Ny renderingsfarm

Allmänt om grafikkort, arbetsstationer, renderingsfarmer, pekdon, kringutrustning, drivrutiner, mm.
Användarvisningsbild
EnDumEn

Ny renderingsfarm

Inläggav EnDumEn » 2018-jan-23 17:17

Tjena, slänger ut frågan här också. Kanske finns det någon som är haj på det här, för det verkar vara ganska svårt att hitta någon som är det! :)

Idag jobbar vi 3 pers mot en renderingsfarm av egenbyggda datorer:
2 st i7 3770K, 16gb RAM
2 st i7 4770K, 16gb RAM

Plus 3 st workstations som hoppar in ibland, likvärdiga prestanda som ovan.

Vi jobbar uteslutande i 3ds Max och Vray och använder Distributed Rendering ihop med Backburner.
I Februari tillkommer ytterligare en 3d-artist så då blir vi totalt 4 st.
Vår IT-avdelning är inte glada i våra egenbyggda datorer så de vill gärna byta ut allt mot server-hårdvara istället. Jag kan absolut noll om servrar och IT kan absolut noll om 3d-världen.

Vi planerar att hoppa på att rendera med GPU också så småningom.

Har någon ett förslag på vad man ska hitta på i ett sånt här scenario?

Jag har fått en offert på en server med dual Xeon-Silver 4110, 96GB RAM.
Dock bara 1 st, vilket känns som att de missuppfattat vad vi efterfrågar. Eller kanske de menar att vi ska ha x antal såna?

Ska man satsa på många billiga cpuer eller ska man ha färre kraftfullare t ex? Vad är mest ekonomiskt/stabilast?

Eller är en server helt fel väg att gå/ ej ekonomiskt hållbart?

Användarvisningsbild
Stormraider
Kontakt:

Re: Ny renderingsfarm

Inläggav Stormraider » 2018-jan-23 19:41

Är det bladservrar så är det kanske tänkt att ni kan uppgradera med fler såna i framtiden. Det är ju det system som till exempel boxx kör på.
https://www.creativetools.se/hardware/c ... 0-standard
Men i det förslag du fått gissar jag att det bara räknas som en.

Båda dina 3770K och 4770K processorer har 4 cores var. Så du har 16 cores totalt med alla 4 datorerna och 64 gig ram uppdelat på 4 datorer.
Dual Xeon-Silver 4110 skulle då innebära två cpuer på 8 cores var, vilket också blir 16 cores men med 96 gig ramm i samma burk.
Xeon-Silver 4110 har lägre clockfrekvens per core dock så du kommer inte få ut samma effekt trots det är samma antal cores misstänker jag. Jag är inte helt säker på hur stor prestanda skillnad det blir eftersom xeon inte har lika höga klockfrekvenser.

Vad som är bäst i ert fall vet jag inte, eftersom ni använder dom för DR bland annat så misstänker jag att det kan vara problem om alla 4 grafiker vill köra DR samtidigt. I så fall måste servern själv dela upp hur mycket renderingskapacitet varje användare får så inte första personen får 100% av kraften och dom andra inget.

Användarvisningsbild
pwrdesign
Kontakt:

Re: Ny renderingsfarm

Inläggav pwrdesign » 2018-feb-01 13:27

När jag chefade över bild/visualiserings-avdelningen på Tema Arkitekter för massa år sedan så hade vi en egen renderfarm bestående av 18 st bladservrar. (körde också 3dsmax + Vray/maxwell... Att köpa Boxx osv är pengar i sjön enligt mig, vi körde med Supermicro-servrar via http://mullet.se

Dock ganska mkt arbete kring att underhålla en egen renderfarm, licenskostnader osv.
Mot sluttampen använde vi mer och mer externa lösningar som Rebus Renderfarm och upplevde det som rätt prisvärt och snabbare dessutom.

Återgå till "Hårdvara"