Xbox renderingar

Information om nätverkrenderingstekniker och tips.
Användarvisningsbild
Undersky
Moderator
Kontakt:

Re: Xbox renderingar

Inläggav Undersky » 2008-aug-16 10:45

Jupp, du har fattat rätt. Vid rendering har man absolut nytta av flera kärnor, då de allra flesta processer har stöd för multithreading. Dock inte alla processer och särskilt innan renderingen börjar (t ex. när partiklar "görs iordning") så är det oftare det bara är en kärna som jobbar än alla, tyvärr.

Vad man har mest användning av är ju en lite svår fråga att svara på, eftersom det beror på vad man vill uppnå.

Man kan aldrig ha för mycket ram. Aldrig! Samtidigt vill man kanske inte vänta hur länge som helst pga. en långsam processor. Om du vill kunna rendera extremt detaljerade bilder i väldigt hög upplösning, men inte bryr dig om hur lång tid det tar, då är ju ram viktigare än processor.

Om du istället har en väldigt tight deadline och behöver få ut din scen snabbt, som kanske inte är så avancerad, då skulle jag lägga krutet på processorn.

Användarvisningsbild
petere
Moderator
Kontakt:

Inläggav petere » 2008-aug-16 11:27

Du har förstått det helt rätt, men den dator du föreslår är väl max på allt, vilket gör den onödigt dyr. Om du drar ner på cpu-hastighet så kommer absolut spara mycket pengar men inte förlora så enormt mycket renderingshastighet på det. Men det är såklart ditt eget val.

-P
“Indeed rays, properly expressed, are not colored.” Design Police!

WombaWomba

Inläggav WombaWomba » 2008-okt-04 1:22

Ja man får ju önskedrömma lite ibland...
Har inte kommit nån vart med min xbox, får se om det blir nåt. Något jag funderar på nu är om man skulle kunna bygga nåt med 4 eller 8 kärnor, ca 4GB RAM och typ 4TB Hårddisk (RAID5).

Vill att den ska palla rendera FCP, 3dsmax och Adobeprogrammen, sen ska det gå att streama film via nätverket. 4TB RAID5 räcker nog ett tag för mig i hårddisksväg. Ett annat krav/önskemål är att den ska använda flänsar istället för fläktar så den blir tyst.

Men just nu tillåter inte ekonomin det :P

Användarvisningsbild
petere
Moderator
Kontakt:

Inläggav petere » 2008-okt-04 11:06

4 kärnor == under 10kkr exkl. disksystem

8 kärnor == 18-25kkr exkl. diskar

Du behöver iaf. 1G minne per kärna.

Ska du köra raid5 rekommenderar jag ett bra raidkort. T.ex Areca ARC-1220

När man snackar raid så är _ALLT_ som är inbyggt på moderkort kalle-anka-raid som inte är värt ett skit.

FCP kan bli svårt att köra på en pc som kör max. Om du inte köper dig en apple Mac Pro och kör boot camp, som är ditt enda alternativ om du tänkt köra FCP.

-P
“Indeed rays, properly expressed, are not colored.” Design Police!

Återgå till "Nätverksrendering"