Köpa Workstation för Maya, budget = 12 000

Allmänt om grafikkort, arbetsstationer, renderingsfarmer, pekdon, kringutrustning, drivrutiner, mm.
Coldstare

Köpa Workstation för Maya, budget = 12 000

Inläggav Coldstare » 2012-sep-01 13:25

Hej!

Ska nu köpa ny dator att arbeta i Maya med. Högsta prio är snabba renderingstider, men givetvis vill jag ha hög prestanda i viewporten också och kunna visa texturer etc. utan problem. För allt jag förstått är det också bäst att köra ett nVidia kort snarare än ATI pga kompabilitet issues, men i övrigt är jag ganska clueless.

Någon som är hårdvarukunnig får gärna ge ett tips eller två :) budgeten är 10-12 000, lite mer eller lite mindre beroende på vad som krävs.

Användarvisningsbild
jojomondag
Kontakt:

Re: Köpa Workstation för Maya, budget = 12 000

Inläggav jojomondag » 2012-sep-11 9:07

Skulle rekommendera att göra samma inlägg på www.sweclockers.se där sitter mycket kompetent folk inom hårdvaru frågor är säker på att de kommer plocka ihop en bra dator för dina behov med din budget. Jag skulle kunna göra detsamma men har inte tid, så ville bara tipsa :p
What we do in life echoes in eternity.

www.josefnobach.se

Användarvisningsbild
Mattias Löfving
Master of the web

Inläggav Mattias Löfving » 2012-sep-14 9:35

Vill du ha snabba renderingstider är det processor du skall satsa på. Jag utgår att du kommer att använda denna dator för privat bruk och att budgeten är angiven inklusive moms. En snabb koll på Dustin ger följande konfiguration som borde fungera bra för dina behov samt budget.

Förutom detta behöver du ett bra nätaggregat tillsammans med ett chassi, mus, tangentbord och en bra skärm. Värt att tänka på är att du använder ett nätaggregat som är 80+ certifierat för att du inte skall råka ut för dippar i strömmen. Det finns olika nivåer på 80+ från bra till bättre och där får din budget avgöra vad du vill använda dig av. Något att utgå ifrån är att nätaggregatet bör ha minst 700 W och ett exempel är denna: CORSAIR GS 700W ATX12V 2.3 / EPS12V PSU

Anledningen till processorvalet är att denna processor är "upplåst" vilket gör att den är överklockningsbar. Med hjälp av den medföljande programvaran till moderkortet kan du på ett enkelt sätt överklocka processorn, jag kör t.ex. min motsvarande Core i5 stabilt med originalkylare i 4.2 GHz per kärna.

16 GB RAM är inte ett måste men då RAM är förhållandevis jättebilligt är det inte någon större kostnad att ta 16 GB i stället för 8 GB. NVidia-grafik i stället för AMD/ATI är ett måste då AMD/ATI inte tillverkar drivrutiner för 3D-arbete för sina konsument-kort (Radeon). Ett GTX660 ger dig nästan överdrivet mycket kraft för att snurra dina modeller i viewport men det gör även att du kan använda datorn att spela på också :-)

Till sist... en SSD-hårddisk är ett måste idag. Det finns många ute på marknaden men jag har aldrig haft problem med Intels diskar. Installerade en likadan disk i ett system igår och den datorn flög fram ;-)

När det gäller bra skärm rekommenderar jag att du köper en skärm med IPS-panel typ HP ZR2440W 24" men då spräcker du budget... Det finns andra tillverkare som använder sig utav IPS-paneler och de finns på mindre skärmar såsom 21" så du borde kunna hitta någon som passar dig.

Hoppas jag fått med allt och att det hjälpte något. Annars är det bara att ställa frågor.

Kod: Markera allt

/* -----  just another coder ----- */

grinder

Inläggav grinder » 2012-okt-27 21:55

Hallå!

hehe ja om mitt antagande är korrekt så är du en programmerare. Men för oss som inte programmerar. hur gör man för att använda ett
ASUS GEFORCE GTX 660 TI 2GB PCI-E DVI/HDMI/DP som moderkort? :P

Posta gärna moderkortet också, de var väldigt intressant. den är ganska billig nu också. dustin har rabbat erbjudanden på många av delarna.
Ingen aning om vilket mobo du menar dock.

priserna e

Processor: INTEL CORE I7 3770K 3.5GHZ 8MB S-1155 IVY 2 799 kr
Moderkort: ASUS GEFORCE GTX 660 TI 2GB PCI-E DVI/HDMI/DP2 2699 kr
RAM: CORSAIR 16GB DDR3 VENGEANCE QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) RED 940 kr
Grafikkort: ASUS GEFORCE GTX 660 TI 2GB PCI-E DVI/HDMI/DP
Systemhårddisk: INTEL 330 SERIES 2.5" 240GB SSD SATA/600 MLC 25NM 1 590 kr

Användarvisningsbild
Darth NiN

Inläggav Darth NiN » 2012-okt-29 13:09

Hej!

Köpte enligt liknande recept för någon vecka sedan. Då körde Dustin en bundlingskampanj på den processorn tillsammans med 5010625160 ASUS P8Z77-V PRO Z77 S-1155 ATX IVY. Sedan plockade jag ner ett 5010646319 EVGA GEFORCE GTX 660 TI SC+ 3GB PCI-E DVI/HDMI/DP och två stycken 5010610013 INTEL 520 SERIES 2.5" 120GB SSD SATA/600 MLC 25NM BULK i varukorgen också. Dessa kör jag RAID 0 på för att stressa på lite. Än så länge är jag svinnöjd. Datorn har fått jobba hårt under de här veckorna och den håller ihop än! ;)

Skulle vara lite kul om det fanns en scen med ett antal objekt och förbestämda settings att tanka ner och sedan köra en rendering på. På det sättet hade man nåt att jämföra sin dator med andra här på forumet. Visst, man kan ju köra benchmarkingprogram, men jag tycker det skulle vara roligare med en faktisk scen! :)
##############################################
Save a wreck!

grinder

Inläggav grinder » 2012-okt-29 16:00

Ja de låter som en trevlig maskin du har.
Själv använder jag en sån där digital skivmaskin som var knappt poppis i början av 90 talet:P

Det lär nog inte vara en omöjlighet, kanske finns här. Skulle ju kanske till och med få ihop ett gäng att rendera ut scenen med respektive specs som en kul grej.

Användarvisningsbild
Darth NiN

Inläggav Darth NiN » 2012-okt-29 16:58

grinder skrev:Ja de låter som en trevlig maskin du har.
Själv använder jag en sån där digital skivmaskin som var knappt poppis i början av 90 talet:P

Det lär nog inte vara en omöjlighet, kanske finns här. Skulle ju kanske till och med få ihop ett gäng att rendera ut scenen med respektive specs som en kul grej.

Jamen precis! Någon sätter ihop en halvkomplicerad scen, som förslagsvis med Mental Ray som renderare (mest för att alla har tillgång till den) och med givna inställningar. Sedan får man speca sin hårdvara och tiden det tog att få ut en bild. Kan ju bli lite halvskoj och faktiskt lite användbart för de som funderar på nya prylar.

EDIT: Nu utgick jag ifrån att alla kör Max...men så är ju inte fallet. Sorry. Men man kanske kan göra detta för olika program dessutom?
Save a wreck!

grinder

Inläggav grinder » 2012-okt-29 17:29

haha ja, jag e ju maya kille. Men absolut, en kombinerad insats av object och ett sammanfogande av en scen kanske?

wilnix

Inläggav wilnix » 2012-okt-30 13:53

Det finns ju faktiskt vissa av oss som bara kör Blender och här kommer en länk med test scen för just Blender Cycles.
http://blenderartists.org/forum/showthr ... -benchmark

Återgå till "Hårdvara"