Min nya 3D dator (självbygge)

Allmänt om grafikkort, arbetsstationer, renderingsfarmer, pekdon, kringutrustning, drivrutiner, mm.
Användarvisningsbild
kkolompar
Kontakt:

Min nya 3D dator (självbygge)

Inläggav kkolompar » 2011-okt-13 11:54

Äntligen är den här. Min burk jag har drömt om sen jag var ett litet barn. Mitt första bygge.

Spec.

Antec Fark Fleet full tower df85.
Razer keyboard Black Widow Ultimate
120GB SSD disk med OS på.
Nvidia ASUS GTX 560TI Top grafikkort.
ASUS Sabertooth X58 moderkort.
Power Cooler 850W
Två FULL HD 23 tums monitorer.

Datorn har elva fläktar och 24GB DDR3 1600 RAM.

P.S

Nu är det bara pilotmössa med Googles på och sen är det bara att köra.

Användarvisningsbild
Paulo Kiefe
Administratör
Kontakt:

Re: Min nya 3D dator (självbygge)

Inläggav Paulo Kiefe » 2011-okt-13 16:48

(flyttade tråden hit)

Kul att du har ett nytt bygge att rendera med. Har du inte tagit någon fin bild på den som du kan dela med dig av? ;)

Oskar.wallin

Inläggav Oskar.wallin » 2011-okt-13 22:04

Tjena!

Vad har du för Processor?
Antar att du ska köra på en i7 typ 920?
Skulle vara Trevligt att se en testrendering på benchmark scen.

Jag sitter med 16gb Ram 2000Mhz (När jag kör saker som kräver över typ 10gb så brukar 3ds, realflow etc krasha..) så tycker inte mer är viktigt, andra åsikter?
har också en 2600k (socket 1155) den klarar helt f antastiska överklockningar ÄLSKAR den processorn.. ligger just nu stabilt i 5.1Ghz och 65 Grader med Zalman H100 kylning.tänkte först köra på egen kylning, men det verkar inte behövas allt passar snyggt i ett bigtower :=)
Sen kör jag också på 3 Tb Sata i Raid för att kunna få upp hastigheten, märker väldig skillnad på det samt en 64 Gb SSD för OSet. känner inte att SSD ger mig det lagringsutrymme jag behöver för de simuleringarna jag kör (också dessa jag vill ha hastighet på) för en rimlig peng. ofta ligger mina simuleringar på 200-300 GB så där räcker inte äns min vanliga setup speciellt långt :P

Iaf, Kul att du äntligen fått tag i din Drömdator! älskar min!

Användarvisningsbild
kkolompar
Kontakt:

Inläggav kkolompar » 2011-okt-14 1:20

Paulo:Hej! Jo då jag lägger upp några bilder imorgon för de som är intresserade.

Oskar: Grymt. Japp, I7 920. Har inte hunnit titta på överklockning och sånt (om jag ska vara ärlig är jag inte speciellt bra på det än).
Vilken benchmark syftar du på? Några förslag, för jag skulle gärna vilja testköra den.
Är det SATA3 du kör i?
Funderar på att köpa en SATA 3 2TB disk. De är så billiga nu! Kan man köra en singel disk i RAID?
Vad är det för simuleringar du kör Oskar?
Ja, jag är väldigt nöjd med den. Hade en Dell XPS tidigare men lådan var helt omöjlig. Hade inte ens kontakt för ett grafikkort (power).

Användarvisningsbild
Anton Månsson

Inläggav Anton Månsson » 2011-okt-14 10:47

Coolt!

Jag är riktigt avundsjuk på er båda med dessa datorerna.

Elva fläktar!! haha, har du byggt en svävare ;) ? Hoppas du lyckats få ett fint luftflöde igenom burken.

Jag kan tipsa dig om att testa MAXON CINEBENCH som testar datorns prestanda. Helt gratis såklart! Om du vill dela med dig av siffrorna sen vore det skoj :).

( http://www.maxon.net/downloads/cinebench.html )
Anton Månsson
Creative Tools AB
Säljchef Hårdvara - 3D-printing - 3D-skanning
Creative Tools - Animate.se
- - -
3D-Print Youtube
http://j.mp/3DpVid
AMID
http://www.amid.se

Användarvisningsbild
kkolompar
Kontakt:

Inläggav kkolompar » 2011-okt-14 18:25

Here we go! Här är den. Min skönhet.

Anton:Det är bara att spara. Att välja delar och sätta ihop den är halva glädjen. Den svävar fem centimeter ovanför marken när den är på, haha.
Jo då. Luftflödet är väldigt bra då det finns många öppna ytor på lådan. Tänkte modda den sen i TRON (min favoritfilm) anda.
Jag har även kört Maxon testet. Tack för tipset.

gpu open Gl: 35.15FPS.
CPU 4.76

Windows testet fick den super betyg. 7.9 är max. Yeaaah.
Bild på det inkluderad.
Bilagor
test.jpg
test.jpg (38.04 KiB) Visad 3150 gånger
IMG_0037.JPG
IMG_0037.JPG (33.13 KiB) Visad 3150 gånger
IMG_0036.JPG
IMG_0034.JPG
IMG_0029.JPG
IMG_0029.JPG (68.32 KiB) Visad 3150 gånger

Användarvisningsbild
kkolompar
Kontakt:

Inläggav kkolompar » 2011-okt-15 19:16

det tog oss 15 timmar att få den att fungera. Är väldigt nöjd och lycklig.

Oskar.wallin

Inläggav Oskar.wallin » 2011-okt-20 18:36

kkolompar skrev:Paulo:Hej! Jo då jag lägger upp några bilder imorgon för de som är intresserade.

Oskar: Grymt. Japp, I7 920. Har inte hunnit titta på överklockning och sånt (om jag ska vara ärlig är jag inte speciellt bra på det än).
Vilken benchmark syftar du på? Några förslag, för jag skulle gärna vilja testköra den.
Är det SATA3 du kör i?
Funderar på att köpa en SATA 3 2TB disk. De är så billiga nu! Kan man köra en singel disk i RAID?
Vad är det för simuleringar du kör Oskar?
Ja, jag är väldigt nöjd med den. Hade en Dell XPS tidigare men lådan var helt omöjlig. Hade inte ens kontakt för ett grafikkort (power).

Mjo de SATA diskarna e västra klippet!
Nej, du kan inte köra en singeldisk i raid två st eller fler för prestandaökning.

Jag sitter och kör lite olika FumeFX och Realflow Simuleringar ligger väl på runt 800-1000gb på varje simulering (runt 2000 frames), lyckas inte riktigt rendera med Krakatoa när det gäller FFX.. FFX birth slutar generera partiklar efter omkring 10% av simuleringen och FFX Follow fungerar inte alls :/ ominstallation på de pluginsen gissar jag på, vill ju börja tjäna tillbaka pengarna man lagt ned!

Hmm det skulle varit kul om man kunde ha satt ihop en FumeFX och en Realflow benchmark scen simuleringstiderna är ju mycket intressanta att se!

920 är ju fin som den är också! men du får säkert upp den till lite över 4Ghz utan några problem.. jag kör ju som sagt 2600k på 5,1Ghz och ligger stabilt på 62-63 grader efter ett dygns renderande.

Återgå till "Hårdvara"