Tips på spec på en nätverksrenderingsslav

Information om nätverkrenderingstekniker och tips.
schenjon
Inlägg: 2
Blev medlem: 2009-mar-10 22:12

Tips på spec på en nätverksrenderingsslav

Inläggav schenjon » 2009-maj-26 10:52

Hej,

Vi är tre stycken som kör Autocad och 3DS Max och renderar från den senare. Idag körs all rendering lokalt på datorerna, vilket gör det tungt att fortsätta att arbeta med andra projekt under tiden.

Tanken är nu att vi ska skeppa över dessa till en renderingsslav och frågan är nu hur man preppar en sån här burk.

Finns det någon "färdig" burk som räcker för ändamålet som ni kan rekommendera? Eller ska man bygga ihop nåt, och vad är i så fall en bra kombo av minne processorer och övrig hårdvara.

Det rör sig om ca 5-10 single frame renderingar per dag. De är olika avancerade, vissa är "bara" mot vit bakgrund, andra är med omgivningar och tar idag ca 2-4 timmar att rendera.

Så om ni har några idéer på vad man skulle kunna ha ståendes så tar jag tacksamt emot förslag.

Fråga ett och ett halvt är om man behöver ha en egen 3DS licens på den burken som bara ska stå och rendera. Känns lite dyrt i så fall....

Tack på forehand
Henrik

Användarvisningsbild
petere
Moderator
Inlägg: 4833
Blev medlem: 2004-maj-26 13:03
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tips på spec på en nätverksrenderingsslav

Inläggav petere » 2009-maj-26 10:59

Köp en Quad-Core maskin med mycket minne (8G+) och lagom disk (500G ungefär).

Du behöver en windows-licens för maskinen, 3dsmax tillåter backburner att köra utan licens på hur många datorer somhelst. Du kan även använda bucket-rendering på upp till 10 cpu:er gratis.

-P
“Indeed rays, properly expressed, are not colored.” Design Police!

schenjon
Inlägg: 2
Blev medlem: 2009-mar-10 22:12

Re: Tips på spec på en nätverksrenderingsslav

Inläggav schenjon » 2009-maj-26 11:46

Tackar,,, ska kolla upp och se vad man kan hitta för nåt lajbans med den bestyckningen.

Användarvisningsbild
Swahn_Kung
Moderator
Inlägg: 4337
Blev medlem: 2005-jan-06 2:42
Ort: Göteborg FFS

Re: Tips på spec på en nätverksrenderingsslav

Inläggav Swahn_Kung » 2009-maj-26 14:28

Tänk på att ett långsamt nätverk blir en flaskhals beroende på hur ni placerar all data som skickas mellan datorerna.
Stora frames och stora texturer är inte roligt att behöva streama genom nätverk hela tiden.
3dsm-manualen är din vän...

FÖR BÖVELN! TÄNK PÅ SÄRSKRIVNINGEN DIN!
http://skrivihop.se/


Återgå till "Nätverksrendering"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst