Reactor + spherical gravity

Forum som relaterar till 3ds Max inbyggda fysikaliska system Reactor, samt partikelsystem.
Användarvisningsbild
Lander
Inlägg: 457
Blev medlem: 2003-jun-17 8:27
Ort: Stockholm/Nyköping

Reactor + spherical gravity

Inläggav Lander » 2008-nov-07 14:08

Hur gör man ett system där partiklar (geometri) dras till varandra?
I princip ett partikelsystem med en spherical gravity men när partiklarna samlas i mitten så ska de ligga och gnussa mot varandra och dessutom kunna påverkas av ett yttre föremål som är keyframe animerat. Det måste vara ganska trögt så att det inte sprätter iväg.

Om någon har förslag på lösning så blir är jag väldigt tacksam.

-C
Försök, Sök, Posta

Användarvisningsbild
Swahn_Kung
Moderator
Inlägg: 4337
Blev medlem: 2005-jan-06 2:42
Ort: Göteborg FFS

Re: Reactor + spherical gravity

Inläggav Swahn_Kung » 2008-nov-07 14:26

Beroende på vad 'gnussa' innebär så kanske du ska kolla in den där operatorn som håller isär partiklarna med ett avstånd (eller gör så att de dras mot varandra.) Tror den helt enkelt heter Keep Apart eller något.

Istället för att använda en gravity skulle du kunna använda dig av en sfärisk mesh som du låter partiklarna sikta mot. Och så fort partiklarna når ytan bromsas de upp så att de inte fortsätter förbi objektet.
I kombination med keep apart så borde partiklarna stanna inom sfären utan att åka i full fart mot pivot'en men samtidigt hålla ett avstånd mellan varandra.

Kan kräva lite tweak för att det ska bli bra.
3dsm-manualen är din vän...

FÖR BÖVELN! TÄNK PÅ SÄRSKRIVNINGEN DIN!
http://skrivihop.se/

Användarvisningsbild
Lander
Inlägg: 457
Blev medlem: 2003-jun-17 8:27
Ort: Stockholm/Nyköping

Re: Reactor + spherical gravity

Inläggav Lander » 2008-nov-07 14:29

Tack för tipset. Jag har testat keep apart och det funkar lite "sådär" eller mest inte alls. Men det kanske beror på att jag har haft med en "gravitation" i leken.

jag löste det genom att fuska i reactor. Jag häller skrotet i en burk det funkar för mitt projekt. Men som sagt en "attract" funktion i reactor vore bra.
Försök, Sök, Posta

Användarvisningsbild
Swahn_Kung
Moderator
Inlägg: 4337
Blev medlem: 2005-jan-06 2:42
Ort: Göteborg FFS

Re: Reactor + spherical gravity

Inläggav Swahn_Kung » 2008-nov-07 14:34

Vad är det egentligen du ska göra då?
3dsm-manualen är din vän...

FÖR BÖVELN! TÄNK PÅ SÄRSKRIVNINGEN DIN!
http://skrivihop.se/

Användarvisningsbild
Lander
Inlägg: 457
Blev medlem: 2003-jun-17 8:27
Ort: Stockholm/Nyköping

Re: Reactor + spherical gravity

Inläggav Lander » 2008-nov-07 14:44

det är statisk electricitet så objekten ska dras till varandra.
Försök, Sök, Posta

Användarvisningsbild
Swahn_Kung
Moderator
Inlägg: 4337
Blev medlem: 2005-jan-06 2:42
Ort: Göteborg FFS

Re: Reactor + spherical gravity

Inläggav Swahn_Kung » 2008-nov-07 14:50

Ah så det är en simulering du skulle göra.
Tänkte bara om det var så att du bara ville placera objekt i i en rund klump, i så fall tror jag att Pflow kan fylla en mesh med partiklar, inte bara att de ligger på ytan så att säga.
3dsm-manualen är din vän...

FÖR BÖVELN! TÄNK PÅ SÄRSKRIVNINGEN DIN!
http://skrivihop.se/


Återgå till "Reactor - Partikelsystem - Dynamik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst