benrörelser? vad ska man använda, och hur?

Forum som relaterar till 3ds Max inbyggda fysikaliska system Reactor, samt partikelsystem.
ghost_rider
Inlägg: 78
Blev medlem: 2008-okt-09 21:17

benrörelser? vad ska man använda, och hur?

Inläggav ghost_rider » 2009-jul-03 16:46

är pågång att bygga en laserkula med 6 st ben, men innan ja skickar grejorna på tillverkling så skulle ja vilja kolla hur själva mekaniken fungerar, dvs om jag har räknat rätt på längder,vinklar osv

så, om man tittar på bilen så är det mekaniken till ett ben, vänstra delen visar när ett ben är nere o den andra är uppe.
går det att på ngt sätt länka ihop så att rör sig som i verkligheten?
Bilagor
mekben.jpg

Användarvisningsbild
Conny
Moderator
Inlägg: 5840
Blev medlem: 2003-dec-20 13:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: benrörelser? vad ska man använda, och hur?

Inläggav Conny » 2009-jul-10 13:20

Ja det går att länka ihop dem så att de rör sig som i verkligheten.
Men det finns inget enkelt sätt att begränsa rörelserna vid kollision.
Objekten kommer att åka rakt igenom varandra.

Det är inte heller så enkelt att "provköra" mekaniken som i verkligheten.
Oftast är det enklare att göra tvärt om i Max. Ta en ångmaskin till exempel.
Då drivs svänghjulet av en kolv och en pistong. I Max är det bus-enklelt att
få det att se verkligt genom att animera hjulet och låta det driva pistongen.
Att få det att fungera som i verkligheten i max är väldigt krångligt.

Anänd "Select and Link" för att koppla ihop objekten till en hierarki.
Knepet är att hålla koll på rotations-axlarna.
Flytta Pivot-punkterna eller lägg till dummy helpers i centrum för rotationen.

Conny
Hermelin IT-partner AB <- Sveriges bästa ATC (Autodesk Training Center) -> cad-utbildning.se
Liebe ist für alles da!


Återgå till "Reactor - Partikelsystem - Dynamik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst