Animate.se

Din mötesplats för 3D-grafik!
Aktuellt datum och tid: 2010-sep-09 15:34

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny trÃ¥d Svara pÃ¥ trÃ¥d  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Interiör, avklarat
InläggPostat: 2005-jun-14 11:24 
Användarvisningsbild

050614 / Introduktion

Jag tänkte att ni skulle få följa med i mitt nya projekt och se hur jag går till väga för att skapa en interiörs-bild. Jag har aldrig jobbat med interiörer innan och tycker att det är dags att bevisa för mig själv och andra att jag klarar av det lika bra som att modellera. Dessutom behöver jag utöka min fortfölj med fler kvalitetsarbeten och skapa lite variation.

Jag tänkte gå på ett vardagsrum och jag har ställt några krav på utseendet:
Först och främst skall det finnas en trappa, älskar trappor, och de ger liv i bilden på något sätt. Sen vill jag att ytan skall vara rätt öppen och ljus, och till sist skulle jag vilja ha en synlig terass, med havet precis intill. Huset skall alltså ligga vid havet, med en fin havsutsikt.

planering
1. Leta inspiration på nätet och i olika tidningar och bestämma hur jag vill ha rummet.
2. Modellera upp allt.
3. Testa rendering och ljussättning.
4. Leta upp lämpliga texturer och samla ihop dem för utvärdering.
5. Texturera allt.
6. Rendera allt och gå på detaljer i textureringen och renderingen.

Senast redigerad av numse 2005-nov-18 14:36, redigerad totalt 2 gånger.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2005-jun-14 11:27 
Användarvisningsbild

050614 / Update 1 / Modellering

Har letat runt på internet och i olika tidningar nu och fastnat för en bild som kommer ge mig mycket inspiration.

Började modellera upp rummet direkt och här är min första update.

http://www.digitalartist.biz/Projekt/1.jpg

Senast redigerad av numse 2005-jun-17 20:41, redigerad totalt 1 gång.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2005-jun-15 22:23 
Användarvisningsbild

050615 / Update 2 / Modellering, ljussättning och rendering

Hallo, dags för en ny updatering med några fina testar som jag är säker på att många, inkl- jag, tycker är intressanta.

Jag har nästan modellerat klart grunden på huset, skall fixa lite light-leaks vid golvet bara å lite andra småsaker.
Började testa ljussättningen direkt. Har bestämt mig för att använda ETT ljus, som i verkligheten, alltså solen.. har sett många interiörsarbeten där de använt en sol och en maasa Vraylights här och där. Men det skall inte behövas enligt mig.. jag försöker alltid jobba utifrån verkligheten så mycket som möjligt, och bestämmer mig alltid för att hitta lösningar till problem som uppkommer men endå ha kvar grundidén, istället för att t.ex. sätta in en massa ljus här och var för att man vill ha en annan färg på skuggorna eller nåt liknande. Nej, det finns inga osynliga ljus mitt i mitt vardagsrum, och inte i det jag bygger upp nu heller.. så solen får duga.

Nå, nog om det. Jag har iaf testat mig fram till inställningar som passar tills vidare. Alltså det passar bra när allt är i en grå tråkig färg. Och är därför enkel att ändra senare när jag gör testrenderingar för den klara bilden.
Själva renderingsinställningarna för den här testbilden är medelkvalitet, och som ni märker har jag inte dratt upp samplingen på skuggorna heller. Men det duger för att demonstrera.

http://www.digitalartist.biz/Projekt/2.jpg

Interpolation type
När jag renderade just den här bilden gjorde jag en intressant upptäckt, men jag vet dock inte riktigt varför det blir som det blir. När man använder interpolation type Delone triangulation så blir bilden alldeles "blotchig", se själva:

http://www.digitalartist.biz/Projekt/3.jpg

För den första bilen använde jag Least squares fit. Någon som kan detta bättre får gärna berätta varför det blir som det blir. Har läst manualen men har inte för mig att jag såg något som skulle förklara det.

Color mapping test
Nå, sen var jag tvungen att testa color mapping då jag inte har kikat så mycket på detta. Och nu var ett ypperligt tillfälle att få testa och lära sig en massa nytt! Se själva. Alla andra inställningar är de samma på alla bilder:

http://www.digitalartist.biz/Projekt/Colormappingtest.jpg

Så det var allt för idag. Men ja, jag har börjat tänka på något som förmodligen kommer skapa problem.. AA sampling. Jag lär använda QMC adaptive, och hittills med den Vray versionen jag använder har jag bara fått dåliga erfarenheter av den metoden. Jag har inte lyckats få reflektionerna rena en enda gång när jag testat detta, hur mycket jag än drar upp mina inställningar så är fortfarande mina glossy reflektioner "korniga"....[/url]

Senast redigerad av numse 2005-jun-17 20:40, redigerad totalt 1 gång.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2005-jun-16 15:30 
Användarvisningsbild

050616 / Update 3 / Modellering och rendering

Har jobbat mer med modelleringen och är nästan helt klar med grunden. En liten läcka vid trappan som skall fixas, och lite andra småsaker.

Har ändrat perspektiv också. Skicka gärna PM och skriv vad ni tycker om ilka saker, speciellt perspektivet.

Testade olika AA sampling och. Den första är QMC Adaptive (1, 4) och den andra är adaptive subdiv. (1, 2).
Höjde Primary bounces med 0.1 för den andra bilden dock, det är därför den är aningen ljusare.

http://www.digitalartist.biz/Projekt/4.jpg

http://www.digitalartist.biz/Projekt/5.jpg

Man ser ingen större skillnad nu när det är ett enfärgat rum med lite detaljer. SÅ jag får göra om testet senare. Tiden ändrades dock som väntat.

GI-inställningarna är fortfarande medelkvalitet. Men jag är lite orolig för blotchigheten vid fönstrena, de borde inte vara där trots mina inställningar. Hmz.. får göra en testrendering i natt med skyhöga inställningar å se vad som händer.

Senast redigerad av numse 2005-jun-17 20:42, redigerad totalt 1 gång.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2005-jun-17 13:26 
Användarvisningsbild

050617 / Update 4 / Rendering

Skulle iväg igår kväll så jag satte på en rendering med högre kvalitet för att se om jag fick bort lite blotchighet. Fortfarande lite vid fönstrena och vid trappan, men jag skall dra upp inställningarna mer till den slutliga bilden. Skuggorna har fortfarande för lite sampling och jag har använd QMC adaptive som AA sampling.

http://www.digitalartist.biz/Projekt/6.jpg

Trots höga inställningar så gick beräkningerna rätt snabbt, men det kommer ändras när detaljer och fönster kommer med i bilden. Har inte på reflective GI heller.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2005-jun-26 23:55 
Användarvisningsbild

050626 / Update 5 / Rendering

Det går lite segt i projekt-avdelningen just nu, men här kommer iaf en update. Har inte gjort så mycket på projektet under en tid p.g.a. att jag dels har renderat den här som tog sin lilla tid, och dels för att jag varit bortrest under midsommar.

Kom precis hem så jag har inte hunnit utvärdera renderingen, bara skummat lite. Det jag märkt är att jag behöver pilla till väggens diffuse, och möjligtvis bump. Kanske trappans texturer. Det blå-tintade glaset är inte så som jag vill ha det, vill bl.a. ha glossy kanter. Räckena är fel vad gäller textur och möjligtvis också storlek, skall se över det. Sen skulle jag behöva göra ett reflektionstest för golvet genom att rendera om med en röd, en gul, en blå, en vit och en svart cylinder i rummet för att enkelt se hur reflektionerna beter sig, vilket är svårt at se nu.

http://www.digitalartist.biz/Projekt/13.jpg

Hade på riktigt bra inställningar för GI och AA sampling nu och endå blir det noise. Och trots Catmull-rom (stavas det så) så är bilden lite för oskarp.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2005-jul-01 0:04 
Användarvisningsbild

050630 / Update 6 / Rendering och Ljussättning

Går framåt med projektet även om det inte syns här. Har spenderat några dagar med en massa testrendering och Vray-research på bl.a. caoticdimension och kommit fram till en massa nyttigt.

Det finns ett par sätt man kan använda sig av för att få rummet att se realistiskt ut med en realistisk ljussättning. En av dem, som jag började med, var att öka GI multiplier för att få ett jämt ljus i rummet utan att behöva dra upp mitt ljus multiplier, och då få massa utbrända ställen där ljuset träffar direkt. En annan metod är att använda flera fill-lights i rummet eller utanför för att ljusa upp alla områden som inte utsätts av direkt ljus, och då använda normala inställningar för GI multipliers. En tredje metod, som använda tillsammans med dessa, är att ändra color mapping multipliers och på så sätt ljusa upp eller mörka ner rummet.

På caoticdimension fick jag hjälp och kom underfund med hur allt detta fungerar, speciellt color mapping, och jag har testat det mesta nu och kommit fram till en del intressanta resultat. I det senaste testet använda jag Vray fill-lights i fönstrena och körde med normala värden för både GI och color mapping multipliers. Dessutom ändrade jag från HSV exponential till linear för att få lite mer kraft i mitt direkta ljus. Här er testet:

http://www.digitalartist.biz/Projekt/18.jpg

Imorn skall jag se till att rendera med högre kvalitet och med texturer och sedan jämför den här metoden med den jag använde tidigare (med en ljuskälla och höga GI multipliers).

Ett tips jag kan ge er som använder Vray är att inte leka för mycket med color mapping multipliers. Använd alltid 1, 1 från början och se sen om ni kan ändra något till det bättre. Och använd sällan Dark multiplier över 1.0, använd hellre mer ljus.

Om någoon är intresserad av min tråd på caotic så har ni den här:
http://www.chaosgroup.com/forum/phpBB2/viewtopic.php?t=12067&postdays=0&postorder=asc&start=0

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2005-jul-07 12:37 
Användarvisningsbild

050707 / Update 7 / Rendering och Ljussättning

Är klar nu med allt testande och är ganska nöjd med resultatet.

Bytta till linear color mapping för att få lite mer styrka i ljuset. Sen ändrade jag tillbaka mina color mapping multipliers till 1, 1 för att inte störa kontrasten. För att få ett jämnare ljus och lite glöd vid fönstrena satte jag upp Vray lights vid varje fönster. Har fortfarande hög GI-multiplier för att slippa ändra color mapping-inställningar.

http://www.digitalartist.biz/Projekt/24.jpg

Nu är det möbler på G.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2005-okt-31 10:32 
Användarvisningsbild

051031 / Update 8 / Inredning

Har inte jobbat på det här projektet på ett bra tag, men nu har jag fått tillbaka motivationen och satt igång igen. Dessutom har jag ett projekt i skolan för tillfället där vi skall göra ett hus, och då passar det fint att kombinera de båda projekten och använda samma möbler för dem båda.

Jag började göra soffgruppen och en lampa. Har också gjort en vas med en växt i där jag inte riktigt är färdig med materialet på växten

http://www.digitalartist.biz/Projekt/Soffa.jpg

Jag har använt Bump för att få fram textilmaterialet och Displacement för att få kuddarna en aning mjukare. Displacement texturerna är gjorde i Zbrush.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2005-okt-31 22:03 
Användarvisningsbild

051031 / Update 9 / Inredning

Här kommer en vas med en växt i som jag pillat på. Använt SSS i Vray för växten, men funderar på att fejka det p.g.a. helt sjuka renderingstider.

http://www.digitalartist.biz/Projekt/VaxtSSS2.jpg

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2005-nov-18 14:36 
Användarvisningsbild

051118 / Update 10 / Finished

Så, nu är projektet avklarat. Går säkert att göra det bättre på många sätt, framför allt rendering. Men jag vill fortsätta med andra projekt, och det känns otroligt skönt att få lägga ett av dem bakom mig.

Bild

Lägger bilden i galleriet också där ni kan få tycka till.

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny trÃ¥d Svara pÃ¥ trÃ¥d  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]