Hub eller Switch eller vad?

Information om nätverkrenderingstekniker och tips.
Kalle Eliasson
Kontakt:

Hub eller Switch eller vad?

Inläggav Kalle Eliasson » 2008-maj-18 18:27

Har nyligen köpt mig min första renderslave någonsin och är smått förälskad i den. Dock så skulle jag behöva lite tips om hur man bäst kopplar ihop datorerna med varandra...

För tillfället är slaven kopplad till routern (tror jag... nån lådda i serverrummet) med sladd, medans arbetsstationen kör trådlöst. Detta verkar funka ok för det mesta men ställer till problem eftersom det trådlösa nätverket är ganksa svajjigt och tappar kontakten med jämna mellanrum. Dessutom är det väldigt segt.

Renderslaven skulle ju egentligen enbart behöva vara kopplad till min arbetsdator, behöver inte kunna prata med servern, skrivaren, internet eller nånting. Har läst att man kan koppla ihop datorerna enbart med hjälp av en speciell kabel men att det blir pålitligare om man kör med en hub el switch. Problemet är bara att jag inte har en aning om vad en hub el switch gör, vilket som skulle passa mig bäst, etc.

Allt jag vill är att ha en snabb, pålitlig kontakt mellan mina två datorer, samt möjlighet att på sikt kunna koppla in ytterligare en eller två burkar.

Vad rekommederar ni?

Tack på förhand!
/kalle
skäggstubb ångest rödvin
www.e3d.se

Användarvisningsbild
Joakim Svärd
Moderator

Inläggav Joakim Svärd » 2008-maj-18 19:32

En enkel switch är väl bäst då. Du har ju redan allt annat du behöver från din WLAN/LAN-burk.

Kalle Eliasson
Kontakt:

Inläggav Kalle Eliasson » 2008-maj-18 19:44

ok tackar! Och hur kopplas detta då? Bara en sladd från arbetsstationen till switchen och en sladd från switchen till slaven? Eller är det knepigare än så?

Skulle du kunna rekommendera någon switch? Verkar finnas ganska mycket att välja på och priserna varierar rätt stort.

/k
skäggstubb ångest rödvin
www.e3d.se

Användarvisningsbild
Joakim Svärd
Moderator

Inläggav Joakim Svärd » 2008-maj-18 20:11

Kalle Eliasson skrev:ok tackar! Och hur kopplas detta då? Bara en sladd från arbetsstationen till switchen och en sladd från switchen till slaven? Eller är det knepigare än så?

Skulle du kunna rekommendera någon switch? Verkar finnas ganska mycket att välja på och priserna varierar rätt stort.

/k

Nä, precis så enkelt. Och en från switchen till Internet-hubben då också förståss.

Vi har klarat oss långt på de billiga Netgearswitcharna på Norrblick. Först nu jag börjar kolla efter VPN och lite mer sånt, men för det du behöver så är det väl en enkel 100 eller 1000mbit switch i billigare segmentet du letar efter. Fläktlösa låter ingenting heller, kan vara värt att tänka på. :)

.

Kalle Eliasson
Kontakt:

Inläggav Kalle Eliasson » 2008-maj-18 20:31

perfekt - precis vad jag ville höra!

tack för hjälpen!
/k
skäggstubb ångest rödvin
www.e3d.se

Återgå till "Nätverksrendering"