Importera 3D-scener direkt från Autodesk Inventor

Användarvisningsbild
Paulo Kiefe
Administratör
Inlägg: 11996
Blev medlem: 2003-jun-10 16:27
Ort: Halmstad
Kontakt:

Importera 3D-scener direkt från Autodesk Inventor

Inläggav Paulo Kiefe » 2004-dec-22 12:38

Beskrivning
Nedan hittar ni en beskrivning på hur det går till att importera 3D-objekt från Autodesk Inventor direkt in i 3ds max.

Fördelar
Om man importerar 3D-objekt så slipper man använda mellanformat som kan försämra 3D-objektets kvalitet.

Vad behövs
För att kunna importera Inventor-filer till 3ds max måste man också ha Inventor installerad på samma dator. En tidsbegränsad demoversion av Inventor fungerar bra för detta ändamål. Kontakta din CAD-återförsäljare för att få tag på en demoversion av Inventor.

Installera plugin i 3ds max för Inventor-import
Efter att man installerat Inventor på sin dator kan man ställa in 3ds max så att det kan importera Inventorfiler. För det skall vi använda ett maxscript. Följande anvisning visar hur du får Inventor 9 att fungera med 3ds max 7. Anpassa anvisningarna nedan om ni har äldre eller nyare versioner.

Ladda hem denna maxscript-fil till din dator. Spara den i följande mapp.
C:\3dsmax7\scripts\startup

Du behöver eventuellt ändra sökvägen om du har installerat 3ds max på en annan partition, eller sökväg.

Denna maxscript-fil kommer att köras varje gång du startar 3ds max. Det är viktigt att även script-filen har rätt sökväg (till Inventor-mappen). Du kan därför eventuellt behöva editera denna fil och justera rätt sökvägar. Filen LoadInventor.MS kan du enkelt öppna med texteditorn Notepad som ingår i MS Windows. Skriptfilen innehåller följande information.

Kod: Markera allt

InventorPluginPath = "C:\\Program\\Autodesk\\Inventor 9\\Bin"

   LoadDllsFromDir InventorPluginPath "InventorUtility_Max6.dlu"
        LoadDllsFromDir InventorPluginPath "InventorImport_Max6.dli"


Ändra raden C:\\Program\\Autodesk\\Inventor 9\\Bin om du installerat Inventor på en annan sökväg. Använd dubbla \\ mellan mapparna i sökvägen.

Nu kan du starta 3ds max och välja File/Import. Under filtyp kan du välja Autodesk Inventor. Peka sedan på en Inventorfil som vill Importera.

Ev. efterarbete
Den parametriska objektinformationen från Inventor omvandlas till ett triangelbaserat format (trådmodell/Mesh). I vissa fall, om man vill förändra objektet i 3ds max, kan man behöva svetsa samman alla punkter som trianglarna består av.

Dina Importerade Inventor-objekt blir till en Editable Mesh. För att svetsa samman punkterna kan du trycka på 1 för att gå till objektets sub-objektläge för vertex. Tryck på Ctrl-A och sedan på knappen Weld.

Ev. Felmeddelanden
Om du får du ett av följande felmeddelande:

DLL <C:\Program\Autodesk\Inventor 9\Bin\InventorUtility.dlu>
is not made for this version of the program - not loading


eller

DLL <C:\Program\Autodesk\Inventor 9\Bin\InventorImport.dli>
is not made for this version of the program - not loading


eller

Class <InventorImporter> from <InventroImport_Max6.dli> has duplicate class ID: not loading.
This may be due to a duplicate plug-in path.

Continue showing this warning for other duplicates?


SVAR:
Under Customize -> Configure Paths... -> Plug-Ins ta bort sökvägen till inventor bin katalogen

Stort tack till Sebastian Ek för sammanställningen av detta.

hermanform
Inlägg: 216
Blev medlem: 2003-nov-20 16:35
Ort: umeå
Kontakt:

inventor till max

Inläggav hermanform » 2005-dec-01 12:03

Hej
Har gjort det du beskriver och har ofta tagit in inventorfiler. Nu ska jag få en inventor 10 fil men har bara 8 o 9 demon på min burk. Kommer det att funka med inv 10. filen?

Bo Zolland


Återgå till "3D-filformat - Import - Export"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster