Importera bilder till 3ds max

Allmänt om material, texturering och maps-bilder.
Putte08
Inlägg: 4
Blev medlem: 2012-maj-29 14:27

Importera bilder till 3ds max

Inläggav Putte08 » 2012-jun-25 17:26

Tjä.
Jag försöker importera bilder med genomskinlig bakgrund, transparency, till 3ds max. Jag har försökt och googlat men inte lyckats, så nu frågar jag här.

Hittils har jag testat att slänga in bilden på en 'plane'. Men det funkar såklart inte, utan där bilden ska vara genomskinlig är den vit istället.
Har testat att göra det med adobe illustrator också, men då kommer ingen bild upp (antingen gör jag fel, eller så är .ai filerna inte gjorda för bilder utan för former?).

Någon som vet hur jag kan få in en bild med 'transparency' i 3ds max är det jag frågar helt enkelt, och om det går med ai så berätta gärna!

Användarvisningsbild
Attila
Moderator
Inlägg: 1946
Blev medlem: 2003-jul-07 3:20
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Importera bilder till 3ds max

Inläggav Attila » 2012-jun-26 13:20

Hej Putte ;)

Du behöver en alpha-map för att få bilden genomskinlig. Har du däremot en png.bild så har den inbygd alpha.
Så här gör du.
Ladda in diffuse mappen
kopiera den till opacity
under bitmap parameters
mono chanel output - alpha
alpha source - image alpha

Hoppas att detta löser dina problem.


Återgå till "Material - Texturer - Maps"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster