Monitor för animering och 3d modellering.

Allmänt om grafikkort, arbetsstationer, renderingsfarmer, pekdon, kringutrustning, drivrutiner, mm.
Användarvisningsbild
kkolompar
Kontakt:

Monitor för animering och 3d modellering.

Inläggav kkolompar » 2012-jul-26 22:59

Hej på er. Håller på och letar efter en monitor för 3D modellering och animation. Ja, ni vet. Har letat och läst lite på nätet och har kommit fram att man ska ha helst en med IPS panel, stämmer det?

Hittade denna skärm för 3100kr.
http://www.dustinhome.se/product/501064 ... ider_dacsa

Är det något att ha? Är det någon som har erfarenhet av den? Vad ska man tänka på?

Tack på förhand.

K.

Användarvisningsbild
Undersky
Moderator
Kontakt:

Re: Monitor för animering och 3d modellering.

Inläggav Undersky » 2012-jul-26 23:46

Om du bara är intresserad av animering och modellering spelar det ingen som helst roll. Ska du däremot rendera, ljussätta, compa osv. så är det idé att tänka på vad man skaffar. IPS-paneler är bra och vad jag själv skulle välja (alternativt någon variant av IPS).

Användarvisningsbild
kkolompar
Kontakt:

Inläggav kkolompar » 2012-jul-28 21:06

nu har jag beställt den. Tack för ditt råd. Alla reviewers säger samma sak:)

Användarvisningsbild
kkolompar
Kontakt:

Inläggav kkolompar » 2012-jul-31 13:46

Hmm. Lite nyheter angående min monitor. De har stora problem i fabriken med just den modellen och de är inte säkra när den kommer. Augusti, i bästa fall. Nu har jag inte riktigt råd med någon annan IPS Monitor. Vad ska jag välja då om jag även ska ljussätta, rendera och compa? Vad är näst bäst så att säga Undersky? TN eller VA? Eller någon variant av de här?
Vill verkligen välja rätt.

Användarvisningsbild
Undersky
Moderator
Kontakt:

Inläggav Undersky » 2012-jul-31 14:06

Personligen kör jag hellre två mindre skärmar än en stor. Så jag skulle köra två 23" eller 24". Har kört Dell både på jobbet och hemma och tycker de funkar fint.

http://www.dustinhome.se/product/501060 ... ider_dacsa

Kanske? Hyfsat billigt.

Användarvisningsbild
kkolompar
Kontakt:

Inläggav kkolompar » 2012-aug-01 15:16

Grym uppsättning Undersky.Gillar de skarpt, men det har fixat sig. Jag fick en 27 tummare av mina föräldrar. Det är en VA panel men bilden och färgerna är klarare än min förra faktiskt så jag är väldigt nöjd. Vet att S-IPS slår denna men jag gillar faktiskt min monitor, den har även väldigt bra kontrast. Det är första gången jag äger en sån stor skärm. Som sekundär monitor använder jag en DELL 23 tum som jag har haft i minst 3 år så jag kanske byter ut mot en sån du nämde. I detta fall sparar jag pengar som kommer gå till mjukvara och utbildnings material. Hursomhelst, fallet är löst:)

K.

The Highwayman

Inläggav The Highwayman » 2012-aug-03 14:39

Jag måste säga att jag håller med Undersky angående rekommenderad ips panel. Jag kör 2 sådana ips paneler som Undersky länkade(dell U2312HM), de täcker mina behov och fungerar ypperligt ;) Det är en bra rekommendation då de är billiga och jag skulle ge samma rekommendation, speciellt om du tänker byta ut din sekundära skärm.

Användarvisningsbild
kkolompar
Kontakt:

Inläggav kkolompar » 2012-aug-05 21:14

Ja, det var sannerligen ett fynd. Kommer köpa den på Dustin. Kul att ni hjälpte mig. Tack så mycket.

Återgå till "Hårdvara"