt om man har auto key påslaget.

Användarvisningsbild
christian3d

Inläggav christian3d » 2012-apr-26 11:05

Inget värde är animerat. Har kollat igenom noga...

Användarvisningsbild
Johannes Lindqvist
Moderator
Kontakt:

Inläggav Johannes Lindqvist » 2012-apr-26 16:36

Vrayphysical camera är helt manuell och tar inte hänsyn till några ljusmätningar som en riktig kamera gör så du ska aldrig behöva animera bländare/slutare i vrayphyscam..

Provat bocka ur "exposure"?
Johannes L Visualisation
http://www.JohannesL.se
hej@JohannesL.se
0703 12 66 97

Användarvisningsbild
christian3d

Inläggav christian3d » 2012-apr-27 14:39

Jo, med exposure urbockat så är det samma ljus i scenen oavsett var vraykameran befinner sig, den fungerar alltså likt en vanlig 3dsmax kamera då. Men utan exposure förbockat så kan man ju inte ställa in bländare, slutare, vitbalans mm.. och jag vill kunna göra det för att få den exponering och färg som jag vill ha och ha kontroll på DoF med bländaren... fast det kanske inte går att göra med en rörlig VRaykamera...? Fast det känns märkligt att det bara skulle gå att ta stillbilder med en VRaykamera...
För närvarande har jag löst det som du också föreslog, att bocka ur exposure i VRaykameran utan att göra an "riktig" exponering och fixa det i post i stället.. Har tyvärr inte tid att hitta en bättre lösning än så för tillfället för jag måste börja rendera, har redan tidsbrist.. Men om någon lyckas hitta en förklaring eller lösning på problemet så skulle det vara väldigt bra att veta till nästa gång... :)

Återgå till "Rendering - Ljussättning"