Datorsetup! prestanda?

Allmänt om grafikkort, arbetsstationer, renderingsfarmer, pekdon, kringutrustning, drivrutiner, mm.
Oskar.wallin

Datorsetup! prestanda?

Inläggav Oskar.wallin » 2011-aug-27 21:36

Hejsan!
Detta är min första post på detta forum!
Jag heter Oskar Wallin och har länge varit intresserad av 3D modellering, jag e 20 år gammal och bor i Stockolm.
Nu e det så att jag vill utveckla mig själv och det är dags att satsa på en ny dator som klarar av mitt intresse.
Jag tänkte kolla om det är folk som har liknande setuper och hur er fungerar, samt kanske att någon kan göra en bedömning hur fort man hamnar på renderbenchmark scenen som finns här på forumet.

Min Setup

Processor: "Intel i7 2600K 3.4ghz" (ska klockas till 5ghz) 4 Kärnor + hyperthreading.
Moderkort: "ASRock Fatal1ty P67 Professional B3 - ATX / Intel P67 / DDR3 / 3xPCI-E / SATA 3.0 / USB 3.0 / Firewire"
RAM: "Corsair Dominator GT 16GB DDR3 PC3-16000 2000MHz (4X4GB) (CL9)"
Grafik: Två stycken "ASUS GeForce GTX 570 1280MB (ENGTX570 DCII/2DIS/1280MD5) - PCI-E / DVI / HDMI"" i SLI
Kylning: "Corsair Hydro H100 CPU Kylare" Vattenkylt samt annat luftkylt.
Hårddisk: Tre stycken i Raid Samsung EcoGreen F2 1TB (5400RPM / 32MB Cache / NCQ)

Har ni förslag på ändringar men så man fortfarande ligger i samma Prisklass?
allt input är välkommen!!

Användarvisningsbild
Paulo Kiefe
Administratör
Kontakt:

Re: Datorsetup! prestanda?

Inläggav Paulo Kiefe » 2011-aug-30 14:38

Hej Oskar!

Välkommen hit! :) Den datorn som du har verkar fin och fet för att kunna göra det mesta. Jag är nog rätt gammal i "gejmet" när det gäller 3D (började 1989!) och har vant mig att man bör kunna klara av det mesta även på klen utrustning, det handlar mest om arbetssättet.

Med den datorn du har kommer du att kunna göra det mesta! Tänk på att kunskap och skicklighet är det som ger snabbast resultat i de flesta fall. :)

Oskar.wallin

Inläggav Oskar.wallin » 2011-aug-30 18:07

Tackar!
jag har bara gjort på med detta i några år och på väldigt basnivå med 3Ds Max eller kanske avancerad nybörjare. Kan inte rigga eller mycket om partikelsystem och l.. samt suger på att texturera :) men några modeller har jag, och livlig fantasi! ska söka in till Luleå uni. 3D program. nästa höst och måste "träna" lite innan dess.

Försöker få lite gratis uppdrag nu, så man får lite träning på att skapa på kommando!
Vill börja jobba med partikel system i Realflow, Krakatoa, Fume.fx etc. älskar den delen :)

Lär väl hänga en del på forumet och hoppas lära känna folk under tidens gång!

Användarvisningsbild
Paulo Kiefe
Administratör
Kontakt:

Inläggav Paulo Kiefe » 2011-aug-30 18:37

Kul att du skall plugga och är entusiastisk om 3D. Det kommer garanterat att ge dig en bra yrkesframtid och för att möta likasinnade är du naturligtvis välkommen att hänga här på Animate.se.

Oskar.wallin

Inläggav Oskar.wallin » 2011-sep-07 20:15

Sådär, nu är ovan nämnd dator beställd! Hoppas att kunna hämta ut delarna i övermorgon, sen får jag väl börja leverera lite renderingar!

Användarvisningsbild
Johannes Lindqvist
Moderator
Kontakt:

Inläggav Johannes Lindqvist » 2011-sep-21 19:17

Paulo, var är like-knappen på trådinlägg? :-)

Bild

Roligt att du beställt datorn. För att vara lite ordpolis lär du inte få nytta av datorn om du ska ha den till det du säger, alltså 3D modellering ;-) Ser fram emot sjyssta renderingar från dig. Behöver fler konstverk som livar upp vårt gamla goda forum.

Med Luleås utbilding, menar du Luleå Tekniska universitet? Alltså Gscept som egentligen ligger i skellefteå? Då är mitt tips till dig att hårdträna på att rita med penna och papper. Även om man kan 3D kommer man inte säkert in. Däremot, kan du rita som en gud men inte kan ett skit om 3D, är du nästan garanterad att komma in.

Kämpa på :)
Johannes L Visualisation
http://www.JohannesL.se
hej@JohannesL.se
0703 12 66 97

Oskar.wallin

Inläggav Oskar.wallin » 2011-okt-07 22:35

Mjo jag vet, sökte till "Gscept" direkt efter gymnasiet.. tyvärr e inte min "pen-nivå" speciellt bra.. e väl okej.. men inte super. Kom dock inte in.. nu har jag mognat till lite och som sagt blir inte Gscept det enda jag söker :)

Datorn fungerar finfint! Nu när jag slutat göra massa test renderingar (bara för att testa) så ska jag nog försöka mig på en WIP Tråd när jag bestämt på för något jag verkligen vill göra..
jag vet att Grafikkorten inte är det viktigaste, men då jag ska kunna "leka" lite med på datorn krävdes dem, samt att jag vill testa lite GPU baserad rendering.

Någon som vet om man kan använda GPUn för att hjälpa till i realflow?

Återgå till "Hårdvara"