Näverksrendering i max 8 går väldigt långsamt

Information om nätverkrenderingstekniker och tips.
per
Kontakt:

Näverksrendering i max 8 går väldigt långsamt

Inläggav per » 2007-mar-16 9:44

Hej,
Har nu lyckats få näverksrendering att fungera i 3dsmax 8 med mentalray, men det går väldigt långsamt, inte själva renderingen på noden den går fort men efter man trycker på submit på huvuddatorn tar det ca en minut innan noden börjar rendera sen tar renderingen bara några sekunder. Om man läser i server programet på noden står det "launching 3dsmax 8" detta tar ca 30-40 sek sen dröjer det yttligare 20 sek innan den börjar rendera vad beror detta på? Det jag provrenderar är en enkel box så det är ingen stor fil med massa knepiga material. Renderingen skre på vårat näverk på jobbet som är snabbt så har inte med det att göra heller. Har startat hela max på renderingsdatorn så att den skulle slippa starta det med det verkar inte ha någon betydelse heller. Är det något som vet vad det kan beror på? Har renderat över nätverket innan med 3dsmax viz 2005 och då gick det fort att skicka filen så det är med 8an som problemet har kommit. Känner nån igen det?

Användarvisningsbild
petere
Moderator
Kontakt:

Inläggav petere » 2007-mar-16 10:11

Hur lång tid tar det att starta max på din renderingsnod om du bara klickar på ikonen? Går det fortare?

-P
“Indeed rays, properly expressed, are not colored.” Design Police!

per
Kontakt:

Inläggav per » 2007-mar-16 10:28

Japp då tar det kanske 5-10 sek att starta maxen. Så verkar ju ha att göra med med att man skickar filen. Nu testade jag att rendera på noden fast jag valde att rendera på den själv med net redering även då står det launching 3dsmax 8 även fast programmet redan är igång och det tar ca en minut innan den ens börjar. Jävligt skumt.

Användarvisningsbild
petere
Moderator
Kontakt:

Inläggav petere » 2007-mar-16 10:33

Verkar onekligen lite knepigt, men å andra sidan vad gör några sekunder på rendering som förmodligen tar ett par timmar?

-P

per
Kontakt:

Inläggav per » 2007-mar-16 10:49

nä det är klart men känns ändå dumt. Test renderade en fil som tog 2 min på min dator och sen näverksrenderade jag den på renderingsdatorn och då tog det 1:50. av dom 1:50 så är 20 sek rendering. Så känns dumt att inte kunna skicka små grejer man håller på med typ 5-10 minuters renderingar. Är det bättre att använda sig av distibuted rendering?

Användarvisningsbild
petere
Moderator
Kontakt:

Inläggav petere » 2007-mar-16 11:35

För stillbilder så vill du använda distributed, för animationer använder du backburner (distributed fungerar inte för animationer).

-P

per
Kontakt:

Inläggav per » 2007-mar-16 11:50

aha ok tack! Nu kör jag på distributed istället funkar mycket bättre!

Användarvisningsbild
petere
Moderator
Kontakt:

Inläggav petere » 2007-mar-16 11:51

per skrev:aha ok tack! Nu kör jag på distributed istället funkar mycket bättre!

That's team work!

-P

Återgå till "Nätverksrendering"