Tips och inspiration till visualisering av interiör

Allmänt om ljussättnings- och renderingsteknik. Här kan du ställa frågor om alla tänkbara renderare till Max (Scanline, Light Tracer, Radiosity, Mental Ray, finalRender, V-Ray, MaxwellRender, Brazil, mm).
3D-kreativ

Tips och inspiration till visualisering av interiör

Inläggav 3D-kreativ » 2012-nov-20 12:35

Hej!
Jag försöker lära mig mer om visualisering av en interiör och skulle uppskatta lite tips och inspiration samt lite svar på några frågor för att komma vidare. Till att börja med så använder jag mig av Mental Ray med Dayligt och Mr Sun + Mr Sky. För att kontrollera ljuset använder jag sedan Mr Photographic exposure control som är inställd på Physically based lightning, indoor daylight. Är detta en rätt kombination med tanke på att kameran är inomhus, men ljuskällan är utomhus?

Vilken typ av ljus är sedan bäst för att ljusa upp interiören? Jag tycker att ljuset borde bli ljusare i interiören om man jämför med en liknande scen i verkligheten? Bilden är visserligen inställd på Draft i Final Gather, men Global illumination är valt. Är det rätt tänk och upplägg med scenens "låda" av interiören? Det måste väl vara en sluten box när ljuset beräknas?

Jag använder mig av Arch and Design Matte finnish till väggarna och Arch and Design Glass thin geometry till glspartiet mot havet.

Jag använder mig av en bild i bakgrunden, men den blir så mörk i renderingen. Jag har bockat bort att den inte ska ta emot skugga eller ge skugga. Om jag renderar scenen i den vanliga Scanline renderaren, så kan jag ju i material påverka ljusheten, men detta funkar inte när man renderar med Mental Ray. Tips på hur bilden kan ljusas upp?

Tacksam för tips? Tack på förhand! :)
Bilagor
test.jpg
test.jpg (32.15 KiB) Visad 1808 gånger
scen.jpg
scen.jpg (32.78 KiB) Visad 1808 gånger

Användarvisningsbild
Flair

Re: Tips och inspiration till visualisering av interiör

Inläggav Flair » 2012-nov-21 17:30

Hej!

Har ingen koll på MR men du kan väl öka bounces för att få in mer ljus längre in.

Här är en bra hemsida med folk som sysslar med visualiseringar. http://www.cgarchitect.com/gallery
CG - everything is possible

Återgå till "Rendering - Ljussättning"