Program/plugin för explosioner

Forum som relaterar till 3ds Max inbyggda fysikaliska system Reactor, samt partikelsystem.
Masse

Inläggav Masse » 2006-dec-10 19:14

Vet inte vad upload limit per fil är här.

Fixade ett Google account istället

http://video.google.com/videoplay?docid ... 8168362880

Ahh det funkade att uploada oxå...
Bilagor
camera2.zip
(1.81 MiB) Nerladdad 201 gånger

Användarvisningsbild
Swahn_Kung
Moderator

Inläggav Swahn_Kung » 2006-dec-10 21:29

Och hur ska du animera fortsättning på explosionen?
Det är just den punkten som jag menar är den svåra biten med Max standardverktyg.

Kolla på dessa referensvideosar.
http://video.google.com/videoplay?docid=1698867758249522763&q=mushroom+explosion
http://video.google.com/videoplay?docid=-6750483847160403588&q=mushroom+explosion
http://video.google.com/videoplay?docid=7334908600358632882&q=mushroom+explosion
3dsm-manualen är din vän...

FÖR BÖVELN! TÄNK PÅ SÄRSKRIVNINGEN DIN!
http://skrivihop.se/

kalle112

Inläggav kalle112 » 2006-dec-10 23:02

Masse --> häftiga explosioner. Men det är som Swahn_Kung säger - hur ska fortsättningen se ut? Med afterburn kan man också skapa häftiga explosioner men det är forts. på dom som är svårt...

Masse

Inläggav Masse » 2006-dec-11 0:40

Fortsättningen? Menar du eldklotet? Röken? Brinnande rester?
Utveckla...

Användarvisningsbild
Swahn_Kung
Moderator

Inläggav Swahn_Kung » 2006-dec-11 11:41

Ja alla explosioner följer ett viss mönster på grund av tryckförhållandena och värmen som bildas.
Först kommer den enormt snabba luftexpansionen vilket lämnar ett stort rum i mitten av explosionen där lufttrycket är mycket mindre än utanför, detta gör att lufttrycket utanför explosionen trycker tillbaka explosionen igen.
Men den värmeutveckling som bildas trycker explosionen uppåt och då får man det typiska "svampmolnet" som inte bara syns vid atombombsexplosioner utan vid alla explosioner.

Och än en gång påpekar jag att detta är mycket svårt att lösa med Max partikelsystem både rörelsemässigt och shadingmässigt.
Jag brukar alltid rekomendera (om man gör film) att man helt enkelt klipper sig ur knipan, att man visar bara den expanderande fasen av explosionen och sedan något annat (och sedan tillbaka till explosionen när man format den på annat vis).

kalle112

Inläggav kalle112 » 2006-dec-11 12:01

hur gör man då om man vill visa en HEL explosion d.v.s. utan klippningar -från början till slut? Ska man skippa maxen totalt och i så fall - vilket program?

Användarvisningsbild
Joakim Svärd
Moderator

Inläggav Joakim Svärd » 2006-dec-11 12:05

kalle112 skrev:hur gör man då om man vill visa en HEL explosion d.v.s. utan klippningar -från början till slut? Ska man skippa maxen totalt och i så fall - vilket program?

Om man vill ha det som det ser ut "på film", så måste man nog göra som dom också. Filma eget material som man lägger in. Explosioner är såpass svårt att fejka så man brukar helt enkelt inte göra det, utan man spränger nåt som brinner bra och filmar det från 10 håll..

.

kalle112

Inläggav kalle112 » 2006-dec-11 22:44

hmm...får nog nöja mig med vanlig explosion i så fall...

Men då har jag en fråga. Har ni sett "V for Vendetta"? I slutet när dom spränger parlamentet har ni väldigt fina explosioner och även det perfekta exemplet på vad jag menar. Hur ska det gå till (vilka program etc) för att skapa SÅNA explosioner?

Stefan_36
Kontakt:

Inläggav Stefan_36 » 2006-dec-27 13:21

Hej

Som novis i ämnet så kan jag väl bara få tillägga att det enda jag har arbetat med i max sedan version 1 är just special FX med och utan plugins och jag anser mig vara rätt bra på det idag. Jag har lärt mig Particle Flow samt Thinking Particles och Afterburn utantill nu och måste bara få säga att det är många här som har fel. Man kan visst skapa realistiska explosioner i max bara man vet HUR man ska göra.

Möjligen är det mera pill i Particle Flow men i Thinking Particles kan du skapa otroliga effekter utan speciellt mycket pill och strul så länge du vet vad du håller på med, det är ett otroligt kompetent program med oanade möjligheter och tillsammans med Afterburn och lite egna script kan man göra mycket.

Nu när FumeFX är släppt så ser jag ännu mer möjligheter då Afterburn är lite väl gammalt.

Så, jag vill säga att JA, du kan göra det i max med rätt verktyg och kompetens och förmåga. Kolla in Allan McKay och hans DVD, han arbetar uteslutande i max med Particle Flow och Thinking Particles samt Afterburn och har gjort otroliga saker i filmvärlden.

Jag anser att Thinking Particles är det absolut bästa som har hänt max i pluginväg på många år om man håller på med special FX och den slår Particle Flow med hästlängder, går inte ens att jämföra då det är två helt olika program.

Bara en reflektion.

/Stefan
Dator: Intel Core Quad 2.6Ghz, 4GB DDR3 RAM, Nvidia QuadroFX 5600 1,5GB, Spacepilot, 24" HP TFT.
Software: WinXP Pro x64, 3ds max 2008 x64, Adobe After Effects CS3, Photoshop CS3, Deep Paint 3D, RealFlow, ZBrush.
Plugins: finalRender, VRay, Thinking Particles, Krakatoa, Afterburn, FumeFX, Craft Director Tools, Automatron m.fl.

- It's all about buckets -

Användarvisningsbild
Swahn_Kung
Moderator

Inläggav Swahn_Kung » 2006-dec-27 15:49

kalle112 skrev:hmm...får nog nöja mig med vanlig explosion i så fall...

Men då har jag en fråga. Har ni sett "V for Vendetta"? I slutet när dom spränger parlamentet har ni väldigt fina explosioner och även det perfekta exemplet på vad jag menar. Hur ska det gå till (vilka program etc) för att skapa SÅNA explosioner?

De kan mycket väl ha "fuskat" och använt färdiga stock footage-filmer av explosioner, eller fysiskt sprängt en miniatyr eller liknande...
3D är inte enda vägen att gå kom ihåg det ;)

kalle112

Inläggav kalle112 » 2007-feb-19 0:55

Stefan_36 skrev:Hej

Som novis i ämnet så kan jag väl bara få tillägga att det enda jag har arbetat med i max sedan version 1 är just special FX med och utan plugins och jag anser mig vara rätt bra på det idag. Jag har lärt mig Particle Flow samt Thinking Particles och Afterburn utantill nu och måste bara få säga att det är många här som har fel. Man kan visst skapa realistiska explosioner i max bara man vet HUR man ska göra.

Möjligen är det mera pill i Particle Flow men i Thinking Particles kan du skapa otroliga effekter utan speciellt mycket pill och strul så länge du vet vad du håller på med, det är ett otroligt kompetent program med oanade möjligheter och tillsammans med Afterburn och lite egna script kan man göra mycket.

Nu när FumeFX är släppt så ser jag ännu mer möjligheter då Afterburn är lite väl gammalt.

Så, jag vill säga att JA, du kan göra det i max med rätt verktyg och kompetens och förmåga. Kolla in Allan McKay och hans DVD, han arbetar uteslutande i max med Particle Flow och Thinking Particles samt Afterburn och har gjort otroliga saker i filmvärlden.

Jag anser att Thinking Particles är det absolut bästa som har hänt max i pluginväg på många år om man håller på med special FX och den slår Particle Flow med hästlängder, går inte ens att jämföra då det är två helt olika program.

Bara en reflektion.

/Stefan

Du tycks kunna det där med explosioner...kan inte du visa några exemplar på det du lyckats göra?

DiesIrae

Re: Program/plugin för explosioner

Inläggav DiesIrae » 2009-maj-29 14:17

Jag tycker att fumefx är grymt.
Både för att det fungerar bra i sig själv och för att det är kompatibelt med Max's partikelsystem. Simuleringar vid hög kvalité (låg spacing tex.) kan ta lång tid men resultatet är grymt.

Återgå till "Reactor - Partikelsystem - Dynamik"