Dela upp irradiance map?

Information om nätverkrenderingstekniker och tips.
Saint Cecilia

Dela upp irradiance map?

Inläggav Saint Cecilia » 2007-sep-10 11:15

Hej!
Jag undrar om det ar nagon som vet huruvida man kan dela upp en irradiance map i "strips"? Jag vill rendera en bild over natverk och da givetvis dela upp den sa att det gar fortare. Nagon har sagt att man inte kan dela upp irradiance mappen utan maste kora den pa en och samma maskin forst. Stammer det?
Mycket tacksam for svar.

/Cecilia

Användarvisningsbild
Joakim Svärd
Moderator

Re: Dela upp irradiance map?

Inläggav Joakim Svärd » 2007-sep-10 11:24

Saint Cecilia skrev:Hej!
Jag undrar om det ar nagon som vet huruvida man kan dela upp en irradiance map i "strips"? Jag vill rendera en bild over natverk och da givetvis dela upp den sa att det gar fortare. Nagon har sagt att man inte kan dela upp irradiance mappen utan maste kora den pa en och samma maskin forst. Stammer det?
Mycket tacksam for svar.

/Cecilia

Vilken renderare? Vray?

Saint Cecilia

Inläggav Saint Cecilia » 2007-sep-10 11:26

ooops, ja precis, VRay.

Användarvisningsbild
Joakim Svärd
Moderator

Inläggav Joakim Svärd » 2007-sep-10 11:40

Saint Cecilia skrev:ooops, ja precis, VRay.

Då är det bara att ställa in Bucket mode så delas den upp.

Mode - this groups of controls allow the user to select the way the irradiance map is (re)used.

Bucket mode - in this mode, a separate irradiance map is used for each rendered region ("bucket"). This is especially useful since it allows the irradiance map computations to be effectively distributed among several computers when using distributed rendering. Bucket mode can be slower that the Single frame mode, since an additional border must be computed around each region in order to reduce edge artifacts between neighboring regions. Even so, there may be such artifacts. They can be further reduced by using higher settings for the irradiance map (the High preset, more hemispheric subdivs and/or smaller Noise threshold for the QMC sampler).

edit: är det en animation du renderar är det antagligen inte lika bra som att rendera hela frames, men testa. :)

Saint Cecilia

Inläggav Saint Cecilia » 2007-sep-10 11:49

Aha! Tack sa mycket. Allt jag behover gora ar att andra till bucket mode fran single mode alltsa. latt som en platt. :-)

Återgå till "Nätverksrendering"