Reactor, objekt är inte hårda

Forum som relaterar till 3ds Max inbyggda fysikaliska system Reactor, samt partikelsystem.
Användarvisningsbild
Dagstjerna
Inlägg: 286
Blev medlem: 2005-aug-26 8:34

Reactor, objekt är inte hårda

Inläggav Dagstjerna » 2010-jan-19 10:05

http://www.youtube.com/watch?v=XyIojG5nSYE
Som den enkla videoklippet visar faller två av klossarna in i varandra.
vad kan man göra för att fixa detta? Jag använder Rigid Body i Reactor och har satt Shell till 0 och Penet. till 0. De fallande klossarna är Mesh Convex Hull.
I reactorfliken är Col.Tolerance satt till 0,3cm

Vad kan man mer göra för att det ska fungera.

Har alltid haft det här problemet när jag experimenterat med reactor.
alla tips o råd är välkomna.
tack på förhand

Användarvisningsbild
Swahn_Kung
Moderator
Inlägg: 4337
Blev medlem: 2005-jan-06 2:42
Ort: Göteborg FFS

Re: Reactor, objekt är inte hårda

Inläggav Swahn_Kung » 2010-jan-19 10:58

Jag ska säga dig att detta är superklassiskt problem i Reactor som gjorde mig helgalen på den tiden jag fortfarande använde Reactor.
Även fast jag testade alla typer av simulation geometry och lade till så många substeps som det var möjligt blev resultatet alltid att några klossar liksom fastnade i varandra, som om de drogs till varandra för att jävlas.

Reactor är ju rätt gammalt och dammigt idag men det finns några saker du kanske ska kika på om du inte redan gjort det vill säga.
Byt solver till Havok 3.
Under Properties har du tre inställningar, Shell, Penetr. samt Quality.

Shell ger dig ett extra lager runt konvexa meshar för att stabilisera kollisioner.
Penetr. låter dig definiera ett värde som tillåter att objekt penetrerar varandra till en viss gräns. Vanligtvis står denna på 0,0 men enligt hjälpen ska defaultvärdet vara 0,05. Testa att sätt den på 0,05?
Quality handlar om vilken typ av prioritering objektet får. Moving är default, Critical innebär att objekten högprioriteras och aldrig tillåts att penetrera (kan användas på hero-objekt som man kallar det.) Bullet är en inställning som gör att objektet behandlas som väldigt snabbt förflyttande objekt. Gör säkert att objektet beräknas på ett vis som passar snabba objekt bättre. Säkerligen kräver det tyngre beräkningar också.



Men som sagt, Reactor är gammalt och har aldrig fungerat helt utan fuzz så länge jag har pillat med det. Nucleus i Maya ter sig enormt mycket stabilare även fast man inte håller sig till proportioner eller anpassar några inställningar. Kanske du ska kolla in PhysX DCC om du har ett kort som stödjer PhysX? http://physxinfo.com/news/1205/physx-dcc-plug-in-2-01-for-3ds-max-now-available/
3dsm-manualen är din vän...

FÖR BÖVELN! TÄNK PÅ SÄRSKRIVNINGEN DIN!
http://skrivihop.se/


Återgå till "Reactor - Partikelsystem - Dynamik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst