Dennis Björk - 3D skissbok - NSFW

Här kan du publicera dina pågående 3D-projekt, allt från 2D-skisser till ditt färdiga resultat. Du kan också ge och ta emot konstruktiv kritik. Läs alltid författarens hela inlägg och respektera deras önskemål om kommentarer.
Användarvisningsbild
Dile
Kontakt:

Dennis Björk - 3D skissbok - NSFW

Inläggav Dile » 2013-apr-19 18:21

Hejsan Animate!

Har under dem senaste 6-7 åren nästan exklusivt sysslat med 2D med väldigt få inslag av 3D om det inte varit för lite sketchup/modo experiment som bas-lager för målningar, concept och dylikt.

Nu har jag äntligen, efter mycket tjat från vänner och kolleger testat på zbrush 4 och tänkte ta tillfälle i akt och slänga upp en 3d skissbok likt min 2D tråd för att hålla koll på min utveckling inom området.

Tänker även försöka skriva ner så mycket som möjligt om vad jag använt samt lärt mig, vilket är något jag alltid önskat att jag gjorde när jag började måla..

Så hittils har jag bara gjort en model, eller börjat på en model. Jag är antagligen 35+ timmar in, men mycket av tiden har gått åt till att bara klicka runt bland alla menyer för att bli van med programmet samt till att leka runt med olika material och renderings-inställningar.

Det jag gjort och experimenterat med so far:

Fått lite koll på hur man använder dynamesh. Tog mig antagligen till 10:e timman för att förstå att modellen ändrar sin upplösning till vad som står som resolution under dynamesh tabben när man ctrl drar utanför modellen. Detta gav mig en hel del huvudbry då väldigt många versioner av färdiga ansikts-detaljer och mer detaljerade delar "försvann" när jag gjorde detta av ren klumpighet innan jag förstod vilka inställningar som krävdes för att det skulle bli rätt..

Har även lekt lite med lightcap, vilket oftast resulterat i att modellen blivit för mörk och tagit sig an fel material i den slutgiltiga renderingen. Detta har resulterat i att jag istället använt de matcap material som kommer med programmet. Mer experimenterande framöver!

Jag fuckade upp min topology väldigt tidigt p.g.a av att jag inte fattade hur dynamesh funkade, och därav blev subdivsen rätt ojämt fördelade, vilket i senare stadier resulterade i att det var svårt att få jämna ytor och volymen blev lätt "bumpig". Något jag utvecklat metoder för genom att använda polish och inflate i samband med soft clay/clay.

Ska skriva mer när jag kommer hem och kan kika mer på modellen/fundera över vad jag gjort mer hehe.

*Ska fixa storleken på huvudet, blev väldigt litet.. samt storlek på armar, fixa händer och fötter etc etc.

Bild

Tack för att ni tittar!
Concept Art, Matte Painting & Grafisk Design
Animate:
Dile goes 2D!

Användarvisningsbild
Dile
Kontakt:

Re: Dennis Björk - 3D skissbok - NSFW

Inläggav Dile » 2013-apr-25 8:04

Mer wip! :)

klurat ut subtools, samt testat en massa massa massa bra verktyg och tekniker, börjar få lite koll på hPolishen och custom brushes! Börjar kunna få till det jag vill få till utan att det tar 20-30 minuter att bara hitta rätt subpalette.. :)

I detta stadiet bör jag fixa höjden på hennes rumpa( ryggen är lite för kort och rumpan sitter för högt) fingrarna, tårna, ansiktet och lite annat smått och gott, tänker även ta till referens och se till att alla kläder/veck blir som dem ska så väl som material. Har även börjat lite på en m4 för att kunna utforska och experimentera med hardsurface-tekniker..svårt! Men nästan klar..även om det inte ser så ut i denna video då den är ca 2 dagar gammal. Tänker även leka lite med UVWmaster när jag kommer hem, såg en cool teknik för att kunna lägga complicerade alphas/maskar på rätt ställen som jag hopps kunna lära mig lite om! :)

Animate:
Dile goes 2D!

Användarvisningsbild
Paulo Kiefe
Administratör
Kontakt:

Inläggav Paulo Kiefe » 2013-apr-25 20:55

Kul att du startat en tråd Dennis där vi kan se dina alster och tester. :) Skall bli kul att följa det.

Användarvisningsbild
Dile
Kontakt:

Inläggav Dile » 2014-feb-13 10:40

Denna tråden gick ju sådär :D fick jobb och sen var 3d det absolut sista jag han med! Men men...hittat tillbaka igen!

Just nu sitter jag o försöker lära mig hardsurface i zbrush. Kan väl redan påstå att det känns bättre än den första modellen jag gjorde (som är det enda i 3d väg jag gjort sen dess som inte varit mockup/kitbash)

Kan väl kalla detta en blockin eller något...100% testande så har inte varit någon workflow direkt..^^ kan förhoppningsvis hitta någon lucka i helgen att sitta på för detta är ju bara så jäkla skoj!

Bild

Bild
Animate:
Dile goes 2D!

Användarvisningsbild
Dile
Kontakt:

Inläggav Dile » 2014-feb-14 10:35

ingen aning varför dem blev så jäkla mörka..något skumt med min laptopskärm..D:
wip#2

Bild
Animate:
Dile goes 2D!

Användarvisningsbild
Dile
Kontakt:

Inläggav Dile » 2014-aug-02 22:59

Lekte med rendering!

Bild
Animate:
Dile goes 2D!

Användarvisningsbild
Dile
Kontakt:

Inläggav Dile » 2015-maj-26 17:37

Okej, grejat lite mer med 3D sedan sist. Typ varje dag! Ska försöka hålla trådarna lite mer uppdaterade framöver.. !

här är lite wips från förra veckan :)

Bild

Bild
Animate:
Dile goes 2D!

Återgå till "Galleri - Utveckling - WIP"