idle server

Information om nätverkrenderingstekniker och tips.
Användarvisningsbild
Lander

idle server

Inläggav Lander » 2007-maj-16 6:38

då har jag stött på ett nytt problem.
Vissa av våra servrar ställer sig som "idle" efter att de har avslutat ett jobb i stället för att plocka upp nästa i kön. Eller så jobbar en server på ett jobb men startas om. Sen plockar den inte upp jobbet igen utan hamnar i "idle" läge. Varför?. Såg en blänkare i hjälpen att det kan hända om man har externa usb/firewire prylar eller flera nätverkskort. Men visst kan jag ha ett wacom kopplat till min dator när det är dags för den att jobba och för mig att vara lite "idle".

Det går inte att "ta bort jobbet och assigna om det" dvs det blir ingen förbättring.

?
Försök, Sök, Posta

Albin

Inläggav Albin » 2007-maj-16 8:09

Haft samma problem. I vissa fall hjälper det om du startar om servrar och/eller manager.

/A

Användarvisningsbild
Lander

Inläggav Lander » 2007-maj-16 9:45

Ska tydligen vara fixat i SP2 samt att man kan submitta jobb från -32 till -64 bit och vice versa. Det var ju inte en helt oväntad feature request.
Försök, Sök, Posta

Användarvisningsbild
Lander

Inläggav Lander » 2007-jun-17 23:46

F'n i H'vte. Jag tror att jag blir helt j'la galen.

Så här står man med ett jobb som inte anväder alla tillgängliga servrar. Jag uppdaterar till 3.02 och vips så använder jobbet inga servrar. Från kasst till urkasst. Tänker i min desperation att då laddar jag upp jobbet på nytt. Men när jag i "Network job assignement" ansluter till manager så listar den bara jobben i managerns lista. Inte servrarna som den har registrerat enligt samtliga enheter, manager, servrar och enligt monitor. Vad är det som händer? Det här är ju helt sjukt.

Jo jag kan skicka iväg jobbet till "all servers" men det har inga "job details" och det har inga av mina gamla jobb i lista heller. Dessutom är jobbets statusikon vit. dvs det som är svart-complete, gul-idle eller grön-active är vit. Vad betyder det?

Jobben listas som "not started" och om jag tar ett som är halvfärdigt så står det "waiting" och väljer jag då restart så blir det "not started". Alla settings för jobben är borta. Jag har stängt av servrar och manager. kastat bort respektive *.xml filer i bb\network. testat att köra manager på annan maskin men med samma kassa resultat.
Försök, Sök, Posta

Användarvisningsbild
Lander

Inläggav Lander » 2007-jun-18 1:41

återinstallerade bb2007 som kom med Max9 installationen och nu fiunkar det. Tack för det Autodesk. Där missade jag bara ett antal renderingstimmar och min nattsömn. Säkrast för Autofläsk att det fortfarande räknar i morgon bitti.
God natt
Försök, Sök, Posta

Användarvisningsbild
Lander

Inläggav Lander » 2007-jun-18 7:00

Nej det funkar inte får gamla hedliga "An unexpected exception has occured in the network renderer and it is terminating".

Tack så mycket. Jag hade hela helgen på mig att få jobbet uträknat och skulle ha hunnit hur lätt som helst om inte bb varit så kasst. Om ni ser mig på stan så håll undan för jag har inte sovit så många timmar och är ganska sur på Autodesk.
Försök, Sök, Posta

Albin

Inläggav Albin » 2007-jun-18 8:44

Hos oss har det löst sig när vi installerade precis samma konfiguration på alla servrar och workstations och det är MAX 9, SP1, extension1 (prod.booster) samt backburner2007.0.2_224. (för att installera bb rätt måste du ta bort gamla bb, allt annat installeras "på" befintlig MAX).

Hur mycket är det som ska renderas? När ska det vara klart?
Hos oss står 5 servrar på idle just nu. Vi kanske kan hjälpa dig, naturligtvis mot betalning.

/Albin

Användarvisningsbild
Lander

Inläggav Lander » 2007-jun-18 11:41

Tack Albin. Skönt att höra att någon får det att funka. Jag ska kolla igenom allt igen. Nu efter ytterligare ett antal omstarter så rockar den nya servern utan att jag ändrat något. Depp. Men om ni kan få det att funka så kan jag. Så himla skumt att det är sporadiskt frånfall. Min beppogissning är förstås att det är MS som är delansvarig i problemen. Men det är för att jag inte gillar MS. Synd Men väljer man att bara köra sin soft på ett skit OS så får man betala priset. Och är man som jag en latmask som inte orkar inverstera tid och pengar i ny soft så får man stå sitt kast. Jag är en Dinosaurie.
Försök, Sök, Posta

Albin

Inläggav Albin » 2007-jun-18 12:29

He he. MS är inte min favorit heller. Vi kör Novell förresten.

/A

Yohan
Kontakt:

Inläggav Yohan » 2007-jun-18 15:33

vi hade mycket klabb i början med att managern inte fördelade jobben som släppts, utan alla renderade första jobbet, sen det andra stod en och renderade medan dom andra var idle.
sen massa errors och skit.
Detta berodde väl mest på diverse buggar, men även lite slarv som att man startat fel version osv osv.
Men efter en hel del problem och felsökning så har vi lyckas hitta en bra combo som funkar för oss iaf :)

Användarvisningsbild
Lander

Inläggav Lander » 2007-jun-18 19:14

idag har jag avinstallerat allt vad backburner heter. Sökt och raderat alla filer och mappar med namnet backburner. Installerat 3.02 och startat om och.... Nej det funkar inte. Jag får fortfarande inte upp listan på servrar som managerna har registrerat. Skitskumt. Ingen tid tar det ju heller.
Försök, Sök, Posta

Användarvisningsbild
Paulo Kiefe
Administratör
Kontakt:

Inläggav Paulo Kiefe » 2007-jun-19 8:06

En snabb fråga. Du har säkert redan kollat det. Men se gärna till att nätverkstrafiken mellan servrarna och managern är helt fri från blockeringar i brandväggar.

Användarvisningsbild
Lander

Inläggav Lander » 2007-jun-19 11:15

japp brandväggen är ok.

Det skumma är att alla servrar registrerar sig hos managern och de dyker upp i monitor. Men de går inte att skicka jobb till dem.

Lägger upp en skärmdump
till vänster monitor, i mitten Network assignment, nere mitten Monitors spec på manager. Till höger lite fönster från managerns via Ultra VNC.

Det är nog en knapp jag missat. Men varför blir det svårare att få grunkorna att funka. Det är väl inte evolution utan retardation.
Om jag inte får det här att funka så får vi backa till Max8. Där funkade det klockrent.
Bilagor
backburner3002.gif
Försök, Sök, Posta

Användarvisningsbild
Lander

Inläggav Lander » 2007-jun-19 11:31

Ha! nätverksrenderingen funkar i MaxR8 men inte i 9.
Försök, Sök, Posta

Användarvisningsbild
Paulo Kiefe
Administratör
Kontakt:

Inläggav Paulo Kiefe » 2007-jun-19 11:56

Lander skrev:Ha! nätverksrenderingen funkar i MaxR8 men inte i 9.

Hmm.. det låter skumt... det känns som om det kan vara något versionsstrul.

Förresten... testa gärna att gå till Server- och Manager-fönstret och välj Log Settings från Edit-menyn. Bocka för Debug och Debug Extended och se om det är något fel som dyker upp. Du måste starta om dem det för att det skall börja gälla.

Återgå till "Nätverksrendering"