Ränder/skarvar vid sammanfogning av "Strippar"

Information om nätverkrenderingstekniker och tips.
Användarvisningsbild
patrikwinbjork

Ränder/skarvar vid sammanfogning av "Strippar"

Inläggav patrikwinbjork » 2009-nov-26 19:08

Hej!

När jag kör netrender och splittar upp renderingen i flera "strippar" så blir det problem sen efter att backburner har sammanfogat bilderna, det syns tydliga skarvar, vad beror detta på och hur kan man lösa det??
Bilagor
red.jpg
red.jpg (53.63 KiB) Visad 1861 gånger

Användarvisningsbild
Swahn_Kung
Moderator

Re: Ränder/skarvar vid sammanfogning av "Strippar"

Inläggav Swahn_Kung » 2009-nov-30 17:42

Använder du Mental ray och FinalGather?
Då är det möjligt att varje dator renderar ut FG points unikt vilket gör att resultatet blir olikt.

Rendera ut pass med FG och spara det till fil som du sedan använder på varje renderingsnod, då kommer de att använda samma uppsättning FG points och bilderna borde bli lika.
3dsm-manualen är din vän...

FÖR BÖVELN! TÄNK PÅ SÄRSKRIVNINGEN DIN!
http://skrivihop.se/

Användarvisningsbild
MatsKillen

Inläggav MatsKillen » 2009-dec-09 3:26

Tjenare!

Först och främst.. Är ny här, trevligt forum ;)

Jag har exakt samma problem men är väldigt mycket nybörjare när det gäller 3ds max, mental ray och Backburner. Den scen jag håller på att mixtra med nu har FinalGather aktiverat och så har jag satt upp 3 datorer som skall rendera en bild från en scen. Har fått allt annat att fungera bra i backburner (alla servrar hjälper till osv) men förstår inte riktigt vad du menar med:

"Rendera ut pass med FG och spara det till fil som du sedan använder på varje renderingsnod"

Jag vet inte riktigt vad det innebär och hur jag gör det samt var jag sedan ska placera den filen? Skulle va super schysst om du kunde förklara lite mer exakt :) Behöver ingen exakt förklaring på vad allt är direkt, bara en liten "gå till väga" guide, hehe! Just nu renderar jag ut det via huvuddatorn eftersom jag då slipper ränderna men det skulle ju gå betydligt snabbare om jag kunde använda all datorkraft här :) Har relativt begränsad tid mellan varven vid dessa datorer nämligen :(

Mycket tacksam för svar!

/ Mats
Den som frågar, den lär.. heter det väl? :)

-=[Nybörjare inom 3D design]=-

Användarvisningsbild
Swahn_Kung
Moderator

Inläggav Swahn_Kung » 2009-dec-09 12:26

Jo, under Reuse (FG and GI Disc Caching)-rollouten kan du sätta Read FG Points Only from Existing Map Files, sätta upp en ordentlig sökväg till filerna och välja Generate Final Gather Map File Now. Då kommer endast FG-passet renderas och informationen sparas ner till en fil. När du seda fyttar över scenen till andra datorer ser du till att renderingarna använder samma FG-filer, då kommer man få samma FG och bilderna bör kunna lappas ihop.

Användarvisningsbild
MatsKillen

Inläggav MatsKillen » 2009-dec-09 14:45

Tackar så mycket.. Fungerar helt klockrent när jag gjorde som du skrev. Då e det bara att fortsätta lära sig. Riktigt kul faktiskt :)

Tack igen!

/ Mats
Den som frågar, den lär.. heter det väl? :)

-=[Nybörjare inom 3D design]=-

Användarvisningsbild
Swahn_Kung
Moderator

Inläggav Swahn_Kung » 2009-dec-09 16:15

Av någon anledning så sker distributionen av FG Points slumpmässigt på olika maskiner, vid väldigt låg FG-kvalitet blir skillnaderna för stora.
Jag tror om man har väldigt hög FG-kvalitet skulle man kunna få lika dant resultat på alla datorerna, men det tar också längre tid och är onödigt om man nu kan cacha FG'n istället.

Återgå till "Nätverksrendering"