Geforce PhysX i Thinking Particles 3.0

Forum som relaterar till 3ds Max inbyggda fysikaliska system Reactor, samt partikelsystem.
JiVeeMaN
Inlägg: 113
Blev medlem: 2006-apr-26 17:12
Ort: Göteborg

Geforce PhysX i Thinking Particles 3.0

Inläggav JiVeeMaN » 2008-aug-14 16:46

Hej!

För de som inte vet så har Nvidia släppt drivrutiner för att köra hårdvaruaccelererad fysik på grafikkortet.

Jag har ett 9800GX2, och min fråga är om det är någon som vet huruvida jag kan köra Geforce PhysX i Thinking Particles 3.0, eller om det bara fungerar med Ageias gamla Fysikkort?

/Fredric
PHAS - Pixelheaven Animation Studios

Stefan40
Inlägg: 28
Blev medlem: 2008-jun-15 7:23

Re: Geforce PhysX i Thinking Particles 3.0

Inläggav Stefan40 » 2008-aug-23 8:01

Hej

Ja, visst kan du använda dig av det på ditt grafikkort med TP3 tillsammans med en PhysX operator, det är snabbt då de använder sig av Novodex men långt ifrån så exakt som att använda sig av TP3:s nya shape collision som slår det mesta jag sett...

Ska du göra en scen med 500 000 partiklar för exempelvis effekter som sand, tornados m.m. så är PhysX bra just för att det är snabbt, men som sagt, det är långt ifrån så exakt och trovärdigt som shape collision. Shape collision tar mer kraft och kräver mer beräkningar, men tiden är värt det om man vill ha det exakt och snyggt.

/S


Återgå till "Reactor - Partikelsystem - Dynamik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst