Hypersleep chamber

Här kan du publicera dina pågående 3D-projekt, allt från 2D-skisser till ditt färdiga resultat. Du kan också ge och ta emot konstruktiv kritik. Läs alltid författarens hela inlägg och respektera deras önskemål om kommentarer.
Användarvisningsbild
kkolompar
Kontakt:

Hypersleep chamber

Inläggav kkolompar » 2013-jan-14 13:50

Hej alla 3D älskare. Just nu är jag student på Gnomon School of Visual Effects och vår första kurs är Intro to Maya med Erik Keller. Projektet under kursen är att skapa ett rum för en film (eller baserat på en). Jag valde att göra en Hypersleep chamber som är inspirerat av Alien, Aliens, Prometheus.
Jag kommer att posta bilder allteftersom jag jobbar på den. Har ni kommentarer eller förslag, vore jag väldigt tacksam.

Bilder:

- En enkel planlösning
- En del av referensbilder
Bilagor
ref_images_kristoffer_animate.jpg
Floor_plan_Kristoffer_Kolompar.jpg

Användarvisningsbild
Paulo Kiefe
Administratör
Kontakt:

Re: Hypersleep chamber

Inläggav Paulo Kiefe » 2013-jan-15 0:07

Spännande med en ny wip från scratch. Skall bli kul att följa det. :)

Användarvisningsbild
kkolompar
Kontakt:

Inläggav kkolompar » 2013-jan-15 0:40

Ja, vad roligt Paulo. Det ska bli ett sant nöje att jobba med detta. Har redan ideér för texturering och ljus, men det är klart, det kan ju förändras under tiden.
Här kommer en enkel "blocking" fas, där jag ser hur saker och ting står och förhåller sig till varandra och lite hur det kommer att se ut.Allting kommer att bytas ut mot riktiga grejer senare. Lärde mig också att extrudera med en kurva. Det tog ett tag och i början såg det ut som en "abstrakt konst show":). Ett annat problem jag stötte på var "Project curve on mesh". Det gick bra att göra det med en nurbs kurva (cirkel) men den räknades inte som eget geometri, dvs jag kunde inte välja Facen inom cirkeln. Försökte med allt, tror jag:) Jag vill ha tre fönster i cirkelform. Använder just nu bara ett polygon plan för väggar...kanske nåt där..om någon har ett svar vore jag väldigt tacksam. Det har varit mycket lärorikt och kul att jobba med detta (samtidigt som jag lyssnade på Aliens soundtracket på Spotify". Hursomhelst, förlåt om jag är lite oklar med mina beskrivningar, jag antar att jag lär mig.
Bilagor
class_01_blocking.jpg

Användarvisningsbild
kkolompar
Kontakt:

Inläggav kkolompar » 2013-jan-16 21:57

Nu har jag hittat lösningen på mitt problem med "Project curve on mesh". Borde få lite mer gjort i dagarna så jag lägger upp några bilder snart.

Användarvisningsbild
kkolompar
Kontakt:

Inläggav kkolompar » 2013-jan-21 22:13

Här kommer en liten uppdatering. Har ändrat på väggarna en smula. Nu vill jag ha stora fönster längst med östra väggen. Som bakgrund kommer jag använda en bild jag har målat (bifogat).
Sängarna börjar ta form på pappret, skickar med en bild när jag har gjort en skiss i Photoshop eller Sketchbook. Mycket spännande. Har lärt mig en hel del om gruppering, hierarki, en del modellering, channel box, Attribute editor osv.

En tanke jag hade att life support system i mitten skulle vara högre än den är, men vill ha det ganska lågt till tak vid väggarna. Vet inte hur jag ska göra än.....
Bilagor
space_animate.jpg
stage_01.jpg
stage_01.jpg (94.04 KiB) Visad 4718 gånger

Användarvisningsbild
kkolompar
Kontakt:

Inläggav kkolompar » 2013-jan-29 1:28

Hej! Ja, här kommer en liten uppdatering på rummet. Lär mig fortfarande modelleringsverktygen i Maya och det syns.Det syns att det finns luckor men det kommer jag fixa allt eftersom.
Det är bara en first draft och det tillkommer många detaljer. När man ser scenen så nära så kräver det en hel annan nivå av detalj.

Annars är jag väldigt nöjd över hur det har utvecklats hittills.
Bilagor
clay_render_01.jpg
clay_render_first_pass.jpg

Santis

Inläggav Santis » 2013-jan-29 10:08

Spännande! Gillar vart du är påväg :)

Användarvisningsbild
Rickard Nilsson
Kontakt:

Inläggav Rickard Nilsson » 2013-jan-29 15:04

Här kommer mina synpunkter:

Formen på rummet, prova något mer spännande än ett fyrkantigt rum.
Lägg in någon liten nivåskillnad i golvet
Några cola fönster inte helt fyrkantiga ut till korridoren

Annars snyggt, jobba på
// Rickard Nilsson
jobb http://www.comotion.se

Användarvisningsbild
kkolompar
Kontakt:

Inläggav kkolompar » 2013-jan-30 21:04

Tack Santis. Det är långt ifrån klart, och jag ser många saker jag måste rätta, men det är roligt att du tycker att det går åt rätt håll. Tycker också det är spännande och det är väldigt roligt att lära sig Maya. Det finns så mycket talang här på Animate så det är inspirerande när någon gillar det jag gör.

Tack Rickard för dina synpunkter.. Jag ska tänka över de....lovar inget dock.

Nästa steg blir till att rätta modelleringen på sängarna och lägga till kablar, ventilation, väggar, flaskor, en blomma i en vas (svensk som heter Brandlilja) som kommer att bryta en del av symmetrin och den datoriserade atmosfären. Det finns mycket kvar att göra....

Användarvisningsbild
kkolompar
Kontakt:

Inläggav kkolompar » 2013-feb-01 2:28

Hej. Ja, nästa steg för detta projekt blir att jobba på strömlinjerna av sängarna och en del ändringar. Lägga till hydrauliska armar (ändra på de gamla), kablar och el, terminaler, dörrar, och taket.

Användarvisningsbild
kkolompar
Kontakt:

Inläggav kkolompar » 2013-feb-19 10:37

Här kommer det en liten uppdattering. Armarna blev omgjorda och förstärkta. Sängarna väger runt 150 kg, plus att om någon ligger i den blir den ännu tyngre. Nu ska jag skapa några keyboards och datorer. (Inga touch plattor):)
Bilagor
clay_render_03_small.jpg

Användarvisningsbild
kkolompar
Kontakt:

Inläggav kkolompar » 2013-feb-20 21:38

Tänkte på en sak. Är det någon som tycker det är för "bussy" i mitten. Ljuset och texturering kommer göra ett sus tror jag men om jag ska lägga till datorer, sladdar och annat så kanske kan det bli för mycket, känns det som. Är det bara jag som tycker det?

För er som modellerar i Maya och finner det en aning "svårhanterligt" så finns det Nex.
https://draster.com/nex-1.5/

Användarvisningsbild
kkolompar
Kontakt:

Inläggav kkolompar » 2013-feb-21 20:47

Här kommer några wire renderingar på scenen.
Försöker mig på en ren stil där jag koncentrerar mig på formen och designen. Försöker också lära mig Maya´s modelleringsverktyg. Vet inte om jag är den största fanen av de men det har funkat hittills!
Detta är den mest avancerade bilden jag någonsin har försökt mig på under min korta period av 3D design. Vet inte riktigt vart det kommer sluta:). Många läckra detaljer kvar.
Bilagor
google+_06.jpg
google+_05.jpg
google+_04.jpg
google+_03.jpg
google+_02.jpg
google+_01.jpg

Användarvisningsbild
kkolompar
Kontakt:

Inläggav kkolompar » 2013-mar-17 23:52

Hej allesammans. Några små uppdateringar. Tänker faktiskt ta Rickard NIlssons råd och höja taket en aning.Kanske även ovala fönster.
Sen är det många detaljer kvar. Gillar verkligen att modellera, och efteråt tänker jag koncentrera mig på ljus (väldigt viktigt) och texturering. Har några vaga ideer om jag vill göra i huvudet som ska ut och förverkligas i Maya.
Bilagor
cryo_02.jpg
cryo_01.jpg

Användarvisningsbild
kkolompar
Kontakt:

Inläggav kkolompar » 2013-jun-09 20:54

Välkomna till ännu en liten uppdatering.

Under sommaren och framöver ska jag jobba med min portfolio (Denna bild ska vara med med en animering).

Ok, vad har hänt:
Väggarna är helt och hållet omgjorda. Nu känns det att man får mer luft med en cirkulär form och den ger bilden en annan känsla. Det stora fönstret är vyn mot rymden och planeten. Bilden har jag bifogat i mina tidigare poster, tror jag. Ska jobba med den mer. Göra den lite "varmare" och lägga till fler detaljer så att den ser "verklig ut".Jag tror det kan bli en bra bakgrund.

Jag måste säga att designen och modelleringen har varit roligast hittills.

Ljus är en otrolig viktig sak. Tänkte testa mig på light passes som jag ska kompa ihop sen i After Effects. Och även vid rendering. Tittade på Nuke också. Ett program jag skulle vilja lära mig framöver.
Detta är bara skelettet. Många detaljer och teknologi ska läggas till men man måste vara försiktig så att det inte blir för mycket. Det är en fin balansgång, och jag tror man kan lära sig det genom att studera och "göra". Jobbar själv mycket på det.

Cryo rummet är inspirerat av iden bakom filmerna av Ridley Scott och James Cameron, vilka är mina stora idoler).
Meningen är att under tiden lära sig modellering och olika workflows. Finns en otrolig cool video av Vitaly Bulgarov som jobbar på en robot i Softimage. Värt att kolla på:
http://www.youtube.com/watch?v=4ct9voyU3h0

Animeringen ska då handla om en fjärrlös aktivering av en säng som förbereds för användning.

P.S
Tänkte även göra coola "data skärm UI" som ska komma till liv i After Effects.
Bilagor
net_render.jpg
render_07_modeling.jpg
render_11_modeling.jpg

Återgå till "Galleri - Utveckling - WIP"