3d tv

Prat om filmer, effekter, animationer, allmänna 3D-länkar, mm.
Gusso

3d tv

Inläggav Gusso » 2010-apr-12 11:11

Jag undrar om det är någon som vet nån bra sida som går igenom hur man producerar material till
dom nya 3d-tv-apparaterna. Det bör väl vara en annorlunda teknik...?

Användarvisningsbild
Swahn_Kung
Moderator

Re: 3d tv

Inläggav Swahn_Kung » 2010-apr-12 13:30

Heh, jag kan börja med att berätta att det heter stereobild, alternativt stereo3d för den som vill kompromissa ;)
Gör dig själv en tjänst och lär dig detta. De flesta i branschen håller med om att 3d alltid har stått för 3d-grafik, men så lyckades amerikanska nöjesindustrin kidnappa ordet under gångna året vilket gjort att många 3d-grafiker blandas ihop med folk som jobbar med att producera stereobild.

Men hur själva slutprodukten ska tillverkas beror på vilken standard man använder sig av. Tyvärr är det så än att ingen har bestämt sig för en standard än, Nvidia har sitt eget system som fungerar bäst för de egna produkterna till exempel, men jag vet att de egentligen var först på marknaden med att återlansera aktiva stereoglasögon. Sedan måste man se till att tv-skärmen stödjer den tekniken till exempel.

Dock gäller detta enbart själva sändningstekniken så at säga, skapandet av den är i princip samma överallt.
Tyvärr är det miljarder saker du måste tänka på för att effekten ska upplevas naturlig, allt för mycket för att jag ska kunna sammanfatta det här.

Grundläggande handlar det så klart om att ha två kameror, en för varje öga. Beroende på 3d-program finns det olika vägar att gå. Maya har det inbyggt. 3dsmax har rätt okej skript här http://area.autodesk.com/blogs/louis/stereoscopy_in_3ds_max_with_stereocam_modifier. Du hittar även enormt bra videos på den sidan som förklarar allt det där jag inte orkar skriva ner i denna tråden! Mycket rekommenderad shit!
3dsm-manualen är din vän...

FÖR BÖVELN! TÄNK PÅ SÄRSKRIVNINGEN DIN!
http://skrivihop.se/

Gusso

Inläggav Gusso » 2010-apr-12 14:42

Tack för uppläxning!
Förtillfället ska det nog filmas och inte skapas i ett 3d-program. Så jag var mest ute efter de två kameravinklarna som "motsvarar" ögonen.
Men nu när jag vet mer så ska jag nog hitta den infon jag söker.

Användarvisningsbild
Swahn_Kung
Moderator

Inläggav Swahn_Kung » 2010-apr-12 16:27

Ojdå, göra det med fysiska kameror är inte världens lättaste heller, om du vill ha ett behagligt resultat vill säga.

Annars kan du alltid testa att använda två identiska kameror, placera dem sida vid sida, synka i efterhand. Se till att slutmaterialet spelar i dubbla FPSen motsvarande den fps du skulle haft med vanlig video, alltså 24fps blir 48fps, 25fps blir 50fps osv.

Ska du göra anaglyf-stereo kan du behålla din ursprungliga fps dock eftersom båda bilderna visas samtidigt.
3dsm-manualen är din vän...

FÖR BÖVELN! TÄNK PÅ SÄRSKRIVNINGEN DIN!
http://skrivihop.se/

Återgå till "Film, Animationer och allmänt om 3D"