sajko rök, blåser åt fel håll när emitern är animerad

Forum som relaterar till 3ds Max inbyggda fysikaliska system Reactor, samt partikelsystem.
Macko-San

sajko rök, blåser åt fel håll när emitern är animerad

Inläggav Macko-San » 2010-apr-21 16:40

Jag har en superspray som srputar ut partiklar, sen så har jag en svag vind som är kopplad till den. Än så länge så funkar allt som det ska.

Jag har länkat supersprayen till en grupp, ett fordon, som sakta rör sig framåt. När den börjar röra sig så beter sig röken hur skumt som helst. Den blåser lixom åt fel hål. Om båten rör sig åt vänster så borde ju röken bli utdragen åt höger så att säga, och detta borde ju förstärkas av vinden. Det blir tvärtom istället. Supersprayen är importerad från en annan scen, kan det vara det som ställer till det på nått sätt?

Användarvisningsbild
Swahn_Kung
Moderator

Re: sajko rök, blåser åt fel håll när emitern är animerad

Inläggav Swahn_Kung » 2010-apr-21 17:11

Du kanske ska använda Particle Flow istället, super spray är stenåldersgrejer egentligen...
3dsm-manualen är din vän...

FÖR BÖVELN! TÄNK PÅ SÄRSKRIVNINGEN DIN!
http://skrivihop.se/

Macko-San

Inläggav Macko-San » 2010-apr-21 17:18

Jo, borde försöka sätta mig in i det när det finns tid.

Men du vet inte hur det kan komma sig att partiklarna får spel å sticker iväg åt samma håll som emitern när den är animerad? Har testat att länka den till objektet, lägga den i samma grupp, länka en dummy till objektet och länka emitern till dummyn och keyframa emittern för hand. Partiklarna får spel å drar iväg åt samma håll som emitern rör sig fast typ 10 ggr snabbare. Så jävla sajko ;___;

Användarvisningsbild
Swahn_Kung
Moderator

Inläggav Swahn_Kung » 2010-apr-21 19:16

Ja, det ska finnas en emitter multiplier någonstans (kommer inte ihåg exakt vad den heter) som helt enkelt adderar emmiterns rörelse till partiklarna automatiskt.
Sätt multipliervärder till noll så ska partiklarna förhoppningsvis röra sig helt självständigt från emittern.
3dsm-manualen är din vän...

FÖR BÖVELN! TÄNK PÅ SÄRSKRIVNINGEN DIN!
http://skrivihop.se/

Macko-San

Inläggav Macko-San » 2010-apr-22 9:45

Yay! Funkade med lite justeringar. Tack för hjälpen!

Återgå till "Reactor - Partikelsystem - Dynamik"