Iray gör min rendering gryning?

Allmänt om ljussättnings- och renderingsteknik. Här kan du ställa frågor om alla tänkbara renderare till Max (Scanline, Light Tracer, Radiosity, Mental Ray, finalRender, V-Ray, MaxwellRender, Brazil, mm).
Skinnycap

Iray gör min rendering gryning?

Inläggav Skinnycap » 2013-nov-19 20:44

Hej Animate!

Jag hittade precis en ny rendering på mitt 3d studio max 2013 som heter Nvidea Iray
Renderingskvalitén blir så galet snygg!
Men tyvärr väldigt grynig, kan det vara något som jag gör fel.

Har kollar ut lite och andra verkar inte få denna gryna effekten på sina bilder

Bild

Finns det något sätt att bli av med den gryna effekten?
Kan passa på att fråga. Finns det något plugin för bättre rendering av AVI.filer?

Väldigt tacksam för svar. :)

Toppen sida btw!

*UPDATE*

Här är en till bild som det syns lite bättre på.
Bild

Vet inte ifall det hjälper något med det känns lite som om den inte riktigt "renderar klart"

Användarvisningsbild
Undersky
Moderator
Kontakt:

Re: Iray gör min rendering gryning?

Inläggav Undersky » 2013-nov-23 2:17

Precis som du säger så "renderar den inte klart".

Som default är iray inställd på att köra i en minut, och för det den behöver göra är det ofta för lite. Så gå in i Render Setup och kolla under fliken Renderer. Där kan du ändra hur länge du vill köra. Förslagsvis, dock, om du ska köra en animation, är att du ändrar till Iterations istället, så renderar den lika mycket på varje bild, vilket gör att resultatet blir detsamma från frame till frame. Hur många iterations du behöver för ett brusfritt resultat får du testa dig fram till.

Och rendera aldrig direkt till .avi-filer. Om något skulle hända innan renderingen är klar sitter du där med en fil du inte kan använda. Rendera istället till separata bildfiler och lägg ihop i något program, exempelvis After Effects, Premiere eller Photoshop, om du kör med Adobes programsvit.

Edit: Låst på begäran av trådskaparen.
Senast redigerad av 1 Undersky, redigerad totalt 2013 gånger.
Anledning: Låst på begäran av trådskaparen.

Återgå till "Rendering - Ljussättning"