Snabb fråga om Zbrush

Aurori

Snabb fråga om Zbrush

Inläggav Aurori » 2012-mar-07 6:55

Hej, jag har funderat rätt mycket gällande Zbrush, men det är en sak som jag inte har fått grepp om och det är hurvida man behöver en ritplatta för att kunna använda det "ordentligt" eller om det funkar med en mus, även fast man kanske inte får riktigt samma feeling?

En annan sak som jag funderar över är hur mycket man egentligen kan göra i det och om man kan använda det fullt ut till att modellera osv eller om det fortfarande är Maya/3DS som gäller för att göra verklighetstrogna modeller och Zbrush mera ska ses som ett kompliment, eller kan man till exempel texturera, rendera och skapa i ZB som i de övriga?

Tack på förhand för svar! :)

//Aurori

Ola Sikström
Kontakt:

Re: Snabb fråga om Zbrush

Inläggav Ola Sikström » 2012-mar-07 11:14

Hej Aurori!

Aurori skrev:Hej, jag har funderat rätt mycket gällande Zbrush, men det är en sak som jag inte har fått grepp om och det är hurvida man behöver en ritplatta för att kunna använda det "ordentligt" eller om det funkar med en mus, även fast man kanske inte får riktigt samma feeling?

Visst är det så att man kan använda ZBrush med mus, men det är verkligen värt att skaffa en ritplatta. Nu går det ju att jobba på olika sätt i ZBrush, men för ren skulptering är det nästan som natt och dag att jämföra mus och ritplatta, i mitt tycke.

Är man ovan vid ritplattor så kan det ändå kännas konstigt i början, men man vänjer sig med tiden. Med tanke på den kontrollen man får med en platta så är det definitivt värt att satsa på dock.

Aurori skrev:En annan sak som jag funderar över är hur mycket man egentligen kan göra i det och om man kan använda det fullt ut till att modellera osv eller om det fortfarande är Maya/3DS som gäller för att göra verklighetstrogna modeller och Zbrush mera ska ses som ett kompliment, eller kan man till exempel texturera, rendera och skapa i ZB som i de övriga?

ZBrush blir helt klart bättre och bättre när det gäller rendering. Så man kan absolut skapa otroliga bilder direkt i ZBrush, utan att behöva blanda in andra program. Exakt vilken nivå det ligger på just nu är jag inte så insatt i. Vill man ha största möjliga flexibilitet så bör man nog köra ett större 3d-paket upptill, med en bra renderare. Detta beror ju till stor del på vad det är du har tänkt att åstadkomma, så det är egentligen bäst att du gör din egen bedömning. Eller så kanske någon annan har ett bättre svar :)

Aurori

Inläggav Aurori » 2012-mar-07 23:56

Okej, tack för de utförliga svaren. En annan fråga som är relaterad till det ovan då är:

Hur stor skillnad är det på Wacom Bamboo och en Intous5 S? Är det värt dom extra pengarna om man tänker som nybörjarplatta samt hobby-skapande?

//Aurori

Santis

Inläggav Santis » 2012-mar-09 10:18

Modellmässigt duger Zbrush som det är, utan komplement. Däremot bör du absolut skaffa ritplatta, annars har du ingen chans att utnyttja i närheten av din fulla potential.
Angående renderingar så ger det snabbt framåt, särskilt om du kan compa i PS. Här är ett bra exempel på vad Zbrush faktiskt kan åstadkomma (utan PS, eller annan programvara): http://www.zbrushcentral.com/showthread.php?166136-Zbrush-Render-BPR-Fibermesh
Jag skulle definitivt köra på en intous, men det är ju upp till din ambitionsnivå och budget attt avgöra. Men tror du att du kommer hålla på en hel del så är det nog värt att skaffa sig en lite dyrare och bättre.

Hoppas det hjälpte något, lycka till :)

Aurori

Inläggav Aurori » 2012-mar-09 23:48

Riktigt häftigt och snyggt! Gillar enkelheten (efter att man kommit förbi lärningskurvan ;)) med Zbrush då man på ett annat sätt får en känsla för vad man gör, kommer nog dock inte släppa Maya helt men lägga mer fokus på att förbättra mig i ZB.

Tack för moroten i form av tråden där också, bra att se lite vad det kan. Det är nog mest budgeten som får avgöra i så fall, har haft allt för stora utgifter på senaste tid :/... Fast å andra sidan så kanske det är värt att vänta lite längre då om man istället kan få ut bättre resultat av det hela. Målet kommer ju alltid att vara att förbättras, så man kanske får vara en liten materiallirare ibland ;).

//Aurori

romanze7

Inläggav romanze7 » 2017-mar-21 9:40

Modellmässigt duger Zbrush som det är, utan komplement.

gclub

Återgå till "ZBrush"