Energi sköld

Allmänt om material, texturering och maps-bilder.
Todilo

Energi sköld

Inläggav Todilo » 2011-feb-22 16:43

Jag letar efter ett bra sätt att skapa en energi-sköld/fält som skall sväva runt min karaktär. Vill att den skall animeras, så den känns lite "levande". Någon som har något tips?

Rhino
Kontakt:

Re: Energi sköld

Inläggav Rhino » 2011-feb-22 17:30

Radial gradient kanske funkar, transparent givetvis. med luminance på. vet dock inte hur det blir med animeringen.
anyways, ska testa lite själv o se. :)
Jag är klego, jag söker jobb!

http://elka.deviantart.com/

Todilo

Inläggav Todilo » 2011-feb-22 17:56

Ett alternativ är att använda partiklar som svävar runt karaktären. Som typ ljusslingor. Vill dock kunna lysa upp en specifik yta när den deflektar inkommande projektiler.

Rhino
Kontakt:

Inläggav Rhino » 2011-feb-22 18:17

Men du borde ju kunna lägga till sånt i efterhand i After effects, krångligare kanske. vad vet jag :/
Jag är klego, jag söker jobb!

http://elka.deviantart.com/

Todilo

Inläggav Todilo » 2011-feb-22 22:27

Finns det något bra sätt att använda partikels så att de stannar i en tunn sfär typ(dvs ihålig sfär). Tänkte att man kunde ha lite vattenpartiklar inuti som rör sig lite random. Dessa är ju semi-transparenta och då kan man få en cool sköld-effekt? Ideér?

Nephrine

Inläggav Nephrine » 2011-feb-22 23:23

du kan ju cacha partiklarna när de koliderar med sfären och sen när dom är cachade är det ju bara att ta bort sfären i rendering om du fattar hur jag tänker :)
Portfolio/reel: Nephrine.com

Shoglic

Inläggav Shoglic » 2011-feb-23 12:23

Skapa en boll eller hur nu skölden ska vara fromad, lägg på en "noise" eller "smoke" map som "cut out/opacity".
noise/smoke går att animera.
lite self illumination på mappen som ökas i styrka när den blir träffad.

partikar låter ju oxå nice, men om det inte fungerar så testa detta.
dessutom renderas detta 100ggr snabbare (kan dock kanske se 100ggr fulare ut? inte testat själv)

my 5$

invidos
Kontakt:

Inläggav invidos » 2011-feb-23 19:41

jag skulle nog köra med PF
göra en sfär, ändra så att den inte rendreras.
sen kan du i particle view sätta en Lock/Bond på sfären för de yttre partiklarna på skölden.
spawna lite små partiklar inne i sfären om du vill det.
och till när något träffar skölden så är det bara att lägga på en collision med sfären och då spawnar flera partiklar med random fart, och även där en lock/bond för att hålla dem kvar på skölden.
sen för att det är kul så kan du utöver att spawna partiklar på colision få det att skicka ut lite gnistor ifrån skölden, bara att ändra material och ta bort lock/bond

Återgå till "Material - Texturer - Maps"