Ssd eller inte?

Allmänt om grafikkort, arbetsstationer, renderingsfarmer, pekdon, kringutrustning, drivrutiner, mm.
fredikjacobsson

Ssd eller inte?

Inläggav fredikjacobsson » 2012-feb-27 23:31

Hej, funderar på att köpa en fet ssd hårddisk till min nya dator, nämligen denna http://www.proshop.se/Haarddisk/Corsair ... 77298.html . Undrar dock hur värt ni tycker att det är ? Hur mycket snabbare blir den med ssd ? Märker man skillnad i program eller är det endast när man startar datorn, öppnar prog osv? Så vad säger ni? ssd eller inte ?

Användarvisningsbild
petere
Moderator
Kontakt:

Re: Ssd eller inte?

Inläggav petere » 2012-feb-28 10:23

SSD är just nu ett av de största lyften man kan göra för den upplevda prestandan, speciellt när det handlar om resursintensiva programvaror som hanterar många filer.

Svaret är ja, det är lätt värt.

-P
“Indeed rays, properly expressed, are not colored.” Design Police!

Användarvisningsbild
Paulo Kiefe
Administratör
Kontakt:

Inläggav Paulo Kiefe » 2012-feb-28 11:23

Jag håller med.

Att ha en SSD-hårddisk är något man gör en gång och sedan tittar man aldrig mer tillbaka på snurrande långsamma skivor. :)

Användarvisningsbild
Undersky
Moderator
Kontakt:

Inläggav Undersky » 2012-feb-28 12:50

Håller med. Jag ser inte längre det som "Ska jag ha en SSD i min nästa dator", utan "Vilken SSD ska jag ha?". Å andra sidan, har kört med det i stationära datorn hemma sedan två år tillbaka, samt jobbdatorn sedan ett och ett halvt år tillbaka, så man har ju vant sig vid det. Jag tänker inte längre "Vad fort det går", utan tror nog mer att om jag skulle sätta mig vid en dator med mekanisk disk skulle jag tänka "Vad segt det går".

Återgå till "Hårdvara"