Deflector håller inte tätt

Forum som relaterar till 3ds Max inbyggda fysikaliska system Reactor, samt partikelsystem.
Macko-San

Deflector håller inte tätt

Inläggav Macko-San » 2008-okt-09 13:43

Jag har skapat en superspray med metapartiklar som rinner längs en uDeflectorBinding som använder ett rör (en sweep på en spline), fast här å var längs med röret så läcker partiklarna igenom. Surt som fan =/

Macko-San

Re: Deflector håller inte tätt

Inläggav Macko-San » 2008-okt-21 8:36

Först så trodde jag det var buggigt för att jag använde ett objekt som deflektor, men nu så läcker även en vanlig deflektor. Känns ju lagom kul. Är det någon inställning jag missat, eller finns det nått annat man kan göra? Jag letar efter nån checkbox där det står "deflect 100% of particles" eller nått annat dumt. Kan det spela roll att jag använder metapartiklar?

Användarvisningsbild
Swahn_Kung
Moderator

Inläggav Swahn_Kung » 2008-okt-21 9:37

Gör så här;

Under Time Configuration slå av Realtime. Detta för att partiklar lätt kan missa kollisionsinformation om scenen inte spelar upp var enda frame.
Om du fortfarande upplever att partiklarna inte hänger med, ändra viewportens Integration Step under PF Source. Vanligtvis står denna på 'frame' vilket innebär att den helt enkelt analyserar partikelsystemet en gång per frame. Ibland kan det hända att en partikel rör sig så snabbt så att den mellan två frames har passerat eventuell kollisionsinformation och det är då man börjar få läckage ect.
Ju fler indelningar du sätter integration step på desto stabilare simulering får du, dock på bekostnad av playback.
Men det finns något du alltid ska göra när du är klar med partikelsystemets setup och det är att lägga på en Cache-operatör i slutet av ditt partikelsystem. Denna sparar ner all data så att partiklarna inte behöver beräknas varje gång du spelar upp scenen, har du gjort det så kan du slå på realtime playback igen och arbeta vidare ;)
3dsm-manualen är din vän...

FÖR BÖVELN! TÄNK PÅ SÄRSKRIVNINGEN DIN!
http://skrivihop.se/

Macko-San

Inläggav Macko-San » 2008-okt-21 10:36

Swahn_Kung

Tack för tipsen. Jag ska kolla om jag får ordning på det nu. Låter som en smidigare lösning än å lägga in 10 extra deflectorer å hoppas på det bästa =p

Macko-San

Inläggav Macko-San » 2008-okt-21 11:15

Swahn Kung

Har försökt styra upp det med det verkar som att integration step har att göra med particle flow? Jag har bara skapat en vanlig p-array eller vad de kallas. Jag sitter å läser i manuelen å försöker klura ut vad particle flow är å hur det funkar, men det är rätt mkt att ta in (och det är lite bråttom). Så en kort fråga om du har tid: kan jag på nått sätt skapa en pflow å koppla den till min partikelsystem å ändra integration step eller ändra nån inställning i partikelsystemet jag har.

Tack igen för hjälpen.

Användarvisningsbild
Swahn_Kung
Moderator

Inläggav Swahn_Kung » 2008-okt-21 11:49

Interparticle Collisions > Enable
Ställ sedan in hur många beräkninagar du vill ska ske per frame.
Ju högre värde desto stabilare simulering men sämre playback.
3dsm-manualen är din vän...

FÖR BÖVELN! TÄNK PÅ SÄRSKRIVNINGEN DIN!
http://skrivihop.se/

Återgå till "Reactor - Partikelsystem - Dynamik"