Arkitekthus AH#002
- Johannes Lindqvist
- Moderator
- Kontakt:
Arkitekthus AH#002
Tjo!
Tyckte Animate behövde lite mer WIP-trådar så jag beslöt mig för att starta ett projekt att sitta med när jag får tid över.
Det gäller alltså arkitekturvisualisering av Arkitekthus AH#002, ritat av Claesson Koivisto Rune, ett hus jag gärna hade bott i. Projektet innefattar förstås både interiör och exteriör, blir mycket miljö. Ambitionen är att modellera allt själv så att jag blir helt oberoende av "stockmaterial". Får se hur långt tålamodet räcker.
Börjar med mitt underlag. Bilder och ritningar är hämtade från Arkitekthus.se
Modellering av byggnaden.
Floor Generator för att bygga fasaden
Fotplåten
Och två renderingar för att jag inte kan hålla fingrarna i styr.
Tyckte Animate behövde lite mer WIP-trådar så jag beslöt mig för att starta ett projekt att sitta med när jag får tid över.
Det gäller alltså arkitekturvisualisering av Arkitekthus AH#002, ritat av Claesson Koivisto Rune, ett hus jag gärna hade bott i. Projektet innefattar förstås både interiör och exteriör, blir mycket miljö. Ambitionen är att modellera allt själv så att jag blir helt oberoende av "stockmaterial". Får se hur långt tålamodet räcker.
Börjar med mitt underlag. Bilder och ritningar är hämtade från Arkitekthus.se
Modellering av byggnaden.
Floor Generator för att bygga fasaden
Fotplåten
Och två renderingar för att jag inte kan hålla fingrarna i styr.
- Johannes Lindqvist
- Moderator
- Kontakt:
Re: Arkitekthus AH#002
Hunnit modellera lite mer.
-
Riktigt grymma bilder! Har själv varit intresserad av att börja med visualisering men kan inte hitta så mycket matnyttigt vad gäller tutorials. Jag undrar om du har några förslag på var man ska börja? Har modellerat länge men aldrig på fotorealistisk väg.
- Johannes Lindqvist
- Moderator
- Kontakt:
Kamelryggen skrev:Riktigt grymma bilder! Har själv varit intresserad av att börja med visualisering men kan inte hitta så mycket matnyttigt vad gäller tutorials. Jag undrar om du har några förslag på var man ska börja? Har modellerat länge men aldrig på fotorealistisk väg.
Första inlägget, Välkommen till forumet :)
Ja men det är väl klart du ska börja med visualisering! I första hand ska du fokusera på modellering. Flyter man iväg till andra delar av projektet innan man modellerat klart är det lätt att man inte orkar bygga mer sen. Modellering är ju avgörande för bra bilder, och förstås är det ju alltid bäst att hålla sig så nära verkligheten som möjligt, med andra ord inte stressa och slarva med detaljerna. Till en viss gräns förstås, man lär sig var man ska lägga ribban. Följande är mina spontana tankar, men det mesta är väl ganska självklart.
Edit: 0.1 Innan du börjar göra nånting i scene, se till att dina units setup är korrekt iställt. Annars kan det bli jobbigt att modellera ordentligt, jobbigt att navigera i vyporten etc.
0.5
Referensbilder referensbilder referensbilder!!! Innan du börjar med ditt projekt ska du veta exakt vad du vill göra och ha samlat på dig ett gäng inspirationsbilder som du kan studera detaljer i. Det funkar aldrig att freebasea och bestämma vad man ska göra under arbetets gång när det är så omfattande projekt. Man måste ha en klar bild av hur resultatet ska bli, och om du inte har befintliga ritningar är det absolut värt att göra egna skisser för att man inte ska "tappa den röda tråden" ju längre in i projektet man kommer.
1.
Viktigast av allt när det kommer till modellering är att alltid bygga i rätt skala, alltså bygga allting med rätt storlek jämtemot verkligheten. En stol behöver inte vara särskilt mycket fel i storleken innan vi reagerar på att det ser konstigt ut.
2.
Man kan fulmodellera med gott samvete (i viss mån). Till visualisering behöver man oftast inte bry sig om att använda turbosmooth eller att modellerna ska vara extremt highpoly. I arkitekturvisualisering med byggnad, inredning, gräs, träd o.s.v. vill man inte slösa med polygonerna. Att skruvskallar är lite kantiga istället för runda syns aldrig på avstånd.
3.
Små detaljer man tror inte kommer synas, syns omedvetet och kan vara avgörande för bilden. Exempelvis att golvplankorna inte ligger perfekt rakt utan varierar lite i vinkel, gångjärn i fönster, glipor under lister o.s.v. Modellera inte för perfekt, verkligheten är inte perfekt.
4.
Försök bygga allting även om det inte är tänkt att synas i bild. Dels för att de hjälper till att påverka ljus och reflektioner för bästa realism, men främst för att det är skönt att kunna vrida runt kameran var som helst och bara plåta snygga bilder.
5.
Om orken tryter finns det massor med gratismodeller på nätet av interiördetaljer, möbler, växtlighet etc. Exempelvis har designconnected, viz-people och model+model väldigt bra gratismodeller. Turbosquid har massor gratis men det mesta är skit.
Nu när du står med halva foten inne måste du luska ut något du vill göra, starta en WIP-tråd här på animate så kan vi, om du behöver det, hjälpa till under arbetets gång med feedback och tips. :)
- Johannes Lindqvist
- Moderator
- Kontakt:
Alla fönster på plats, alla linjer kring väggar golv och tak är avrundade.
Lite fönsterdetaljer.
Lite fönsterdetaljer.
-
Johannes Lindqvist skrev:Massa text
Tack så mycket! :) Ah vissa delar är självklart men många saker som man kanske inte tänker på när man börjar, så det får jag tacka för. Jag funderade över hur man texturerar objekten, till exempel en möbel av trä så ådrorna ligger på rätt sätt, om man gör det i 3ds max med material editorn eller om man UVmappar modellerna.
Tack än en gång :)
- Johannes Lindqvist
- Moderator
- Kontakt:
Kamelryggen skrev:Johannes Lindqvist skrev:Massa text
om man gör det i 3ds max med material editorn eller om man UVmappar modellerna.
Både och. I materialeditorn anger du hur ytan ska se ut (textur, färg, egenskaper) men UVW-mappa får du alltid göra för att ange hur ditt material ska appliceras på objektet. Just detta finns massor tutorials på. :)
- Johannes Lindqvist
- Moderator
- Kontakt:
Det mesta av själva konstruktionen är klart. Det som saknas är golvlister och infällda spotligts i taket sen kan jag börja på lite inredning.
- Johannes Lindqvist
- Moderator
- Kontakt:
Haft några minuter till godo idag också :)
Det ser jäkligt bra ut hittills!
- Johannes Lindqvist
- Moderator
- Kontakt:
Tackar :P
Det bästa med renderingsjobb är att man kan bygga under tiden :) Ugnar och lite köksdetaljer är klart, alla lister på plats, ventilation, spotlights, samt trägolvet i de rum som ska ha det är gjort. Nu saknas i princip bara eluttag, lampknappar, markiser på utsidan samt lite ventilation på fasaden, sen är den fasta konstruktionen är klar.
Lite detaljbilder
Och två snabbrenders bara för att.. Fråga mig inte vad som händer i fönsterreflektionen...
Det bästa med renderingsjobb är att man kan bygga under tiden :) Ugnar och lite köksdetaljer är klart, alla lister på plats, ventilation, spotlights, samt trägolvet i de rum som ska ha det är gjort. Nu saknas i princip bara eluttag, lampknappar, markiser på utsidan samt lite ventilation på fasaden, sen är den fasta konstruktionen är klar.
Lite detaljbilder
Och två snabbrenders bara för att.. Fråga mig inte vad som händer i fönsterreflektionen...
Tja, Ska bli kul att följa detta projekt. Det ser kanon fint ut :)
Din golv generator, vilken är det? Den som jag använder går det bara att generera plankor på ytor som har z upp "max" så väggar måste roteras innan jag kan generera. Fungerar din annorlunda eller gör du på samma vis?
// Fredrik
Din golv generator, vilken är det? Den som jag använder går det bara att generera plankor på ytor som har z upp "max" så väggar måste roteras innan jag kan generera. Fungerar din annorlunda eller gör du på samma vis?
// Fredrik
Härligt Johannes!
Alltid en fröjd att följa dina projekt.
Alltid en fröjd att följa dina projekt.
CG - everything is possible
- Johannes Lindqvist
- Moderator
- Kontakt:
Tackar för kommentarerna. Snart... snart... kan jag fortsätta igen...
Ang golvet så använder jag vanliga "floor generator", samma som du använder. Precis som du säger måste väggarna "läggas ner" när man gör golvet, för att sedan ställas upp igen :-)
Ang golvet så använder jag vanliga "floor generator", samma som du använder. Precis som du säger måste väggarna "läggas ner" när man gör golvet, för att sedan ställas upp igen :-)
Ser riktigt nice ut. Kul att du även lägger kräm på smådetaljer. :)
Återgå till "Galleri - Utveckling - WIP"