VRay DR, CPU / RAM

Allmänt om ljussättnings- och renderingsteknik. Här kan du ställa frågor om alla tänkbara renderare till Max (Scanline, Light Tracer, Radiosity, Mental Ray, finalRender, V-Ray, MaxwellRender, Brazil, mm).
Användarvisningsbild
Bjurhager

VRay DR, CPU / RAM

Inläggav Bjurhager » 2014-nov-19 23:50

Hej, jag försöker hitta lite info om vad som krävs av en dator för distributed render men hittar inte det jag söker.

Min fråga är:
Vid DR rendering, kräver noderna lika mycket ram som vid net render ?
Eller kan man bygga en nod med mycket cpu och väldigt lite ram ?

/ Fredrik

Användarvisningsbild
Undersky
Moderator
Kontakt:

Re: VRay DR, CPU / RAM

Inläggav Undersky » 2014-nov-20 10:46

Tja, Fredde =)

Well, i teorin så skickas ju bara den aktuella bucketen över till rendernoden, så tror att det bara är minne för den bucketen som behövs (vilket iofs kan bli en hel del eftersom den måste ju kolla på saker som händer runtomkring också). Men ska inte svära på att det är så det funkar även i DR. Dock är ju minne väl fortfarande rätt snorbilligt, så det är väl bara att fläska på med ett par GB just in case.

Sitter du fortfarande i maxen? Om du leker Maya annars kan jag rekommendera Redshift. En GPU-renderare som gjort att jag knappt rört V-Ray på ett par månader. Grymt snabb. Renderar allt med dof och motion blur numera =) Den kommer snart i beta till maxen också, men det är nog ett tag dit.

Användarvisningsbild
Bjurhager

Inläggav Bjurhager » 2014-nov-20 14:43

Tja, Det var ett tag sen =)
Fortfarande kvar på jobbet i Västerås?

Jadå, sitter fortfarande i maxen och Vray. Borde prova några andra renderare men är så sjukt bekväm med V-Ray.

Ah ok, det jag funderar kring är om man kan köra ex Mac mini's / Brix / Nuc för en mindre render farm "främst för DR render". ex om X gb inte skulle vara tillräckligt så är man begränsad i uppgraderings väg.
Sen kanske Mac minis / Brix pro är en dålig idé redan från början :)

Användarvisningsbild
Undersky
Moderator
Kontakt:

Inläggav Undersky » 2014-nov-22 17:17

Jepp, fortfarande Västerås =)

Rent kostnadsmässigt så är ju Apple-burkar alltid dyrare sett till vad man får för det. De andra känner jag inte till, men antar att det är liknande Mac Minis? Tänk på att värmeutvecklingen under längre perioder i små chassin kan bli ett problem.

Återgå till "Rendering - Ljussättning"