Prisvärt kort? Nvidia Geforce Quadro FX5800

Allmänt om grafikkort, arbetsstationer, renderingsfarmer, pekdon, kringutrustning, drivrutiner, mm.
Townes

Prisvärt kort? Nvidia Geforce Quadro FX5800

Inläggav Townes » 2011-sep-21 21:14

Hej!

Jag har hittat en kille som säljer ett ca tre månader gammalt Nvidia Geforce Quadro FX5800 kort för 17 500:-. Är det ett bra pris för det kortet om det nu stämmer att det är så pass nytt? Jag ska naturligtvis se kvitto innan jag bestämmer mig. Egentligen har jag inte råd men mitt GeForce-kort hänger inte riktigt med i svängarna. Hur mycket tror ni man vågar pruta?

Se annonsen här: http://www.blocket.se/goteborg/Nvidia_G ... ?ca=15&w=1

Jag sysslar främst med arkitektur i 3D Studio Max 2012 och jag har fått för mig att FX-kort inte är helt optimala då. Utan att tex skulle ett Quadro 6000 vara bättre lämpat för 3DS Max. Stämmer detta? Vad skiljer egentligen ett FX-kort från ett icke FX-kort? Har aldrig förstått det.

Och när jag ändå skriver. Vilket kort skulle ni rekommendera mig att satsa på med mina förutsättningar? Jag tar gärna emot tips i alla prisklasser, vet nämligen inte hur mycket jag kan lägga på ett kort just nu. Men allt från 6000:- till 20 000:- är tänkbart.

Stort tack på förhand!

//Lars

Townes

Re: Prisvärt kort? Nvidia Geforce Quadro FX5800

Inläggav Townes » 2011-sep-24 18:06

Varför är det hittills ingen som besvarat ett enda inlägg jag gjort här. Har jag brutit mot någon oskriven lag eller vad är det? Jag har chansen att få köpa ett Quadro FX5800 till ett riktigt bra pris. Jag vet att det är en utgången modell, ersatt av Quadro 6000. Jag vet också att kortet är pre Fermi vilket innebär en mängd begränsningar. Men räcker det för mig? Det är ju ändå en modell i absoluta toppskiktet.

Hur många processorkärnor har kortet och vilken beräkningskapacitet får man om man använder en renderare som endast gör beräkningarna via GPU:n?. Tex Random Control Arion? Ska jag dra till med ett lågt bud och hoppas att jag har tur. Min budget medger inte att jag köper några Quadro-kort alls för tillfället, om jag inte får dem för väldigt bra priser.

Någon som vill hjälpa mig med lite råd? Är det här kortet något att ha och vad bör jag lägga för bud?

Tack på förhand!

//Lars

Användarvisningsbild
Stormraider
Kontakt:

Inläggav Stormraider » 2011-sep-24 22:02

Jag använder något quado fx kort på jobbet och tycker personligen inte skillnaden mellan det kortet och det vanliga spelkortet jag hade innan är särskillt stor. Eftersom du inte verkar jobba med tung cad geometri på flera miljoner polygoner hade jag hellre köpt ett bra spelkort och kört på det tills det blir för långsamt och uppdatera igen. Eftersom dom korten är mycket billigare kan man uppdatera dom oftare.

Townes

Inläggav Townes » 2011-sep-25 13:04

Tack för ditt svar! Det var nästan skönt att höra att du inte upplever någon större skillnad mellan Quadro FX och ditt vanliga spelkort . Blir ju så mycket billigare då. Just nu har jag ett Gigabyte GeForce GTX 460 1024MB OC, tror du att det skulle vara värt pengarna att uppgradera till ett Gigabyte GeForce GTX 580 3072MB?

Tack! // Lars

Återgå till "Hårdvara"