Modellera fram textur/bump

Allmänt om material, texturering och maps-bilder.
XepheX
Inlägg: 16
Blev medlem: 2005-mar-16 20:01

Modellera fram textur/bump

Inläggav XepheX » 2013-jan-17 11:56

Hej

Har fått ett uppdrag där jag ska visualisera ett par småhus.
Husen i sig kommer ha någon form att träpanel (lockläkt) och då jag inte har någon bra textur till det så tänkte jag att det måste vara en smal sak att fixa i maxen.

Har importerat formen på panelen och extruderat den så att det ser ut som den ska. Frågan är hur jag ska gå vidare.
För att få en textur så måste jag ju rendera (duh), men vilka inställningar kan man använda sig av och hur ska man ljussätta.
Texturen i sig skall användas i Revit, som troligen kommer exporteras till Max när modellen är klar.

Hoppas att det är någon som kan hjälpa mig med detta.

Användarvisningsbild
Johannes Lindqvist
Moderator
Inlägg: 4256
Blev medlem: 2004-jun-27 1:04
Ort: Osby - Skåne / Olofström - Blekinge
Kontakt:

Re: Modellera fram textur/bump

Inläggav Johannes Lindqvist » 2013-jan-17 13:23

Johannes L Visualisation
http://www.JohannesL.se
hej@JohannesL.se
0703 12 66 97

XepheX
Inlägg: 16
Blev medlem: 2005-mar-16 20:01

Re: Modellera fram textur/bump

Inläggav XepheX » 2013-jan-17 15:41

Tack för tipset!

Var ett digert bibliotek. Dock inget som passar in på min beskrivning :)

Användarvisningsbild
Undersky
Moderator
Inlägg: 4213
Blev medlem: 2003-okt-23 14:50
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Modellera fram textur/bump

Inläggav Undersky » 2013-jan-17 19:05

Du kan antingen köra Render to texture (tryck på 0) och baka ut din panels normaler och sedan slänga på ett plan. Då får du en slags bump (lite bättre än bump, kan man säga) som är baserad av din panel.
Eller, om de inte är för tunga, är det ju bara att köra panelerna rakt av. Släng på en passande textur (något slags trä?) och kör på =)

XepheX
Inlägg: 16
Blev medlem: 2005-mar-16 20:01

Re: Modellera fram textur/bump

Inläggav XepheX » 2013-jan-18 8:26

Detta ska kollas upp. Tackar!

Att lägga på panelen i maxen får bli sista utvägen, då tanken är att bara sköta renderingen däri.

Kadoreadore
Inlägg: 3
Blev medlem: 2013-jan-24 11:11

Re: Modellera fram textur/bump

Inläggav Kadoreadore » 2013-jan-24 12:13

Jag har svårt att tro att träpanel med lock blir speciellt snyggt om man bara använder en textur. Hur tjockt är locket?
Du går ju miste om skuggorna som locken kastar ifall du kör på textur.

Jag tycker inte det låter så farligt att modellera panel till ett par småhus fast det beror ju lite på den totala tiden man har på sig.
Den stora nackdelen med att modellera är att det blir väldigt oflexibelt. Ska ändringar göras så sitter du lite i klistret.

Kanske smart att köra med textur tills man vet att det är skarpt läge och då dra upp panelen i 3D.

/Kristian
Adore Adore
Kristian Schling
3D-illustratör
www.adoreadore.se
kristian@adoreadore.se


Återgå till "Material - Texturer - Maps"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster