vilken ritplatta rekomenderas?

Allmänt om grafikkort, arbetsstationer, renderingsfarmer, pekdon, kringutrustning, drivrutiner, mm.
Användarvisningsbild
Cartesius
Kontakt:

Re: vilken ritplatta rekomenderas?

Inläggav Cartesius » 2009-sep-17 17:43

För mig var det i första hand en ergonomisk fråga, det är helt enkelt bättre i långa loppet att greppa en penna än en mus. När jag arbetade med musen upptäckte jag att jag i princip fick kramp i fingrarna på högerhanden emellanåt, plus att min axel inte måde bra av att arbeta med mus (hederlig musarm, med andra ord). Sedan jag gick över till ritplatta mår både fingrar och axel mycket bättre! Vid de tillfällen jag idag använder mus så känns den mest klumpig och föråldrad jämfört med pennan så det blir faktiskt penna till 99% av allt jag gör (1% utgörs av spel och där behövs fortfarande musen).

Kan det vara så att bamboo a6 ej funkar över två skärmar.

Innan jag uppgraderade till större ritplatta använde jag Bamboo A6 i över 1 år och den funkar alldeles utmärkt med mina 2 skärmar så du kan vara lugn!

/Anders

Kalle Eliasson
Kontakt:

Inläggav Kalle Eliasson » 2009-sep-17 18:04

cool... har aldrig drabbats av nån värre musarm tack och lov, men det är väl mest en tidsfråga med tanke på hur mycket man sitter vid skärmen!

tack för infon!
/k
skäggstubb ångest rödvin
www.e3d.se

Användarvisningsbild
herbadan
Kontakt:

Inläggav herbadan » 2009-sep-17 19:48

Cartesius skrev:Innan jag uppgraderade till större ritplatta använde jag Bamboo A6 i över 1 år och den funkar alldeles utmärkt med mina 2 skärmar så du kan vara lugn!

/Anders

puh!

retallion

Inläggav retallion » 2010-jan-10 13:30

Appråpå ritplattor har en Intous4 och har nyligen installerat om med windows 7 och drivrutiner till brädan. Finns det någon möjlighet att få tillbaka mina gamla inställningar för brädan i olika program eller måste man alltid konfigurera om allt? Vilken fil sparas detta i isåfall?

Användarvisningsbild
Nocchi
Kontakt:

Inläggav Nocchi » 2010-feb-09 2:05

Ni som använder Intuos4 till ALLT, hur upplever ni att pennspetsarna slits ut? Har läst mycket om att på just Intuos4 så kan de slitas ut på några dagar om man använder den mycket.

Vill skaffa en Intuos4 Medium.
Anachronistic and impulsive - Flickr

Användarvisningsbild
Cartesius
Kontakt:

Inläggav Cartesius » 2010-feb-09 2:26

Jag har haft min Intuos 4 Medium sedan augusti förra året och är fortfarande inne på min första spets, och då använder jag den till precis allt. Rubbet, Jag har visserligen en mus inkopplad men den används egentligen bara av min hustru vid de tillfällen hon ska göra något på min maskin.

/Anders

Användarvisningsbild
Nocchi
Kontakt:

Inläggav Nocchi » 2010-feb-09 12:33

Det låter ju bra! Får bli en sån. Inget man bör tänka på när/innan man använder den?
Senast redigerad av 1 Nocchi, redigerad totalt 2010 gånger.

Användarvisningsbild
Cartesius
Kontakt:

Inläggav Cartesius » 2010-feb-09 13:07

Inget särskilt vad jag kommer på just nu. Om du använder en Wacom i kombination med C4D (som jag gör) så är det lite bökigt med Wacoms senaste drivrutiner som inte vill leka snällt med C4D så man får installera en äldre version men annars är det nog bara att tuta och köra :)

/Anders

Användarvisningsbild
Nocchi
Kontakt:

Inläggav Nocchi » 2010-feb-11 0:45

Hm, man kanske borde vänta till den trådlösa kommer... (Slutet på mars enligt artikeln. Bara en månad kvar.)

Fotograf121
Kontakt:

Inläggav Fotograf121 » 2010-feb-13 13:19

herbadan skrev:har i dagarna beställt en bamboo a6.
Men efter att ha läst inläggen här inser jag att jag ej checkat stödet för två skärmar.
Kan det vara så att bamboo a6 ej funkar över två skärmar.
Det vore ju tragiskt annars.
Nån som vet?

/Dan

Det tror jag att den gör det wacom gör är att den delar ritplattans yta på mitten en del för vardera skärm. Detta när du använder den positions baserat du kan även använda pennan som men mus men då tappar man lite meningen med det. A6 på två 22"

Nja skulle jag nog inte rekommendera. Man vill gärna ha den positions baserad.
Det funkar har använt A6 varianten med två skärmar en 30" och en 22". Blev lite för känslig för min smak.

-john
----------
John
Light is everything!
Professional 2D artist
Beginner 3D artist

shangan

Inläggav shangan » 2019-jun-04 8:39

Jag har en XP-Pen Deco 01 (A4- Aktiv rityta på 10" x 6.25" ) Sketch Art Tablet Skulle kunna önska mig lite mer känslighet i den, men den duger helt klart. Faktiskt så gillar jag den så mycket att den har ersatt musen helt och hållet .

Min tablet funkar bra. ritar mest i photoshop, Photoshopar minst 1 gång om dagen . Klar fördel vid retuschjobb, allt går så mycket snabbare o enklare. det jag älskar mest med den är tryckkänsligheten och rörelsefriheten när man ritar .

Mycket bra precision och trycktkänslighet. Bra för retuscheringsjobb, avritande, eller frihandsritning. stor och bra med programeringsbara knappar som underlättar jobbet.

https://www.xp-pen.com/product/84.html

Återgå till "Hårdvara"