Nätverksrendering

Allmänt om grafikkort, arbetsstationer, renderingsfarmer, pekdon, kringutrustning, drivrutiner, mm.
Användarvisningsbild
Johannes Lindqvist
Moderator
Kontakt:

Nätverksrendering

Inläggav Johannes Lindqvist » 2012-feb-03 11:54

Tjena.

Håller på att plocka ihop en enklare renderfarm men vill ändå ha goda möjligheter att bygga ut det framöver så jag vill göra allting optimalt från början. Är inte så haj på exakt hur det fungerar egentligen. Mina slavar kommer köra både distributed och vanlig net render. Jag vill även göra så att man kan skicka jobb på servern från internet, så att bekanta kan använda min farm till att rendera ut deras jobb när jag inte använder den.

Tanken är att jag har en arbetsstation att jobba på, en enkel server med mycket lagringsutrymme som funkar enbart som NAS och render manager. Denna ska inte rendera över huvud taget. Samt ett gäng slavar med bra prestanda.

Om jag inte har fattat det fel, läser slavarna in scenerna direkt i minnet då? Jag behöver väl egentligen bara minsta möjliga hårddisk på dessa datorer för att ha programmen installerade? Men läses de in direkt från min arbetsstation eller skickas scenen till servern först innan de skickas vidare till slavarna? Har jag då någon nytta av att ha en SSD i servern för att slavarna fortare ska kunna läa in stora scener?

Tanken med internet är att enkelt bara köra en hamachi-server eller liknande på min serverdator så att andra lätt kan ansluta till den. Då får jag även lätt möjlighet att kunna stänga av hamachi när jag själv behöver dem.

Så för att göra en lång fråga kort: Hur får jag ut bästa möjliga arbetssätt i min farm?

Kanske lite luddiga frågor men har som sagt aldrig mekat med nätverksrendering tidigare.
Johannes L Visualisation
http://www.JohannesL.se
hej@JohannesL.se
0703 12 66 97

Användarvisningsbild
Undersky
Moderator
Kontakt:

Re: Netrender

Inläggav Undersky » 2012-feb-03 12:19

Antar att du snackar om maxen eller? (Cinemas nätverksrenderare heter nämligen NET Render, men du använder väl inte C4D?)

In that case, din scen kopieras lokalt över till din slav via backburner. Tror väl inte att de tar omvägen via servern, utan det är väl bara servermjukvaran som säger åt renderslave_x att kopiera scene.max från workstation01... typ =) Tror att max-filen är kvar tills du tar bort jobbet från listan i backburner.

Så på din fråga om du behöver en SSD i sörvern.. njä, det känns väl lite onödigt. Se hellre till att du har ett snabbt nätverk mellan alla datorer. Vissa saker, som VRayProxies t ex, följer inte med scenen när den kopieras, utan läses in från din dator (möjligen att de kan ha ändrat på detta nu, har inte sysslat med maxen ordentligt på ett och ett halvt år), och har du tunga proxies så är det ditt nätverk som får tugga. Särskilt om dynamic memory limit tar slut och den måste börja swappa och fylla upp med nya proxies.

Användarvisningsbild
kain
Kontakt:

Inläggav kain » 2012-feb-03 13:56

massor med minne och CPU, disk för program install, ssd känns overkill

Ingen aning om hur du sätter upp den för att kunna skicka jobb från internet om det är BB du ska använda.
Senast redigerad av 1 kain, redigerad totalt 2012 gånger.

Användarvisningsbild
Johannes Lindqvist
Moderator
Kontakt:

Inläggav Johannes Lindqvist » 2012-feb-03 13:57

oouups.. klart menar jag maxen. Aha, då skiter vi i SSD där då.

Men den kopierar hela scenen till den lokala disken på renderslaven? Tar den även med texturer då? Ja nätverket ska ju vara kopplat med max 2 meter kabel mellan varje dator och switchen. Några förslag på att snabba upp nätverket ordentligt där emellan eller duger det med att köra det inbyggda i moderkortet, gigabit-switch och vanliga kablar?
Johannes L Visualisation
hej@JohannesL.se
0703 12 66 97

Användarvisningsbild
kain
Kontakt:

Inläggav kain » 2012-feb-03 13:58

Nja viktiga är att alla texturer etc. ligger på någon sökväg som alla hittar till, ex en server eller dyl.

Användarvisningsbild
kain
Kontakt:

Inläggav kain » 2012-feb-03 14:00

Johannes Lindqvist skrev:oouups.. klart menar jag maxen. Aha, då skiter vi i SSD där då.

Men den kopierar hela scenen till den lokala disken på renderslaven? Tar den även med texturer då? Ja nätverket ska ju vara kopplat med max 2 meter kabel mellan varje dator och switchen. Några förslag på att snabba upp nätverket ordentligt där emellan eller duger det med att köra det inbyggda i moderkortet, gigabit-switch och vanliga kablar?

Beror ju på vad nätkortet klarar av och vad du menar med vanlig kabel, finns ju massor med olika kablar, kör du GB switchar och kort måste även kabeln klara det.

Användarvisningsbild
Johannes Lindqvist
Moderator
Kontakt:

Inläggav Johannes Lindqvist » 2012-feb-03 14:25

Ja att alla texturer ska ligga så alla kommer åt dem vet jag, men varför jag frågar är för att jag ska veta om jag behöver ha nån vidare volym på hårddisken ifall renderslavarna faktiskt kopierar texturerna till disken eller om de tar det direkt över nätverket, som de gör med proxy-filer.

Har redan plockat ihop ett paket jag tror blir bra att börja med men har inte alls tagit nätverket i åtanke, så ska kolla grejerna vad det står att de klarar av.. Tack för hjälpen hittills =)
Johannes L Visualisation
hej@JohannesL.se
0703 12 66 97

Användarvisningsbild
kain
Kontakt:

Re: Nätverksrendering

Inläggav kain » 2012-feb-03 14:54

Ingen aning hur den gör med kopiering, tror vi ha 2x250gb i våra.

Användarvisningsbild
petere
Moderator
Kontakt:

Inläggav petere » 2012-feb-16 9:45

Gällande nätverk, om det är väldigt viktigt med riktigt snabbt nätverk.

Eftersom nätverksrendering först är användbart om man börjar ha några minuters rendering per frame, minst. Så är nätverket egentligen lite underordnat.

Men snabbt nätverk är alltid trevligt och då väljer jag alltid intels nätverkskort, de är de som jag lyckats kräma ur mest ur. Kabellängden är rätt oviktig om du håller dig under 50m cat6 för hastigheten. Så om du har 2m eller 5m mellan burk och switch, spelar väldigt liten roll. Men se till att använda enbart Cat6 om du väljer cat6, så du inte blandar cat6, cat5e och cat5 hej vilt.

-P
“Indeed rays, properly expressed, are not colored.” Design Police!

Användarvisningsbild
petere
Moderator
Kontakt:

Inläggav petere » 2012-feb-16 14:12

En sak till som man bör tänka på är att ha ganska friskt med IO och nätverk på den maskin som ska ta hand om scener, bilder och texturer etc.

För om man har 10-20 noder som ska läsa samma filer så bör det gå snabbt. Så lämpligt är väl att ha 10GigE å den maskinen och riktigt mycket minne och hyfsat snabba diskar om du har 10+ noder.

-P

Användarvisningsbild
Johannes Lindqvist
Moderator
Kontakt:

Inläggav Johannes Lindqvist » 2012-feb-16 14:27

Riktigt bra grejer du kommer med. Mja till en början blir det inte mer än 10 noder men systemet är ju tänkt att expandera efter behov så lika bra att göra saker ordentligt från början.

Jag bugar och bockar, pussar på dina fötter.

Bild
Johannes L Visualisation
hej@JohannesL.se
0703 12 66 97

Användarvisningsbild
petere
Moderator
Kontakt:

Inläggav petere » 2012-feb-16 22:57

Hur ska jag tolka detta? Först är du tacksam, sen postar du trollface?

-P

Användarvisningsbild
Johannes Lindqvist
Moderator
Kontakt:

Inläggav Johannes Lindqvist » 2012-feb-16 23:28

Troll facet var för att jag pussade dina fötter. Tacksam är jag :)
Johannes L Visualisation
hej@JohannesL.se
0703 12 66 97

Återgå till "Hårdvara"