Program i OS X som jag inte kan leva utan

Här kan ni ställa frågor och skriva om övriga datorprogram, både 3D-, 2D- och annan intressant mjukvara. (även frågor om video, codecs, filformat, mm)
Användarvisningsbild
petere
Moderator
Kontakt:

Program i OS X som jag inte kan leva utan

Inläggav petere » 2007-mar-12 12:38

Efter ett par år med OS X så börjar jag ha en ganska diger lista på program som jag inte kan leva utan. Som gör ett redan bra OS till en väldigt trevlig arbetsplats.

Skriver även lite hur jag arbetar med respektive program där det är intressant.

Tänkte dela upp denna lista i två kategorier, där det är program jag använder varje dag eller som jag använder sporadiskt. Programmen är tydligt markerade om de är fria eller inte.

Jag har även valt att inte ta med självklara program som t.ex. iWork, iLife, Office eller Adobe-paketet. Samt stora kommersiella program som t.ex. Maya.

Ok, Let's go!

Program jag använder dagligen

Här kommer det nog inte finnas sådär värst mycket överaskningar, men ändå bra att ha dem samlade.

Firefox Fri

Firefox är ett utmärkt komplement till Apples egen Safari som webläsare, jag använder båda. Min setup är som sådan att jag tunnlar all min firefox-trafik hem till en komprimerande webproxy. Då är min webtrafik både krypterad och snabbare (om jag t.ex. surfar mobilt med min laptop). Proxyn jag använder är squid under linux.

Anledningen jag gör så är för att jag kan skicka min okryperade webtrafik (t.ex. inloggningen till animate) över en säker tunnel hem om jag t.ex. sitter på ett SJ-tåg och surfar trådlöst.

Adium Fri

Detta är IM-klienten jag använder oftast. Den har stöd för de flesta protokoll och har väldigt stora möjligheter för att ställa in den på det sätt man tycker om bäst. Den har t.ex. stöd för msn, icq, google talk och mycket mycket mer. Rekommenderas varmt (Dessutom blir ens vänner ibland söta ankor som bild).

Vienna Fri

Vienna är en väldigt trevligt RSS/Atom-läsare. Här samlar jag alla nyhetssiter, webcomics, bloggar etc. som jag vill läsa varje dag. Den har ett simpelt gui och man kan gruppera olika feeds samt göra smartfeeds med sökmöjligheter. Så man kan med enkelhet göra en smartfeed som listar alla olästa inlägg från fyra bloggar som man anger. Den har stöd för OPML-filer för att importera och exportera feeds. Så man kan enkelt flytta sina samling feeds eller backup:a vilka feeds man läser.

Last.fm Fri

Last.fm är inte direkt ett program utan mer en hel site och funktion. Men jag skickar med den iaf. Last.fm är en musik-community där man både kan söka på genres samt hitta vänner med liknande musiksmak. Varför jag tar med den här för man kan dra hem ett program där man kan söka på t.ex. hardrock så skapas en radiokanal med den genren och spelar låtar random. Jag har hittar en massa bra musik genom att spela en viss tag. Rekommenderas varmt!

Smultron Fri

Smultron är en texteditor med syntax highlighting för en massa språk. Editorn har störd för multipla filer samt man kan bygga script i menyer etc. Det är helt enkelt en fullfjärdrad editor om man kodar.

SSHKeychain Fri

För er som använder SSH så är SSHKeychain a god sent. När man ssh:ar till en massa maskiner så tröttnar man ganska snart att skriva sitt password om och om igen. Så man vill använda keybased inloggning. Men man vill samtidigt använda lösenord för sina keys. Då vill man lagra det lösenordet med en ssh-agent. Och SSHKeychain kopplar ihop en ssh-agent med den inbyggda keychain:en i OS X. Underbart enkelt och bra.

Virtue Desktops Fri

Virtue desktops gör så man kan han ha ett antal virituella desktops på sin mac. Denna funktionen kommer finnas inbyggt i nästa version av OS X (leopard) och kallas då spaces. Ska bli spännande att se hur den implementationen ser ut. Men tills dess så är Virtue Desktops helt oumbärligt.

Writeroom Fri

Distraction free writing! Helt enkelt ett skrivprogram där man kan skriva i fullskärm utan en massa hoppade im-ikoner eller mailprogram som påkallar uppmärksamhet. Oerhört bra! Detta finns även till windows men heter då darkroom.

Program jag använder lite mer sällan

iTerm Fri

Normalt använder jag den inbyggda terminalen i OS X som heter just det Terminal. Men ibland har jag en massa terminaler öppna till olika maskiner och behöver gruppera dem på något fiffigt sätt. Så använder jag iTerm som har stöd för tabs samt multipla fönster.

Parallels

Ibland måste jag köra något windowsprogram (3dsmax) och då starar jag upp windows i parallels och gör det jag ska för att sedan stänga ner det igen. Jag har även en ubuntu-linux i min parallels vid behov. Perfekt om man ska prova saker i olika miljö.

chmox Fri

Chmox är ett program för att läsa CHM-hjälpfiler i OS X.

Macirssi Fri

Macirssi är helt enkelt en macversion av den populära irc-klienten irssi. Den har lite gui och grejjer om man inte känner sig så van med terminal. Jag använder den när jag ska hoppa in på en tillfällig irc-kanal som jag inte vill lägga in permanent i min normala irssi som jag kör på min linux-server.

Tunneblick Fri

Tunneblick är ett gui till openvpn för os x. Man får en liten ikon i menyraden för att slå på och slå av sin OpenVPN-koppling. Den har även en tundriver och iochmed version3 stöder det även intel-baserade mac:ar.

--

Håll till godo, jag tänkte updatera listan om jag springer på fler program eller om jag glömt något i denna write up.

-P
“Indeed rays, properly expressed, are not colored.” Design Police!

Användarvisningsbild
Joakim Svärd
Moderator

Inläggav Joakim Svärd » 2007-mar-12 14:21

Darkroom var precis vad jag alltid önskat mig! :D
Tack!

.

Användarvisningsbild
Paulo Kiefe
Administratör
Kontakt:

Inläggav Paulo Kiefe » 2007-mar-13 9:17

Denna lista uppskattas mycket! Tack Peter. :)

jennyjane111

Re: Program i OS X som jag inte kan leva utan

Inläggav jennyjane111 » 2017-maj-08 13:15

Thanks for your sharing and the tools your shared to us are good. I want to know if there is a free one or not? I don`t like to input my password again and again every time I log into my accounts includes forums or bank. I want a password manager that supports all kinds of systems such as windows, iOS and Android. As you know devices are very important in our daily life. Many privacy is storage in it and it is very emergency for us to consider about the encryption or stronger our accounts. That will be very appreciate if a password manager can deal with all kinds of password issues like creation or recovery and protect files like photos or database very good. Top Password Manager and Best Password Manager App are free password managers that volunteers of passwords and files. It supports almost every usual systems.
Bild

Återgå till "Datorprogram - Övrigt"