Trätextur på böjträ

Allmänt om material, texturering och maps-bilder.
Rusty
Inlägg: 38
Blev medlem: 2004-nov-10 19:04
Kontakt:

Trätextur på böjträ

Inläggav Rusty » 2012-feb-06 20:37

Jag vill få träfibrerna att följa formen på objektet som ni ser på bilden. Tänk er att man böjer en träskiva.

Om man lägger på en textur på en box som man böjt med bend modifieraren så är det inga problem, men hur löser man det när man använt Edit Mesh? (Nu har jag visserligen använt Max:s egna wood material, men samma problem uppstår när jag använder en vanlig textur)

Finns det någon enkel lösning i Max som jag missat eller finns det kanske någon plugin för att lösa mitt problem?

Bild

Användarvisningsbild
Paulo Kiefe
Administratör
Inlägg: 11996
Blev medlem: 2003-jun-10 16:27
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Trätextur på böjträ

Inläggav Paulo Kiefe » 2012-feb-06 22:42

Välkommen till den stora fina världen av UV-texturering. :)

Det du behöver göra är att "fläka ut" 3D-modellens UV-karta så att sidan på det böjda träet lägger sig längst med ådrorna i texturen.

Lägg på en UV Unwrap modifier och läs en tutorial om den så kommer du att se att det blir ändring. :)

Rusty
Inlägg: 38
Blev medlem: 2004-nov-10 19:04
Kontakt:

Re: Trätextur på böjträ

Inläggav Rusty » 2012-feb-07 2:26

Tackar Paulo, ska kolla upp Unwrap!



Återgå till "Material - Texturer - Maps"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster