Skåp

Här kan du publicera dina pågående 3D-projekt, allt från 2D-skisser till ditt färdiga resultat. Du kan också ge och ta emot konstruktiv kritik. Läs alltid författarens hela inlägg och respektera deras önskemål om kommentarer.
Paperfrog

Skåp

Inläggav Paperfrog » 2014-feb-21 2:42

Hej

Jag håller på med en scen, mest för nöjes skull, men känner att jag skulle behöva lite input för att komma vidare. Så, tips och kritik är varmt välkomna!

Sitter förresten i Maya och vray.

Bild

Användarvisningsbild
Johannes Lindqvist
Moderator
Kontakt:

Re: Skåp

Inläggav Johannes Lindqvist » 2014-feb-21 18:04

Hej.

Kul med lite WIP-trådar. Du har ju inte så mycket i scenen ännu så det är inte mycket att kommentera men nämner lite av de saker jag först reagerar på:

Först ska du ha creds för golvet! Du har tänkt på att alla planor inte är spikraka och det är lite variation i ytorna. Till synes är ditt golvmaterial riktigt bra. Det ser verkligen ut som målat trä vilket kan vara rätt svårt att få till. Dock ser slitaget i golvet ut att vara för lågupplöst. Försök alltid att förutsätta att texturerna ska hålla för en A4-rendering. Om du inte redan gör det, kolla efter texturer på cgtextures.com, där finns massor av slitage, ofta redan frilagt, de är högupplösta och fria att använda.

Det viktigaste att poängtera i det här fallet är ljuset. Lite poänger:

Solen ser ut som en mastodontlaser utanför fönstret. Helt utbränd sol kan fungera i sällsynta fall, dock i väldigt få kompositioner. Solen får aldrig ta över bilden, då faller poängen med att en bild ska berätta något. Solen är en väldigt stark detalj, alltså den spelar väldigt stor roll i bildens helhet.

Problemet jag ser i detta fallet är att det händer redan väldigt mycket i din hylla med många täta linjer, högdagrar som varvas med skuggor osv. Att solen dessutom träffar rakt ovanpå detta blir lite kaka på kaka. Hjärnan ska dels hålla reda på hyllans komplexa och täta form samtidigt som den ska försöka sortera ut allt ljus och skuggor som ligger över den och "stökar till formen". Hoppas du förstår min poäng, är lite svårt att förklara :)

I regel tycker jag man bör akta sig för att ha direkt sol synligt i bilderna, då det lätt blir för mycket. Ska man ändå ha det, bör man tona ner den en aning så att den inte bränner ut så mycket, samt välja väldigt noga var solen träffar för att den inte ska ta över hela bilden. I detta fallet hade det nog varit snyggare om solen egentligen bara träffad på golvet precis nedanför hyllan.

Ett annan sak du bör kolla på närmare om du inte redan gjort det är Gammakorrigering och Linear Work Flow (LWF). Detta är egentligen rätt avancerat men bara man vet vad man ska göra så är det inga konstigheter. Kort sagt bör man alltså jobba med gamma 2.2-korrigering för att färger och ljus ska återges korrekt då de inte gör det som standard. Tänker inte skriva en novell om hur det funkar då det redan finns massor med artiklar om ämnet, men jag är säker på att det skulle göra susen för dina bilder i framtiden. Är rätt sällan inne på animate nu för tiden, så vill du ha mer personlig hjälp med det kan du skicka mig ett mail, adressen står nedan.

Bifogar lite sol-referenser nedan. Solen syns tydligt i båda bilder men de tar inte över hela bilden. Notera att man fortfarande ser alla detaljer på ytorna som solljuset träffar, den enda utbrända delen är egentligen den helvita väggen vilket inte gör något i detta fallet.

http://www.ikea.com/ms/media/roomsettin ... 374589.jpg
http://www.wallcoo.net/photography/home ... _GK105.jpg

Ett exempel på en fungerande utbränd sol (rutten kvalité).
http://us.123rf.com/400wm/400/400/josea ... nlight.jpg
Johannes L Visualisation
http://www.JohannesL.se
hej@JohannesL.se
0703 12 66 97

Paperfrog

Re: Skåp

Inläggav Paperfrog » 2014-feb-23 0:14

Hej och tack för bra ingående kritik!

Ska se om jag får med allt nu:

Bra poäng med golvslitaget. Jag använder en 4k textur, men den är applicerad på en hel golvyta, så när jag bara fokuserade på en liten del av golvet så blev den så klart lågupplöst. Tyckte också att kompositionen i sig var intetsägande, så har lekt runt lite med kameran och i min lathet kopierat fram lite mer skåp. Gjorde även bilden fyrkantig och lade till en DoF-effekt.

Har också "skräpat ner" skåpet lite mer, men blev lite för tydligt på vissa ställen, så ska jobba på det.

Angående ljuset har jag tonat ner solen och tycker det ser mycket bättre ut! Gamman bör jag ha koll på, så om något ser blekt ut är det bara mina bristande photoshop-kunskaper. :)

Renderade ut ett test med lågt GI för att spara tid:

Bild

Det är även lite AA-artefakter(?) här och var, men det bör försvinna med bättre inställningar.

PS: Tack för bra länkar, den ena verkade dock trasig.

Ny kritik välkomnas!

Återgå till "Galleri - Utveckling - WIP"